30.6.2022

Kesätapahtumia ympäri Suomen

Kesällä järjestetään ympäri maata monipuolisesti tapahtumia, joissa reserviläispiirimme ovat mukana. Kokosimme muutamia tapahtumia, joissa reserviläiset ovat läsnä joko omalla osastollaan tai järjestämässä itse kyseistä tapahtumaa. Alla olevat tapahtumat ovat sellaisia, että niitä voi seurata koko perheen voimin eli ne ovat avoimia kaikille.

Farmari -messut Mikkelissä 30.6.─2.7. esittelee monipuolisesti suomalaista maaseutua ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Suur-Savon Reserviläispiiri on mukana messuilla omalla osastollaan. Messualue sijaitsee Mikkelin Kalevankankaalla, Raviradan vieressä.

Lisätietoa Farmarista osoitteesta https://www.farmari.net/

Elomessut pidetään 6.─7.8. Hämeenlinnassa. Kyseessä on suurin Kanta-Hämeen alueen yleismessutapahtuma. Vuonna 2019 messut keräsi lähes 50 000 kävijää. Messut sijaitsee Pullerin Urheilupuistossa osoitteessa Härkätie 17, Hämeenlinna. Etelä-Hämeen Reserviläispiiri on mukana tapahtumassa.

Lisätietoa Elomessuista osoitteesta https://www.elomessut.fi/

Keski-Suomen maanpuolustusjuhla järjestetään sunnuntaina 7.8. Joutsassa. Tilaisuuteen liittyy Ilmasotakoulun kesän saapumiserän sotilasvala. Ohjelmassa on myös ohimarssi ja hävittäjien ylilento sekä kalustonäyttely ja ilmavoimien soittokunnan konsertteja. Tapahtumapaikkana on urheilukenttä ja koulukeskuksen alue. Arvioitu yleisömäärä on noin 8 000.

Tapahtuman pääjuhla on liikuntahallissa klo 14.30 alkaen, missä juhlapuheen pitää Jyväskylän yliopiston opettaja Martti Lehto. Tilaisuudessa jaetaan ikuisesti kiertävä Majurin mediamalja -palkinto, jolla halutaan kunnioittaa professori ja pitkäaikaisen sanomalehti Keskisuomalaisen päätoimittaja Erkki Laatikaisen vapaaehtoiseen maanpuolustukseen kohdentamaa arvokasta työtä. Valinnan suorittaa Keski-Suomen reservipiirien tiedotustoimikunta ja palkinnon luovuttaa juhlassa Keski-Suomen Maanpuolustaja-lehden päätoimittaja.

Lisätietoa Maanpuolustusjuhlasta löytyy osoitteesta https://www.joutsa.fi/maanpuolustusjuhla-siirtyy-kesaan-2022/

Vahvin Reserviläinen -kilpailut pidetään lauantaina 20.8. Ylihärmässä Anssin Jussin Areenalla. Kilpailujen järjestämisestä vastaa Etelä-Pohjanmaan reservipiirit. Vahvin Reserviläinen on voimailun muoto, jossa kilpailijat mittelevät voimiaan erilaisissa sotilaallisista teemoista koostuvissa lihasvoimaa ja kestävyyttä vaativissa lajeissa. Kilpailua voi tulla vapaasti seuraamaan.

Lisätietoa Vahvin Reserviläinen -kisoista osoitteessa https://lakeudenmaanpuolustaja.fi/vahvin-reservilainen/

Tupaswillan Perinnepäivät Keski-Suomessa Laukaan Kuusassa 27.─28.8. Tapahtumassa esitellään tukkilaisperinnettä sekä vanhoja koneita ja ajoneuvoja. Vapaaehtoisen maanpuolustuksen järjestöt asettavat alueelle oman osastonsa, josta löytyy ekoasepiste, tietoa reserviläistoiminnasta sekä tietovisailua, jossa kumpanakin päivänä on erikoispalkinto. Ennen koronapandemiaa alueella kävi viikonvaihteen aikana 2 500-3 000 vierailijaa.

Lisätietoa Perinnepäivistä osoitteessa https://www.tupaswilla.fi/tapahtumat