16.2.2024

Radioamatööritoimintaa reserviläisille

Kuukausittain pidettävät pohjoismaiset NAC -radiokilpailut ovat suosittu joukkuekilpailumuoto.

teksti: Timo Järvi, Juupajoen Reserviläiset ry / Lylyn Viestivarikon Radiokerho, OI3V

Radioamatööritoiminta on pääasiassa viranomaisluvilla toimivien radioamatöörien henkilökohtaisesta kiinnostuksesta ja ilman taloudellista hyötyä keskenään radioteitse harjoittamaa radioamatööriviestintää. Maailmassa on noin 3 miljoonaa ja Suomessa noin 6000 radioamatööriä. Harrasteen kansainvälisyyden vuoksi radioamatöörien käyttöön on varattu useita eri taajuusalueita pitkäaalloista (HF) aina mikro- ja millimetriaaltoihin (VHF/UHF/SHF) asti. Suomessa harrastetta valvoo Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom). Tullakseen radioamatööriksi on suoritettava pätevyystutkinto, joka kattaa tarvittavat radiolainsäädäntöön, radioilla liikennöintiin ja radiotekniikan perusteisiin liittyvät asiat, joiden avulla harrastaja pääsee alkuun. Pätevyystutkinnon suoritettuaan voi hakea asemalupaa, jolloin saa oman kutsumerkin ja luvan osallistua pätevyystodistuksen ehtojen puitteissa radioamatööriliikenteeseen.

Radioamatööritoiminnan pääasiallinen tavoite on tekninen kokeilu sekä teknisten tietojen ja taitojen kehittäminen. Harrasteella on myös ei-teknisiä sovelluskohteita, kuten pelastuspalvelu, jonka viestiyhteyksiä radioamatöörit ovat jo pitkään turvanneet. Usein radioamatööritoiminta on yhdistettävissä myös muihin harrastuksiin, kuten tietokoneharrastus, elektroniikkarakentelu, matkailu, retkeily, veneily, partiotoiminta, reserviläistoiminta tai kieliopinnot. Monelle harrastus on antanut arvokasta osaamista työelämään, ja lisäksi valmiudet toimia vapaaehtoista maanpuolustusta sekä varautumista palvelevissa johtamisjärjestelmä- ja viestitoimialan asiantuntija-, koulutus- tai operaattoritehtävissä.

Radioamatööriyhteyksien pitämiseen mökillä tai maastossa luonnon keskellä riittää kevyt, liikuteltava ja pelkistetty asemavarustus, kuten pienitehoinen 5-20 W lähetin-vastaanotin (radio) virtalähteineen, yksinkertainen lanka-antenni sekä muistiinpanovälineet. Radioita ja varusteita saa valmiina kaupasta, ja osan tarvittavista varusteista voi rakentaa myös itse. Rahallisesti harrastukseen mukaan pääsee usein jo 300-500 euron budjetilla.

Muutamilla Reserviläisliiton alaisilla paikallisyhdistyksillä, kuten Juupajoen Reserviläisillä, on radioamatööritoimintaa. Löydät toiminnan Reserviläisliiton tapahtumakalenterista. Laita hakukenttään sana ”radio”, niin kalenteri näyttää radioamatööritoimintaan liittyvät tulevat tapahtumat.

Tarkempaa tietoa radioamatööritoiminnasta reserviläisille on luettavissa seuraavista linkeistä:

Osa 1 – Radioamatööritoiminnan tarjoamat mahdollisuudet reserviläisille

Osa 2 – Radioliikennöintitaitoja kehittävä radioamatöörien kilpailutoiminta