Usein kysyttyä

Olemme koonneet tälle sivulle asioita, joita meiltä eniten kysytään. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, laita meille sähköpostia jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Sivun alaosasta löydät yleisimmät Toimintaturvaan liittyvät kysymykset.

Jäsenhakemus

Kun olet lähettänyt jäsenhakemuksen, hakemus käsitellään ensin liiton toimesta ja tämän jälkeen lähetetään paikallisyhdistykseen. Yhdistyksen hallitus päättää loppuviimein hakemuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Tarvittaessa voit olla yhteydessä suoraan paikallisyhdistykseen hakemuksen käsittelyaikaan liittyen. Voit etsiä oman paikallisyhdistyksesi täältä.

Lähetämme jäsenmaksulaskut uusille, hyväksytyille jäsenille kahden viikon välein. Laskun mukana tulee jäsenkorttisi, josta näet jäsennumerosi, jolla pääset kirjautumaan liiton sähköiseen jäsenasiointiin.

Jäsenkortti

Jäsenkortti on aina käytössä kaksi vuotta kerrallaan. 2023–2024 jäsenkortit on lähetetty jäsenistölle 2023 jäsenmaksulaskun yhteydessä.

Mikäli olet uusi jäsen, jolla ei vielä ole jäsenkorttia, lähetämme sen myöhemmin sinulle.

Miten muutan jäsentietojani?

Voit itse muuttaa tietojasi jäsenrekisteriin liiton nettisivuilla https://www.reservilaisliitto.fi/kirjaudu/.

En halua sähköpostia Reserviläisliitosta

Mikäli et halua Reserviläisliiton sähköisiä uutiskirjeitä tai tiedotteita, niin sinulle voidaan laittaa sähköpostia koskeva esto. Tällöin saat edelleen Reserviläinen-lehden, piirilehden ja muuta mahdollista kirjepostia, mutta et Reserviläisliitosta ja omasta paikallisesta reserviläisyhdistyksestäsi tulevia sähköisiä uutiskirjeitä ja tiedotteita. Mikäli haluat tämän eston, niin laita asiasta sähköpostia jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Osoitteenmuutos

Mikäli sinulla ei ole osoitteenluovutuskieltoa, päivittyy osoitteesi Väestörekisteristä automaattisesti Maanpuolustusrekisteriin. Tämä koskee myös Reserviläinen-lehteä.

Ongelmia kirjautumisessa sähköiseen jäsenasiointiin?

Kirjautuminen tapahtuu osoitteessa https://www.reservilaisliitto.fi/kirjaudu/

Jäsennumerosi toimii käyttäjätunnuksena. Löydät sen jäsenkortistasi tai jäsenmaksulaskustasi. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla salasana tulee tilata jäsenrekisterissä olevaan sähköpostiosoitteeseen klikkaamalla Unohditko salasanasi? -painiketta. Ongelmatilanteissa olethan yhteydessä jasenasiat@reservilaisliitto.fi

E-lasku

Voit tilata jäsenmaksulaskusi e-laskuna suoraan verkkopankkiin. Käyt vain verkkopankissasi etsimässä Reserviläisliiton e-laskuttajien listasta ja täytät pyydetyt tiedot. E-laskutuspyyntö lähtee näin automaattisesti pankistasi meille Maanpuolustusrekisteriin.

Maksumuistutukset

Mikäli jäsenmaksusi ei ole kirjautunut Maanpuolustusrekisteriin, niin lähetämme sinulle kolme maksumuistutusta vuoden aikana. Voit tarkistaa oman jäsenmaksuntilanteesi kirjautumalla jäsenasiointiin täältä.

Jos sinulla on kysyttävää jäsenmaksustasi, voit tarvittaessa olla yhteydessä jäsenpalveluiden asiantuntijaan laittamalla sähköpostia jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Voinko olla usean yhdistyksen jäsen?

Voit kuulua myös kahteen tai vieläkin useampaan yhdistykseen samanaikaisesti. Toisista jäsenmaksuista vähennetään tällöin Reserviläinen-lehden tilausmaksua vastaava summa ja saat yhden lehden kotiisi.

