2.5.2023

Tulta toukokuussa! -tapahtuma käynnistyi

Tulta toukokuussa! on koko toukokuun 2023 käynnissä oleva kilpailu, jonka aikana paikallisia reserviläis- ja reserviupseeriyhdistyksiä kannustetaan järjestämään jäsenistölleen ampumatilaisuuksia. Haastetapahtuman avulla halutaan tuoda esille ampumataidon ja sen ylläpidon tärkeää merkitystä reserviläisille.

Kilpailu järjestetään yhteistyössä Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton kesken.

Jokaista reserviläistä kannustetaan suorittamaan mahdollisimman monta, mutta vähintään yksi kymmenen laukauksen sarja toukokuun aikana. Jokaisesta päivästä, jolloin on ampunut vähintään kymmenen laukausta, saa suoritusmerkinnän oman yhdistyksensä kokonaissuoritusmäärään. Eko- ja ilma-aseilla suoritetut ammunnat lasketaan myös Tulta toukokuussa! -suorituksiin.

Ampumasuoritukset kirjataan tälle verkkolomakkeelle. Muistathan kirjata lomakkeelle jokaisen toukokuun aikana tekemäsi yli kymmenen laukauksen ampumasuorituksen.

Kilpailu järjestetään jo toista kertaa

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen Tulta toukokuussa! -haastekuukausi järjestettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja sen aikana ammuttiin yli puoli miljoonaa laukausta. Koko tapahtuman ampumasuorituksista 73 prosenttia oli Reserviläisliiton jäsenten suorittamia.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen heittää kilpailuun lisähaasteeksi viime vuoden laukausmäärien tuplaamisen miljoonaan laukaukseen. Salminen kannustaakin kaikkia Reserviläisliiton jäseniä osallistumaan ampumatapahtumiin omassa jäsenyhdistyksessään, joiden rooli reserviläisten ampumataidon kehittämisessä ja ylläpitämisessä on merkittävä.

– Reserviläiset muodostavat puolustuskykymme ja -tahtomme vahvan selkärangan, joista kootaan mittavat sodan ajan joukot. Näiden joukkojen ampumataitojen ylläpito ei ole mahdollista vain Puolustusvoimien toimenpitein, ja tämän vuoksi tarvitaan reserviläisten omaehtoista ammunnan harrastamista, Salminen sanoo.

Ammunnan teemawebinaarit

Tulta toukokuussa! -tapahtuman aikana järjestetään myös kaksi webinaaria ammuntaan ja sen harrastamiseen liittyen. Webinaarien ilmoittautumisohjeet on lähetetty sähköpostitse koko jäsenistölle viime viikolla.

Webinaari I: Ampujan fysiologiset ominaisuudet ja miten niitä kehittää
ma 8.5.2023 klo 18-19

Webinaari II: Sovellettu reserviläisammunta SRA – miten päästä lajin pariin ja mitä harrastus- ja kilpailumahdollisuuksia on
ma 15.5.2023 klo 18-19

Vuoden 2022 Tulta toukokuussa! -webinaaritallenteet ovat katsottavissa täältä. Webinaarit käsittelevät ammuntaharrastuksen aloittamista sekä yleisimpiä asetyyppejä ja turvallista asekäsittelyä, joten ne toimivat hyvänä pohjustuksena myös tämän vuoden tapahtumalle.

Aktiivisimmat palkitaan

Kaikkien haastetapahtumaan osallistuneiden kesken arvotaan Varustelekan lahjakortteja sekä RES & RUL -tuotepalkintoja. Jokainen päiväkohtainen suoritusmerkintä on yksi arpa.

Reserviläisliiton jäsenten kesken arvotaan 3 x 100 euron arvoisia Varustelekan lahjakortteja sekä 7 x Reserviläisliiton tuotepalkintoja. Suomen Reserviupseeriliitto suorittaa vastaavanlaisen arvonnan omien jäsentensä kesken.

Lisäksi Reserviläisliitto palkitsee aktiivisimpia reserviläispiirejä ja yhdistyksiä rahapalkinnoin.