13.9.2023

Huipputapahtumassa ylläpidettiin reserviläistaitoja

Reserviläisliiton Huipputapahtumaa vietettiin parinkymmenen innokkaan maanpuolustajan voimin Säkylän Huovinrinteellä 8.–10.9.2023. Kurssille osallistui eri-ikäisiä ja -taustaisia jäseniä eri puolilta Suomea.

Viikonlopun ohjelmassa korostui hyvin monet Reserviläisliiton korostamat teemat, mm. fyysisen toimintakyvyn, maanpuolustustahdon ja ampumataidon ylläpitäminen. Kurssin ohjelmaan kuului MPK:n RK-ammunnat, tietoisku kyberturvallisuudesta, ulkoilua ja ryhmäytymistä sekä Porin prikaatin esittely ja vierailu Porilaismuseossa. Lisäksi syyskuun marssiteemaan sopivasti suoritettiin myös reipas kymmenen kilometrin Maaottelumarssi kauniissa Säkylänharjun maisemissa.

Ampumaradalle saimme vieraaksi myös Porin prikaatin komentajan, prikaatikenraali Vesa Valtosen. Kuvassa myös Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen, vapaaehtoisen maanpuolustuksen upseeri majuri Matti Kulmanen ja Reserviläisliiton 2. varapuheenjohtaja Lotta Nissi.

Huipputapahtumalla on pitkät perinteet ja sitä on järjestetty jo noin 25 vuoden ajan. Tänä syksynä tapahtuma päästiin toteuttamaan hieman pidemmän tauon jälkeen, sillä edellinen, vuodelle 2021 suunniteltu Huipputapahtuma jouduttiin perumaan koronatilanteen vuoksi. Toiminnalliselle viikonlopulle olikin selvästi kysyntää, sillä innokkaita osallistujia olisi ollut enemmän kuin pystyimme majoituskapasiteetin vuoksi kurssille ottamaan.

Historiassaan tämä oli liiton viimeinen Huipputapahtuma. Ensi vuodelle Reserviläisliitossa on suunnitteilla hieman erilaista tapahtumatoimintaa, kuten koko jäsenistölle suunnattu ampumataitopäivä. Ensi vuoden tapahtumista tullaan tiedottamaan liiton viestintäkanavissa myöhemmin.