20.6.2019

Yhdistystiedote 6/2019 ilmestyi

Vuoden kuudennessa yhdistystiedotteessa kerrotaan mm. Huipputapahtumasta, tuoreimmista kansalaisten TURPO-kantoja tutkineista mittauksista ja Etelä-Hämeen piirin toiminnanjohtajan rekrytoinnista.

Liitto näkyy vuosittain valtakunnallisilla, kuten Lahden kokonaisturvallisuusmessuilla. (Kuva: Reserviläisliitto)

Taloustutkimuksen tutkimuksessa selvisi, että 69 prosenttia suomalaisista puolustaisi Suomea sotilaallisesti myös epävarmalta vaikuttavissa tilanteissa. Tämä on kolme prosenttiyksikköä suurempi luku kuin Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) marraskuisessa mielipidemittauksessa. Vastaajaryhmän suuruus molemmissa tutkimuksissa oli hieman runsaat tuhat henkeä.

Taloustutkimuksen ja Reserviläisliiton jäsentyytyväisyyskyselyn tuloksia vertaamalla selvisi myös, että liiton jäsenet ovat keskimääräistä Nato-myönteisempiä. Vain 14 prosenttia suomalaisista hakisi NATO-jäsenyyttä heti tai lähivuosina mutta peräti 33 prosenttia Reserviläisliiton jäsenistä on tällä kannalla. Kielteisesti jäsenyyteen suhtautuu 36 prosenttia suomalaista mutta vain viidennes (20 %) liiton jäsenistä.

Tuore puolustusministeri Antti Kaikkonen on väläyttänyt naisille suunnatun kansalaispalveluksen selvittämistä. Selvitysten mukaan vankka enemmistö kuitenkin tukee nykymuotoista asevelvollisuutta. Maanpuolustusjärjestöjen teettämän tutkimuksen mukaan selvästi yli 2/3 suomalaisista (69%) kannattaa kuitenkin nykymallia, joka pohjautuu miesten pakolliseen ja naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Reserviläisliiton oman jäsenkyselyn mukaan aktiivireserviläiset kannattavat vieläkin vahvemmin nykyjärjestelmää. Huhtikuussa tehdyssä kyselyssä lähes 4/5 vastanneista (77%) kannatti nykyisenkaltaista asevelvollisuutta

Huipputapahtuma Lapissa syyskuussa

Reserviläisliiton Huipputapahtuma järjestetään Jääkäriprikaatissa Sodankylässä 20.–22. syyskuuta. Monipuolisen viikonlopun ohjelmassa tulee olemaan mm. tutustuminen Lapin Reserviläispiirin toimintaan, Toramon reserviläiskeskukseen sekä vierailu Pyhä-Luoston kansallispuistossa.

Etelä-Hämeen piiri hakee toiminnanjohtaja

Toiminnanjohtajan tehtävät tarjoavat erinomaisen näköalan vapaaehtoisen maanpuolustustyöhön niin paikallisella kuin maakunnallisellakin tasolla. Etelä-Hämeen Reserviläispiiriin kuuluu 20 yhdistystä ja noin 2400 jäsentä. Piiri etsii palvelukseensa toiminnanjohtajaa (piirisihteeriä), jonka tehtäviin kuuluvat monipuoliset järjestötyöt sekä reserviläismyymälä Etulinjan pyörittäminen piirihallituksen valvonnassa.