Maaottelumarssin suojelijan tervehdys

Arvoisat maaottelumarssijat ja reserviläiset,

Minulla on ilo ja kunnia tilaisuuden suojelijan ominaisuudessa tervehtiä vuoden 2023 maaottelumarssin suorittajia ja järjestäjiä – Suomen Reserviupseeri- ja Reserviläisliit­toja.

Keväällä 1941 käyty maaottelumarssi ajoittui maailmanpoliittisesti haastavaan aikaan. Suursodan ensi tahdit oli soitettu kahden edellisvuoden aikana ja Pohjolassakin valmistauduttiin jälleen pahimman varalle. Ruotsalaisten aloite hyvähenkisestä kilpailusta, jossa vahvistettaisiin maanpuolustushenkeä ja liikuntaharrastusta otettiin Suomessa hyvin vastaan. Talvisodan yhtenäisyyttä haluttiin myös vaalia ja maaotteluun valjastettiin koko kansa, aina presidentistä teineihin.

Tilanne tänä päivänä on toki merkittävissä määrin erilainen kuin vuonna 1941, mutta marssin peruslähtökohdat ovat ennallaan. Vaikka Suomeen ei kohdistukaan välitöntä sotilaallista uhkaa kuten vuonna 1941, on meidän suomalaisten edelleen pidettävä huolta maanpuolustuksestamme. Suomea puolustaa jatkossakin sen oma kansa – eli reserviläiset, joiden fyysinen kunto ja maanpuolustushenki ovat onnistumisen ehdoton edellytys.

Edellisen valossa tervehdin ilolla maaottelumarssin hengessä tapahtuvaa tempaustanne, kannustan kaikkia ottamaan siihen osaa, ja toivotan marssijoille liikunnan iloa kauniissa alkusyksyn luonnossa.

Puolustusministeri Antti Häkkänen