18.11.2023

Vuoden malliyhdistys on Toijalan Seudun Reserviläiset

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen luovutti Vuoden malliyhdistys -nimityksen Toijalan Seudun Reserviläiset ry:n puheenjohtaja Virpi Rantalalle sekä Juha Arvoselle.

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin Oulussa 18.11.2023. Liittokokouksessa julkistettiin myös Vuoden malliyhdistys. Liiton hallitus myöntää huomionosoituksen vuosittain erityisen esimerkillisesti toimineelle reserviläisyhdistykselle. Liiton alaisuudessa toimii tällä hetkellä 324 paikallista yhdistystä. Vuoden 2023 malliyhdistys on Toijalan Seudun Reserviläiset ry Etelä-Hämeen Reserviläispiiristä.

66. toimintavuottaan viettävän Toijalan Seudun Reserviläiset ry:n toiminta on aktiivista ja monipuolista ympäri vuoden. Jäsenkasvu on ollut positiivista ja yhdistys on ollut aktiivinen myös toiminnan ja toimintaolosuhteiden kehittämisessä. Oulussa Vuoden malliyhdistys -nimityksen otti vastaan Toijalan Seudun Reserviläisten puheenjohtaja Virpi Rantala.

On hienoa, että yhdistyksemme tekemä maanpuolustustyö tulee huomioiduksi näin. Yhdistyksemme toiminta antaa toki paljon yksittäiselle jäsenelle, mutta laajemmassa kuvassa pyrimme tuomaan hyvää myös muille alueen ihmisille. Yhdistyksemme tärkein toimintamuoto onkin veteraaniperinnetyö, joka pitää sisällään muun muassa vuosittaisia kunniavartioita ja seppeleenlaskutilaisuuksia. Yhdistyksen veteraanityö näkyy myös arkisissa askareissa: tarjoamme paikallisille veteraaneille apuamme esimerkiksi kaupassa käyntiin. Lisäksi olemme tärkeä yhteistyökumppani eri veteraanijärjestöille.

Kuten monissa muissakin paikallisyhdistyksissä ympäri Suomen, myös Toijalan Seudun Reserviläisissä suosituin toimintamuoto on ammunta. Ampumatoiminnan järjestämistä on helpottanut mm. oma sisäampumarata, joka saatiin käyttöön viime vuonna.

Ampumatoiminta on aktiivista ympärivuotisesti sekä ulko- että sisäampumaradoilla. Järjestämme jatkuvasti turvallisen pistooliampujan kursseja, jotka antavat hyvän pohjan myös SRA-ampumakokeeseen. Ampumaharrastuksen aloittamisen kynnystä madaltaa yhdistyksen omistamat aseet, joilla jäsenistö pääsee harjoittelemaan koulutetun ampuma-asekouluttajan kanssa, Rantala kertoo.

Toiminta ei rajoitu veteraaniperinnetyöhön ja ammuntaan, sillä yhdistys järjestää myös esimerkiksi ensiapu-, varautumis- ja alkusammutuskursseja sekä koko perheelle tarkoitettuja laavuretkiä. Lisäksi yhdistyksen jäsenet ovat suorittaneet jo 50 vuoden ajan Toijalan satama-alueen valvontaa.

Toijalan Seudun Reserviläisten jäsenyys on avoin kaikille täysi-ikäisille Suomen kansalaisille, joten myös naiset ja nuoret on huomioitu yhdistyksen toiminnassa. Yhdistyksen naisjäsenet ovat omasta toiveestaan mukana tasavertaisesti koko yhdistyksen toiminnassa eikä erillistä naisten toimintaa näin ollen ole tarvetta järjestää. Paikallisille nuorille yhdistys on järjestänyt kuluneena vuonna varusmiesinfoja ja tulevien asepalvelukseen astuvien perehdyttämiskursseja.

Reserviläisliitto onnittelee Toijalan Seudun Reserviläisiä!