31.8.2023

Maaottelumarssi käynnistyy

Jo kolmatta kertaa järjestettävä Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen marssihaaste käynnistyy huomenna. Maaottelumarssin hengessä marssitaan jälleen koko syyskuun ajan eli 1.–30.9.2023.

Marssihaasteen tavoitteena on ennen kaikkea muistuttaa reserviläisiä fyysisen toimintakyvyn ylläpidon tärkeydestä. Maaottelumarssin suojelijana toimii puolustusministeri Antti Häkkänen. Puolustusministerin tervehdyksen voit lukea täältä.

Hyväksyttyyn Maaottelumarssi-suoritukseen vaaditaan yhtäjaksoisesti suoritettu 10 kilometrin marssi kävellen tai juosten. Tarkan ajankohdan, marssiseuran ja -paikan voi valita itse. Marssille ei aseteta vaatimuksia kantamusten tai muun varustuksen suhteen.

Marssisuorituksia voi tehdä niin monta kuin haluaa – vaikka joka päivä syyskuun ajan! Kaikki ovat tervetulleita osallistumaan marssille, joten mukaan liikkumaan voi innostaa myös perheen ja ystävät.

Osallistu ja voita!

Kun olet suorittanut syyskuussa vähintään 10 kilometrin marssin, voit kirjata tuloksesi sähköiselle lomakkeelle. Jokaisesta suorituksesta tehdään oma ilmoituksensa lomakkeelle. Huomioithan, että yhdelle päivälle voi kirjata vain yhden suorituksen. Samalla lomakkeella voi tilata itselleen myös Maaottelumarssin velcro-merkin, jonka tuotot ohjataan Ukrainan hyväksi. Lomakkeeseen pääset tästä.

Kaikki osallistujat, jotka ovat suorittaneet vähintään 10 kilometrin marssin ja kirjanneet suorituksensa lomakkeelle, osallistuvat myös Varustelekan lahjakorttien ja RES-tuotepalkintojen arvontaan.

Lisäksi aktiivisimmille reserviläispiireille ja -yhdistyksille on luvassa suoritusperusteisia kannustintukia.

Maaottelumarssin teemawebinaari

Kuva: SA-kuva

Tämän vuoden teemana on kaukopartiot eli kaukopartiotoiminta jatko- ja Lapin sodassa. Kaukopartiomiehet olivat pitkien siirtymien pioneereja, ja heidän ponnistelunsa toimivat esimerkkinä tämän vuoden marssijoille.

Kaukopartioteemainen webinaari järjestetään maanantaina 11.9.2023 klo 18–19. Webinaarissa luennoi tietokirjailija ja tiedusteluhistorian tutkija Mikko Porvali, joka on kirjoittanut mm. suomalaisten kaukopartioiden tiedustelutoiminnasta.

Webinaarin aiheena on Mikä kaukopartiokirjallisuudessa on totta – ja mikä ei? Suomessa on laaja kertovan kaukopartiokirjallisuuden perinne. Historiallisten lähteiden näkökulmasta kertomakirjallisuus kuvaa todellisuutta vain valikoiden ja osittain. Kaukopartiohistorian tutkija kuvaa niitä jatkosodan Päämajan partiotiedustelun piirteitä, jotka kaukopartiokirjallisuus sivuuttaa.

Tule siis hakemaan motivaatiota tämän vuoden haastemarssille kuulemalla ainutlaatuisia faktoja sotiemme sankareista. Webinaariin voi ilmoittautua tällä Surveypal-lomakkeella sunnuntaihin 10.9.2023 klo 23.59 mennessä. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki webinaariin 11.9. aamupäivällä.