Jos liityt toiseen yhdistykseen, sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta jäsenhakemuksen lähettämisen jälkeen. Maanpuolustusrekisterissä otetaan automaattisesti huomioon mahdolliset alennetut jäsenmaksut.

Kuinka vaihdan yhdistystä?

Jos haluat vaihtaa jäsenyytesi yhdistyksestä toiseen yhdistykseen, niin ole yhteydessä jäsenpalveluiden asiantuntijaan ensisijaisesti sähköpostitse  jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Huomioithan, että yhdistyksesi ei vaihdu automaattisesti esimerkiksi muuttosi yhteydessä.

Miten päätän jäsenyyteni?

Mikäli haluat päättää jäsenyytesi reserviläisyhdistyksessä, niin ilmoitathan siitä Reserviläisliittoon sähköpostilla, jasenasiat@reservilaisliitto.fi tai postitse (Reserviläisliitto, Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki). Ilmoitathan jäsennumerosi jäsenyyden päättämisen yhteydessä.

Mikäli olet maksanut jäsenmaksun, niin lähtökohtaisesti jäsenyys on voimassa vuoden loppuun asti.

Mikäli päätät jäsenyyden, niin huomioithan, että samalla päättyy myös Toimintaturva-jäsenyytesi, mikäli se on voimassa kaudella 2024.

Lue lisää henkilötietojen säilyttämisestä täältä.

Jäsenyyden katkeaminen

Mikäli kauden jäsenmaksu jää maksamatta, päättyy jäsenyys automaattisesti seuraavan vuoden alussa. MIkäli jäsenyytesi on katkennut ja haluat liittyä uudelleen jäseneksi, tulee sinun hakea jäsenyyttä uudelleen ja voit täyttää jäsenhakemuksesi täältä.

St1:n polttoaine-etu

Reserviläisliiton kauden 2023-2024 jäsenkortilla saat alennusta polttoaineista tankattaessa kaikilta St1-asemilta sekä myös miehitetyiltä Shell-asemilta (pois lukien Shell Express -asemat).

Rekisteröi tai päivitä jäsenkorttisi tiedot St1:n verkkosivuilla kirjaudu.st1.fi, niin saat polttoaine-edun käyttöösi. Luo asiakastili täydentämällä tietosi. Syötä jäsenkortin 16-numeroinen numerosarja kohtaan ”rekisteröi jäsenkorttisi”. Rekisteröimällä jäsenkorttisi saat käyttöösi myös muita etuja ja tiedon vaihtuvista tarjouksista.

Tietoa muista Reserviläisliiton jäseneduista löydät täältä.

Jäsenhankintakilpailu

Voit osallistua henkilökohtaiseen jäsenhankintakilpailuun innostamalla uusia jäseniä mukaan Reserviläisliiton toimintaan. Katso kilpailun ohjeet täältä.

Toimintaturva

Olemme koonneet tähän yleisimpiä Toimintaturvaan liittyviä kysymyksiä. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, laita meille sähköpostia jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

En muistanut maksaa Toimintaturva-maksua jäsenmaksun yhteydessä. Miten saan Toimintaturvan voimaan?

Toimintaturva-maksun voi maksaa koska tahansa vuoden 2024 aikana. Maksa 30 euroa ja käytä maksamiseen samaa tili- ja viitenumeroa, jota olet käyttänyt vuoden 2024 perusjäsenmaksun maksamiseen. Toimintaturva-jäsenyys astuu voimaan heti, kun olet suorittanut Toimintaturva-maksun.

Miten osoitan Toimintaturvan voimassaolon ennen kuin olen saanut virallisen jäsenkortin?

Kortin saapumista odotellessa voit todistaa Toimintaturva-jäsenyytesi voimassaolon verkkopankin maksutositteella tai MagMa-lompakon sähköisellä Toimintaturva-kortilla (mobiilikortilla).

