23.8.2021

Tilaa omaksesi Salpalinja-rannekello

Jatkosota alkoi kahdeksankymmentä vuotta sitten kesällä 1941. Päämajan suunnitelmien ja aloitteen pohjalta alettiin rakentaa linnoituslinjaa, joka oli tarkoitettu pysäyttämään puna-armeijan Suomeen vyöryvä hyökkäys. Talvisodan jälkeen aloitetun linnoitustyön lopputuloksena syntyi 1 200 kilometriä pitkä puolustuslinja. Sen rakentamiseen osallistui 35 000 miestä ja 2 000 lottaa. Tätä Suomen rajan tukirankaa ei koskaan kuitenkaan tarvittu, mutta varsinkin kesällä 1944 puna-armeijan suurhyökkäyksen vyöryessä kohti länttä, tämä oli Suomen puolustajille tärkeä henkinen tukiranka.

Nyt muistoa kunnioittaen joensuulainen Pook Watches on suunnitellut yhdessä reserviläisjärjestöjen kanssa Pook Salpa -rannekellon. Kelloa myydään kolmena eri versiona, jotka mukailevat kaikki Suomen Salpalinjan tarinaa. Koko kellomallisto on sarjanumeroitu alkamaan sarjanumerosta 1940.1. Reserviläisliiton jäsenet saavat Pook Salpa -kellonsa kenttätaskuun pakattuna, jossa on velcro-kiinnityksellä Reserviläisliiton logo. Kaikille malleille myönnetään kahden vuoden valmistajan takuu.

Kello on ennakkotilattavissa Pook Watchesin verkkokaupasta hintaan 285 euroa (sis. alv). Kellot toimitetaan tilausjärjestyksessä noin neljä kuukautta sen jälkeen, kun 100 kappaleen tilausmäärä on täynnä. Kampanja käynnistyi kesäkuussa, ja kesän aikana kelloja on jo tilattu 100 kappaletta. Kellojen toimituskuluihin lisätään postituskulut tai vaihtoehtoisesti kello on kuluitta noudettavissa Joensuun workshopista.

Suomen Salpalinja on yhä tänäänkin Suomen suurin koskaan tehty rakennustyömaa. Se on uskomaton koko kansan maanpuolustustaidon voimannäyte ja tänä päivänä muistutus kaikki suomalaiset yhdistävästä maanpuolustustahdosta. Se on myös perusta suomalaiselle reserviläistyölle. Siksi Pook Salpa -kellojen myyntituotosta suoritamme yhdessä Pook Watchesin ja Suomen Reserviupseeriliiton kanssa osan suomalaisten sotaveteraanijärjestöjen tukemiseen.

Tilaa oma Pook Salpa -rannekellosi täältä.