14.5.2020

Reserviläistoiminta käynnistyy uudelleen

Valtioneuvosto on päättänyt koronakriisin hallinnan uudesta strategiasta sekä asetettujen rajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta. Suomessa koronavirusepidemian kasvu on pysähtynyt rajoitustoimien ja henkilökohtaisen hygienian parantumisen kautta.

Ulkoharjoituspaikat on avattu tästä päivästä alkaen, mutta kokoontumisrajoituksen säilyvät edelleen. Yli kymmenen hengen kokoontumiset on kielletty kuluvan kuun loppuun saakka. Urheilutoiminta voidaan käynnistää uudestaan erityisjärjestelyin kesäkuun alussa. Ulko- ja sisäliikuntapaikoilla harjoitustoiminta tulee toteuttaa alle 50 hengen ryhmissä lähikontakteja välttäen.

Mikäli reserviläistoimintaa, -urheilua ja -koulutusta nyt käynnistetään, niin kehotamme noudattamaan valtioneuvoston ohjeistusta ja yllä mainittuja rajoituksia. Nyt on siis hyvä mahdollisuus käynnistellä toimintaa uudestaan.

Toimintakuvauksia jakoon sosiaaliseen mediaan

Reserviläisliitto toivoo, että yhdistykset jakavat kuvia ja kertomuksia toiminnastaan sosiaalisessa mediassa. Liitto jakaa niitä eteenpäin omissa some-kanavissaan malleiksi muille yhdistyksille. Sisältöä jaettaessa tulee käyttää hashtageja #reservinpoikkeusolot #reserviläiset.

Reserviläistoiminnan käynnistyminen uudestaan helpottaa myös jäsenhankintaa, jota on tärkeää tehdä koko ajan. Yli puolet jäseneksi liittyvistä ilmoittaa jäsenyytensä syyksi toimintamahdollisuudet ja -muodot.

Ampumataitopäivä etänä

Reserviläisten perinteinen, toukokuussa pidettävä ampumataitopäivä on koronaepidemian johdosta etätapahtuma. Reserviläisliitto toivoo ammuntaa harrastavien jäsentensä osallistuvan etäampumataitopäivään itselle sopivana ajankohtana ja jakavan siihen liittyvää sisältöä sosiaalisessa mediassa.

Yksinkertaisuudessaan osallistuminen tapahtuu niin, että ensin ammutaan ja sitten sometetaan. Ampumasuorituksista tulee jakaa kuvia ja muuta sisältöä Facebookiin ja Instagramiin sekä käyttää julkaisujen yhteydessä hashtageja #etäampumataitopäivä #reservinpoikkeusolot #reserviläiset.

Lisätietoa etäampumataitopäivästä löytyy täältä.

Harjoitustoiminnassa huomioitavaa

Kaikessa harrastus- ja harjoitustoiminnassa on kiinnitettävä erityistä huomiota käsihygieniaan. Kädet on pestävä huolellisesti ennen ja jälkeen harjoitusten. Käsidesiä on suositeltavaa olla saatavilla harjoitusten aikana. Käsineiden käyttö on myös mahdollisuuksien mukaan suositeltavaa.

Harrastamaan ei saa tulla, jos on karanteenissa, tietää altistuneensa koronavirukselle, omaa lieviäkin hengitysinfektion oireita tai kuuluu riskiryhmään (perussairaat tai yli 70-vuotiaat).

Näytetään suomalaisille somessa, että reserviläiset toimii myös poikkeusoloissa!
#reservinpoikkeusolot #reserviläiset #etäampumataitopäivä