Toimintaturva näkyy jäsenyytenä sähköisessä jäsenasioinnissa. Toimintaturva-jäsenyyksien tiedot tuodaan Maanpuolustusrekisteriin aina maanantaisin. Maksupäivä ei näy jäsenasioinnissa, vaan voimassaolon alkamispäivä, joka laitetaan kaikille Toimintaturva-maksun maksaneille aina tammikuun ensimmäiseksi päiväksi (1.1.) riippumatta siitä, missä kohtaa vuotta on suorittanut maksun.

Mitä teen, jos en saa sähköistä Toimintaturva-korttia eli MagMa Lompakkoa ladattua puhelimeeni?

Mobiilikortti on ladattavissa IOS ja Android -puhelimiin ja tarkemmat latausohjeet löytyvät klikkaamalla tätä linkkiä.

Latauslinkki MagMa Lompakkoa varten lähetetään nykyisen Toimintaturva-kauden jälkeen, joka päättyy 15.2.2024.

Mikäli kirjallisista ohjeista ei ole apua, niin pyydämme laittamaan asiasta sähköpostia osoitteeseen jasenasiat@reservilaisliitto.fi, niin selvitämme, mistä vika mahdollisesti johtuu ja/tai lähetämme uuden latauslinkin.

Käykö Toimintaturva Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) kilpailuissa?

Toimintaturva ei kata SAL:n varsinaista kilpailutoimintaa. Toimintaturva kattaa SAL:n alaisten lajien harjoittelutoiminnan, mutta mikäli henkilö osallistuu SAL:n järjestämiin kilpailuihin, niin tätä varten tarvitaan SAL:n kilpailulisenssi.

Pääsenkö mukaan IDPA-ammuntoihin, jos minulla on Toimintaturva?

Toimintaturva-jäsenyys sisältää vakuutusturvan, joka kattaa IDPA-ammunnat. Mutta tämän lisäksi tarvitset myös IDPA-ampujan statuksen, jonka saa käymällä siihen liittyvän koulutuksen.

Tarvitsenko Toimintaturvan, jos osallistun MPK:n järjestämälle ammunnan kurssille?

MPK:n oma tapaturmavakuutus on voimassa koulutuspaikalla ilmoittautumisen jälkeen. Toisin sanoen et siis tarvitse Toimintaturvaa, jos osallistut MPK:n koulutustapahtumaan.

Onko Toimintaturva voimassa kaupallisilla radoilla järjestettävissä ampumakilpailuissa?

Kyllä, Toimintaturva on voimassa myös kaupallisilla radoilla järjestettävissä ampumakilpailuissa.

Pääsenkö harrastamaan sovellettua reserviläisammuntaa SRA:ta, jos minulla on Toimintaturva?

Toimintaturva antaa vakuutusturvan SRA:han, mutta osallistumisoikeuden saamiseksi tarvitaan lisäksi SRA-ampujan koulutus, jonka myötä saa virallisen SRA-statuksen. SRA:n valtakunnallisissa mestaruuskilpailuissa voi lisäksi olla piirikiintiöitä.

Miten toimitaan vahingon tai onnettomuuden sattuessa?

Jäsenen tulee täyttää vahinkoilmoitus Pohjola Vakuutuksen verkkosivuilla. Ilmoituksen tekoon tarvitaan verkkopankkitunnukset, vakuutusnumero sekä vakuutuksenottajan tiedot.

Vakuutusnumero löytyy tästä linkistä ja vakuutuksenottaja Reserviläisliitto.

Vahinkoilmoitus tehdään täällä: https://hae-korvausta.op.fi/

Jos olen kadottanut muovisen Toimintaturva-kortin, niin voinko saada uuden?

Pyydämme laittamaan asiasta sähköpostia osoitteeseen jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Jos eroan reserviläisyhdistyksestä, jatkuuko Toimintaturva-jäsenyys?

Mikäli päätät jäsenyyden reserviläisyhdistyksessä ja tämän jälkeen sinulla ei ole voimassa minkään Reserviläisliiton alaisen paikallisyhdistyksen jäsenyyttä, niin samalla Toimintaturva-jäsenyys ja näin ollen vakuutusturva päättyy.