19.11.2022

Liiton uusi puheenjohtaja on Kari Salminen

Reserviläisliiton liittokokous Jyväskylän Paviljongissa 19.11.2022 valitsi liiton uudeksi puheenjohtajaksi Kari Salmisen. Puheenjohtajakausi on kaksivuotinen käsittäen vuodet 2023─2024. Uusi puheenjohtaja aloittaa tehtävässään 1.1.2023.

Salminen on 55-vuotias pitkän linjan yrittäjä Valkeakoskelta. Hän on toiminut tänä vuonna Reserviläisliiton toisena varapuheenjohtajana. Salminen on toiminut Reserviläisliiton liittohallituksessa kymmenen vuotta, liiton valiokunnassa kuusi vuotta ja puheenjohtajistossa kolme vuotta. Sotilasarvoltaan hän on reservin vääpeli.

Reserviläisliiton edellisenä puheenjohtajana toimi liperiläinen Ilpo Pohjola. Hän johti liittoa kolme puheenjohtajakautta käsittäen vuodet 2017─2022. Hän päättää puheenjohtajuuden tilanteessa, jossa uusia jäseniä on tullut tämän vuoden aikana (tammi-marraskuu) historialliset 10 000. Kokonaisjäsenmäärä on nyt noin 47 000.

Reserviläisliiton jäsenkehitys on ollut hyvin poikkeuksellista suomalaisessa järjestökentässä, jossa pikemminkin kamppaillaan jäsenkadon kanssa. Liiton voimakas jäsenkasvu alkoi heti Ukrainan sodan alettua. Jäsenkasvu on ollut jo pitkään nousujohteista.

Reserviläisliitto on perustettu 17.4.1955 paikallisten reservinaliupseeriyhdistysten keskusjärjestöksi. Liitto muutti sääntöjään vuonna 1995, jolloin se muuttui käytännössä avoimeksi maanpuolustusjärjestöksi. Myös useimmat liiton jäsenyhdistykset ovat muuttaneet sääntöjään vastaavasti. Nousujohteinen jäsenkasvu alkoi sääntömuutoksen seurauksena.

Puheenjohtajavalinnan lisäksi Jyväskylän liittokokous valitsi liittohallitukseen erovuoroisten tilalle seuraavat jäsenet:

Etelä-Häme: Nikkanen Teppo ja Pelttari Timo
Etelä-Pohjanmaa: Koskela Jarmo ja Mäki Mika