Tutustu historiaamme

Liiton tarina

Ensimmäiset reservinaliupseeriyhdistykset perustettiin 1930-luvun alkuvuosina. Talvisodan syttyessä toiminnassa oli parikymmentä yhdistystä. Muutama niistä käynnisti toimintansa uudestaan 1940-luvun lopulla.

Reserviläisliitto perustettiin 17.4.1955 paikallisten reservinaliupseeriyhdistysten keskusjärjestöksi ja toimi 1990-luvun puoliväliin asti nimellä Reservin Aliupseerien Liitto. Vuoden 1995 lopulla tehdyllä sääntömuutoksella liitto muuttui käytännössä avoimeksi maanpuolustusjärjestöksi. Myös useimmat liiton jäsenyhdistykset ovat muuttaneet sääntöjään vastaavasti.

Liiton kaksi vuosikymmentä kestänyt jäsenkasvu on nostanut jäsenmäärää lähes kolmanneksen. Tänä päivänä Reserviläisliitto on 38.000 jäsenellään Suomen suurin maanpuolustusjärjestö.

Reserviläisliiton perustajat

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää ja kehittää kansalaisten maanpuolustustahtoa sekä reserviläisten ns. kenttäkelpoisuutta. Yleisimpiä toimintamuotoja ovat ammunta, maastotoiminta, liikunta ja urheilu, erilainen koulutus sekä maanpuolustustahdon ylläpitäminen.

Liiton tarkoitus

Jäsenyys avoin kaikille

Reserviläisliitossa henkilöjäsenet kuuluvat liiton paikallisyhdistyksiin, jollainen on lähes jokaisella Suomen paikkakunnalla. Jokainen jäsen on velvollinen maksamaan vuotuisen, yhdistyskohtaisen jäsenmaksun, jonka suuruus on 25-55 euroa.

Monta hyvää syytä liittyä jäseneksi

Reserviläinen-lehden vuosikerta  |  Oikeus osallistua Reserviläisurheiluliiton kilpailuihin  |  Jäsenetuja ja alennuksia

Liity jäseneksi Katso jäsenedut