6.10.2022

Turpotietäjä-kilpailu saavutti ennätyssuosion

Perjantaina 7.10. kisataan Turpotietäjän 2022 alkukilpailu ympäri maata. Kyseessä on lukiolaisten turvallisuuspolitiikan ja kokonaisturvallisuuden tietämystä mittaava tietokilpailu. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu ennätysmäärä lukioita, kun 76 lukiota ja noin 600 lukiolaista on ilmoittautunut mukaan. Kilpailun toteuttavat Reserviläisliitto, Suomen Reserviupseeriliitto, Kadettikunta sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry.

Ensimmäistä kertaa kilpailun historiassa pääpalkintona on suora yliopistopaikka, kun Turun yliopisto tarjoaa kilpailun voittajalle yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta opiskelupaikan poliittisen historian oppiaineeseen. Lisäksi kilpailun kolme parasta palkitaan stipedein. Loppukilpailu järjestetään Helsingissä talvisodan alkamisen muistopäivänä 30.11.2022.

Kilpailu toteutetaan lukioissa käytössä olevalla Abitti-koealustalla. Maakunnalliset reservipiirit vastaavat alkukilpailun arviointien tekemisestä valtakunnallisen arviointiraadin laatimien arviointiperusteiden mukaisesti. Tämän jälkeen valtakunnallinen arviointiraati käy uudelleen läpi maakuntien parhaimmat vastaukset ja kutsuu kahdeksan parasta loppukilpailuun. Valtakunnallisessa arviointiraadissa on edustajat Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry:stä, Maanpuolustuskorkeakoulusta, Turvallisuuskomiteasta sekä Turun yliopistosta.

Kilpailun käytännön toteutuksessa mukana oleva Reserviläisliiton viestintäpäällikkö Antti Pynttäri pitää erinomaisena runsasta osanottajamäärää.

Koskaan aikaisemmin kilpailun historiassa lukioita ja opiskelijoita ei ole ollut näin runsaasti mukana. Tämä kertoo siitä, että maailmanpoliittinen tilanne on saanut nuoret pohtimaan turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Monilla heistä varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen palvelus on jo muutaman vuoden päässä. Lisäksi pääpalkintona oleva opiskelupaikka herättää kilpailua kohtaan aivan uudenlaisen kiinnostuksen.