19.11.2022

Vuoden malliyhdistys on Siilinjärven Reserviläiset

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin Jyväskylässä 19.11.2022. Liittokokouksessa julkistettiin Vuoden malliyhdistys. Liiton hallitus myöntää huomionosoituksen erityisen tehokkaasti ja mallikkaasti toimineelle reserviläisyhdistykselle. Liiton alaisuudessa toimii tällä hetkellä 323 paikallista yhdistystä. Vuoden 2022 malliyhdistys on Siilinjärven Reserviläiset Pohjois-Savon Reserviläispiiristä.

Siilinjärven Reserviläisten jäsenkehitys on lisääntyneen toiminnan ja tiedotuksen ansiosta lähtenyt vahvaan nousuun. Kuluvana vuonna jäsenkehitys on ollut erittäin kovassa kasvussa. Viime vuosina myös yhdistyksen naisjäsenten määrä on lähtenyt kasvamaan, joten Siilinjärven Reserviläisten asema paikallisena avoimena maanpuolustusyhdistyksenä on tällä hetkellä vahva.

Siilinjärvellä toiminta on ollut todella monipuolista ja aktiivista. On järjestetty ammuntaa ja muuta reserviläisten kenttäkelpoisuutta ylläpitävää toimintaa, mutta myös järjestetty paljon muuta yhdistystoimintaa. Liittohallitus painotti valinnassa yhdistyksen aktiivisuutta, jäsenkasvua, tiedotustoimintaa sekä yhteistyötä alueen muiden toimijoiden, yhdistysten ja kunnan kanssa, toteaa Reserviläisliittoa vuonna 2022 puheenjohtanut Ilpo Pohjola.

Yhdistys on erityisesti panostanut ampumatoimintaan. Yhdistys on ollut järjestämässä sovelletun reserviläisammunnan (SRA) Siili-Cup kilpailuja sekä uusille jäsenille suunnattuja ammunnan kursseja. Yhdistys tekee aktiivista yhteistyötä alueen muiden reserviläisyhdistysten kanssa ja tällä on saatu runsaasti synergiaetuja. Yhteinen tiedotustoiminta on ollut aktiivista, minkä seurauksena on tuotettu lukuisia videoita sosiaaliseen mediaan.

Aktiivinen veteraanityö on ollut yhdistyksessä keskeistä. Palvelukeskus Vetrean veteraaneille ja muille asukkaille on järjestetty perinteinen rollaattorimarssi kansallisena veteraanipäivänä huhtikuussa. Lisäksi palvelukeskuksen väkeä on ilahdutettu viemällä joulukuusia ja juhannuskoivuja joka vuosi, mistä on jo muodostunut pitkäikäinen perinne.

Yhdistys on monella tavalla osallistunut myös Ukrainan tukemiseen. Sodan alkuvaiheessa yhdistys on järjestänyt vaate- ja rahankeräyksen Ukrainan hyväksi. Jäsenistö on lisäksi auttanut Siilinjärven kuntaa Ukrainasta tulleiden pakolaisten asuntojen kalustamisessa ja muissa tarvikehankinnoissa.