Suomen Reserviupseeriliitto haastoi viime vuoden toukokuussa Reserviläisliiton hyvähenkiseen marssikilpailuun vuoden 1941 maaottelumarssin hengessä. Tavoitteena oli saada molempien liittojen piirit ja yhdistykset mukaan haastekampanjaan ja siten mahdollisimman moni reserviläinen marssimaan. Maaottelumarssi saavuttikin suuren suosion ja se sai jatkoa myös vuonna 2022.

Tänä vuonna marssittiin koko syyskuun ajan eli 1.-30.9.2022. Hyväksyttyyn suoritukseen vaadittiin yhtäjaksoisesti suoritettu 10 kilometrin marssi kävellen tai juosten. Tarkan ajankohdan, marssiseuran ja -paikan sai valita itse. Marssisuorituksia pystyi tekemään niin monta kuin halusi – vaikka joka päivä syyskuun ajan. Lomakkeelle sai merkitä kuitenkin vain yhden suorituksen per päivä. Marssille ei asetettu vaatimuksia kantamusten tai muun varustuksen suhteen. Marssihaasteen tavoitteena oli ennen kaikkea muistuttaa reserviläisiä fyysisen toimintakyvyn ylläpidon tärkeydestä.

Kaikki osallistujat, jotka olivat suorittaneet vähintään 10 kilometrin marssin ja kirjanneet suorituksensa lomakkeelle, osallistuivat myös 3 x 100 euron Varustelekan lahjakorttien ja 7 x RES-tuotepalkintojen arvontaan.

Mikäli tilasit velcro-merkin muistoksi, niin postitamme ne marraskuun loppupuolella. Kaikki merkeistä saadut tuotot lahjoitetaan lyhentämättömänä Ukrainan hyväksi. Tiedotamme loppuvuodesta tarkan lahjoitussumman ja -kohteen.

Maaottelumarssin virallinen suojelija

Maaottelumarssi sai tänä vuonna erittäin korkea-arvoisen suojelijan, kun Puolustusvoimain komentaja Timo Kivinen lupautui tapahtuman viralliseksi suojelijaksi. Komentaja osallistui itse marssihaasteeseen sunnuntaina 11.9.2022, jolloin hän suoritti marssin yhdessä Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton luottamusjohdon kanssa.

Maaottelumarssin webinaari 5.9.

Maanantaina 5.9. klo 18-19 järjestettiin marssimiseen liittyvä teemawebinaari, jossa Maanpuolustuskoulutus MPK Etelä-Suomen liikuntapäällikkö Harry Sainio antoi vinkkejä pitkäkestoiseen marssisuoritukseen valmistautumisessa sekä kertoi marssimisen ja liikunnan terveysvaikutuksista.

Webinaarin tallenne on katsottavissa täältä.

Kannustintuet piireille ja yhdistyksille

Reserviläisliiton piirejä ja yhdistyksiä kannustettiin aktiivisesti ottamaan osaa matalan kynnyksen marssihaasteeseen ja välittämään tietoa tästä jäsenistölleen sekä mahdollisuuksien mukaan organisoimaan yhteismarsseja. Piiri- ja yhdistyskohtaiset palkinnot olivat tänä vuonna seuraavat:

Piirisarja (prosenttiosuus piirin kokonaisjäsenmäärästä)

1. sijalle sijoittuva piiri saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva piiri saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva piiri saa 200 euroa

Kaksi yhdistyssarjaa

Yhdistys, jossa jäseniä 149 tai alle

1. sijalle sijoittuva yhdistys saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva yhdistys saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva yhdistys saa 200 euroa

Yhdistys, jossa 150 jäsentä tai yli

1. sijalle sijoittuva yhdistys saa 500 euroa
2. sijalle sijoittuva yhdistys saa 300 euroa
3. sijalle sijoittuva yhdistys saa 200 euroa

Viime vuonna marssittiin 1,5 kertaa maapallon ympäri

Toukokuussa 2021 reilun kolmen viikon aikana yksittäisiä rajaehdot täyttäneitä marssisuorituksia kirjattiin yhteensä 5 021. Näistä 38 prosenttia oli Reserviläisliiton jäsenjärjestöihin kuuluvia marssijoita, 33 prosenttia Suomen Reserviupseeriliiton jäseniä ja 24 prosenttia ilmoitti, ettei kuulu mihinkään maanpuolustusjärjestöön. Kilometrejä kertyi muistomarssin aikana yhteensä 61 905 kilometriä, mikä on keskimäärin 12,3 kilometriä yhtä marssijaa kohden.

Suomen lisäksi marssisuorituksia kirjattiin yhteensä kuudestatoista eri maasta, joihin lukeutui Ruotsi, Viro, Tanska, Saksa, Norja, Belgia, Bulgaria, Iso-Britannia, Espanja, Ranska, Itävalta, Australia, Singapore, Filippiinit, Japani ja Yhdysvallat.