Suomen Reserviupseeriliitto haastoi viime vuoden toukokuussa Reserviläisliiton hyvähenkiseen marssikilpailuun vuoden 1941 maaottelumarssin hengessä. Tavoitteena oli saada molempien liittojen piirit ja yhdistykset mukaan haastekampanjaan ja siten mahdollisimman moni reserviläinen marssimaan. Maaottelumarssi saavuttikin suuren suosion ja se saa jatkoa myös vuonna 2022.

Tänä vuonna marssitaan koko syyskuun ajan eli 1.-30.9.2022. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan yhtäjaksoisesti suoritettu 10 kilometrin marssi kävellen tai juosten. Tarkan ajankohdan, marssiseuran ja -paikan voi valita itse. Marssisuorituksia voi tehdä niin monta kuin haluaa – vaikka joka päivä syyskuun ajan. Lomakkeelle voi merkitä kuitenkin vain yhden suorituksen per päivä. Marssille ei aseteta vaatimuksia kantamusten tai muun varustuksen suhteen. Kaikki ovat tervetulleita osallistumaan marssille. Marssihaasteen tavoitteena on ennen kaikkea muistuttaa reserviläisiä fyysisen toimintakyvyn ylläpidon tärkeydestä.

Kun on suorittanut vähintään 10 kilometrin marssin, voi kirjata tuloksensa sähköiselle lomakkeelle, joka löytyy klikkaamalla tätä linkkiä.

Kaikki osallistujat, jotka ovat suorittaneet vähintään 10 kilometrin marssin ja kirjanneet suorituksensa lomakkeelle, osallistuvat myös 3 x 100 euron Varustelekan lahjakorttien ja 7 x RES-tuotepalkintojen arvontaan.

Maaottelumarssin virallinen suojelija

Maaottelumarssi on saanut tänä vuonna erittäin korkea-arvoisen suojelijan, kun Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen on lupautunut tapahtuman viralliseksi suojelijaksi. Komentaja osallistuu itse marssihaasteeseen sunnuntaina 11.9., jolloin hän suorittaa marssin yhdessä Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton luottamusjohdon kanssa.

Maaottelumarssin webinaari 5.9.

Maanantaina 5.9. klo 18-19 järjestettiin marssimiseen liittyvä teemawebinaari, jossa Maanpuolustuskoulutus MPK Etelä-Suomen liikuntapäällikkö Harry Sainio antoi vinkkejä pitkäkestoiseen marssisuoritukseen valmistautumisessa sekä kertoi marssimisen ja liikunnan terveysvaikutuksista.

Webinaarin tallenne on katsottavissa täältä.

Kannustintuet piireille ja yhdistyksille

Reserviläisliiton piirejä ja yhdistyksiä kannustetaan aktiivisesti ottamaan osaa matalan kynnyksen marssihaasteeseen ja välittämään tietoa tästä jäsenistölleen sekä mahdollisuuksien mukaan organisoimaan yhteismarsseja. Piiri- ja yhdistyskohtaiset palkinnot ovat tänä vuonna seuraavat:

Piirisarja (prosenttiosuus piirin kokonaisjäsenmäärästä)

1. sijalle sijoittuva piiri saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva piiri saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva piiri saa 200 euroa

Kaksi yhdistyssarjaa

Yhdistys, jossa jäseniä 149 tai alle

1. sijalle sijoittuva yhdistys saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva yhdistys saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva yhdistys saa 200 euroa

Yhdistys, jossa 150 jäsentä tai yli

1. sijalle sijoittuva yhdistys saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva yhdistys saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva yhdistys saa 200 euroa

Viime vuonna marssittiin 1,5 kertaa maapallon ympäri

Toukokuussa 2021 reilun kolmen viikon aikana yksittäisiä rajaehdot täyttäneitä marssisuorituksia kirjattiin yhteensä 5 021. Näistä 38 prosenttia oli Reserviläisliiton jäsenjärjestöihin kuuluvia marssijoita, 33 prosenttia Suomen Reserviupseeriliiton jäseniä ja 24 prosenttia ilmoitti, ettei kuulu mihinkään maanpuolustusjärjestöön. Kilometrejä kertyi muistomarssin aikana yhteensä 61 905 kilometriä, mikä on keskimäärin 12,3 kilometriä yhtä marssijaa kohden.

Suomen lisäksi marssisuorituksia kirjattiin yhteensä kuudestatoista eri maasta, joihin lukeutui Ruotsi, Viro, Tanska, Saksa, Norja, Belgia, Bulgaria, Iso-Britannia, Espanja, Ranska, Itävalta, Australia, Singapore, Filippiinit, Japani ja Yhdysvallat.