Suomen Reserviupseeriliitto haastoi viime vuoden toukokuussa Reserviläisliiton hyvähenkiseen marssikilpailuun vuoden 1941 maaottelumarssin hengessä. Tavoitteena oli saada molempien liittojen piirit ja yhdistykset mukaan haastekampanjaan ja siten mahdollisimman moni reserviläinen marssimaan. Maaottelumarssi saavuttikin suuren suosion ja se sai jatkoa myös vuonna 2022.

Tänä vuonna marssittiin koko syyskuun ajan eli 1.-30.9.2022. Hyväksyttyyn suoritukseen vaadittiin yhtäjaksoisesti suoritettu 10 kilometrin marssi kävellen tai juosten. Tarkan ajankohdan, marssiseuran ja -paikan sai valita itse. Marssihaasteen tavoitteena oli ennen kaikkea muistuttaa reserviläisiä fyysisen toimintakyvyn ylläpidon tärkeydestä.

Yksittäisiä marssisuorituksia kerättiin syyskuun haasteen aikana yhteensä 5 447, joista Reserviläisliiton suorituksia kirjattiin 52 %, Suomen Reserviupseeriliiton 40 % ja loput olivat liittoihin kuulumattomia. Matkaa kertyi yhteensä 68 920 kilometriä, mikä on yli 7 000 kilometriä edellisvuotta enemmän.

Mikäli tilasit velcro-merkin muistoksi, niin merkit on postitettu marras-joulukuun vaihteessa. Kaikki merkeistä saadut tuotot on lahjoitettu lyhentämättömänä Ukrainan hyväksi. Lue lisää lahjoituksesta joulukuun Reserviläinen-lehdestä, joka ilmestyy 12.12.

Maaottelumarssin virallinen suojelija

Maaottelumarssi sai tänä vuonna erittäin korkea-arvoisen suojelijan, kun Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen lupautui tapahtuman viralliseksi suojelijaksi. Komentaja osallistui itse marssihaasteeseen sunnuntaina 11.9.2022, jolloin hän suoritti marssin yhdessä Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton luottamusjohdon kanssa.

Maaottelumarssin webinaari

Syyskuussa järjestettiin marssimiseen liittyvä teemawebinaari, jossa Maanpuolustuskoulutus MPK Etelä-Suomen liikuntapäällikkö Harry Sainio antoi vinkkejä pitkäkestoiseen marssisuoritukseen valmistautumisessa sekä kertoi marssimisen ja liikunnan terveysvaikutuksista.

Webinaarin tallenne on katsottavissa täältä.

Kannustintuet piireille ja yhdistyksille

Reserviläisliiton piirejä ja yhdistyksiä kannustettiin aktiivisesti ottamaan osaa matalan kynnyksen marssihaasteeseen ja välittämään tietoa tästä jäsenistölleen sekä mahdollisuuksien mukaan organisoimaan yhteismarsseja.

Reserviläisliiton kolme aktiivisinta piiriä olivat:

1. Kainuun Reserviläispiiri
2. Pohjois-Karjalan Reserviläispiiri
3. Päijät-Hämeen Reserviläispiiri

Yhdistyssarjoja oli kaksi. Alle 150 jäsenen sarjan kolme aktiivisinta prosenttiosuuksien mukaan olivat:

1. Ristijärven Reserviläiset
2. Puolangan Reserviläiset
3. Vuolijoen Reserviläiset

150 ja yli jäsenen sarjan kolme aktiivisinta prosenttiosuuksien mukaan olivat:

1. Alastaron Reserviläiset
2. Joensuun Reserviläiset
3. Jyväskylän Seudun Reserviläiset

Aktiivisin piiri ja yhdistys saivat 500 euron, 2. sijoittunut 300 euron ja 3. sijoittunut 200 euron toimintatuen.

Varustelekan lahjakorttien ja RES-tuotepalkintojen arvonta

Kaikkien osallistujien kesken suoritettiin kolmen 100 euron Varustelekan lahjakortin arvonta. Lahjakortin voittivat Petra Hämäläinen (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri), Esa Jalonen (Helsingin Seudun Reserviläispiiri) ja Kristian Kaihola (Uudenmaan Reserviläispiiri). Tämän lisäksi arvottiin seitsemän Reserviläisliiton tuotepalkintoa, jotka menivät seuraaville:

Sami Arpiainen (Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiiri)
Janne Liukkonen (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri)
Heidi Maijala (Kainuun Reserviläispiiri)
Harry Manninen (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri)
Timo Saarinen (Varsinais-Suomen Reserviläispiiri)
Kalevi Valtanen (Kainuun Reserviläispiiri)
Jukka Vuorentausta (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri)

Kiitokset kaikille Maaottelumarssi 2022 -haasteeseen osallistuneille. Seuraava Maaottelumarssi järjestetään syyskuussa 2023!