18.11.2023

Vuoden Reserviläinen on Jesse Kallio

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen luovutti Vuoden Reserviläinen -nimityksen Jesse Kalliolle.

Vuoden Reserviläinen 2023 on 33-vuotias Jesse Kallio Liperin Reserviläiset ry:stä. Sotilasarvoltaan Kallio on vääpeli. Hänet ylennettiin vääpeliksi jo 31-vuotiaana, mikä on varsin poikkeuksellista, kun Kallio ehti olla reservissä vain yhdeksän vuotta ennen ylenemistään.

Kalliolla on ollut merkittävä rooli reserviläiskouluttajana, jäsenhankkijana ja luottamushenkilönä. Hän toimii tällä hetkellä valtakunnallisen Reserviläisurheiluliiton liittohallituksen jäsenenä, Pohjois-Karjalan Reserviläispiirin toisena varapuheenjohtajana sekä Liperin Reserviläisten puheenjohtajana.

Kallio on monipuolisesti toiminut ammunnankouluttajana, tapahtumien järjestäjänä sekä Maanpuolustuskoulutuksen (MPK) kouluttajana. Hän on erityisesti aktivoitunut sovelletun reserviläisammunnan (SRA) saralla, jossa hänellä on ylituomarin status. Kallio on myös päässyt toimimaan ammunnanjohtajana Puolustusvoimien tilaamissa koulutuksissa ja harjoituksissa.

20 vuotta ehtinyt vierähtää edellisestä vuoden reserviläisestä Pohjois-Karjalassa. Olihan tämä suuri ja hieman odottamaton kunnianosoitus, toteaa Kallio.

Kallion valinnassa painottui myös sosiaalisen median aktiivinen käyttö, jonka avulla on tavoitettu uusia kohderyhmiä, ennen kaikkea nuoria.

En juuri peittele harrastuksiani vapaaehtoisen maanpuolustuksen parissa eikä varmaan enää onnistuisi, vaikka yrittäisin. Somen kautta olemme saaneet hyvää näkyvyyttä yhdistykselle, piirille kuin myös reserviläisurheilulle yleisesti, ja se on näkynyt positiivisesti jäsenmäärissä. Myös yhdistyksen sisäinen viestintä on sen myötä tehostunut ja muuttunut reaaliaikaisemmaksi helpottaen yhdessä tekemistä.

Vuoden Reserviläisen oma kotiyhdistys Liperin Reserviläiset on kasvanut jäsenmäärältään viime vuosina. Vuosien 2015–2022 aikana jäsenmäärä on yli kaksinkertaistunut. Viime vuonna, jolloin reserviläiskentällä elettiin historiallista jäsenkasvun aikaa, yhdistyksen jäsenkasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna peräti 23 prosenttia.

Reserviläisliitto onnittelee Jesse Kalliota!