6.12.2019

Reserviläisliitto: Paheksumme valehtelua talvisodan syistä

Reserviläisliitto korostaa, että toiseen maailmansotaan liittyvien merkkipäivien muistaminen liittyy Suomessa kansalliseen selviämistarinaan ja sotiemme veteraanien kunnioittamiseen.

Kuva: SA-kuva

Suomi viettää tänään itsenäisyytensä 102. vuosipäivää. Lukuisat Reserviläisliiton jäsenyhdistykset ovat mukana järjestämässä kunniavartioita ja muita juhlallisuuksia sankarihaudoilla sekä sotamuistomerkeillä eri puolilla maata. Suomessa on yli 600 sankarihautausmaata.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola korostaa, että toiseen maailmansotaan liittyvien merkkipäivien muistaminen liittyy Suomessa kansalliseen selviämistarinaan ja sotiemme veteraanien kunnioittamiseen.

– Kuten Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö talvisodan 80-vuotisjuhlassa hyvin asian kiteytti, talvisodan muiston kunnioittaminen ei tarkoita samaa kuin sodan ihannointi. Ennen kaikkea haluamme kunnioittaa niitä suomalaisia, jotka antoivat henkensä itsenäisyytemme turvaamiseksi talvi- ja jatkosodan taistelukentillä.

Talvisota alkoi, kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen ilman sodanjulistusta aamuyöllä 30.11.1939 vedoten muutama päivä aiemmin lavastamiinsa ns. Mainilan laukauksiin. Silloinen Kansainliitto erotti tämän johdosta Neuvostoliiton jäsenyydestään 14.12.1939.

Puheenjohtaja Pohjola paheksuu Venäjällä viime päivinä esiin nousseita, valheellisia tulkintoja talvisodan syttymisestä. Moskovassa toimiva Voitonmuseo väitti lauantaina talvisodan syttyneen Suomen tykistön tulitettua itärajan yli.

– Venäjän federaation silloinen presidentti Boris Jeltsin linjasi jo vuonna 1994, että talvisota oli Stalinin rikos Suomea vastaan. Venäjän nykyinen presidentti Vladimir Putin on puolestaan nelisen vuotta sitten todennut, ettei hän olisi toiminut Stalinin tapaan samassa tilanteessa. Paheksumme vahvasti Moskovan Voitonmuseon valehtelua talvisodan syistä.

Talvisodassa Suomea puolusti noin 350.000 hengen vahvuinen armeija, joka koostui valtaosin reserviläisistä. Puheenjohtaja Pohjola muistuttaa, että myös maamme nykyinen puolustusratkaisu nojaa vahvasti reserviläisiin.

– Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen 280.000 hengen kokonaisvahvuudesta yli 96 prosenttia on reserviläisiä. Talvisodan tapaan Suomen itsenäisyys ja koskemattomuus on tänäkin päivänä meidän reserviläisten varassa.