20.11.2021

Vuoden malliyhdistys Korpilahden Reserviläiset ry

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin Lappeenrannassa 20.11.2021. Liittokokouksessa julkistettiin Vuoden malliyhdistys. Liiton hallitus myöntää huomionosoituksen erityisen tehokkaasti ja mallikkaasti toimineelle reserviläisyhdistykselle. Liiton alaisuudessa toimii tällä hetkellä 327 paikallista yhdistystä. Vuoden 2021 malliyhdistys on Korpilahden Reserviläiset ry Keski-Suomen Reserviläispiiristä.

Korpilahden Reserviläisten toiminta on viime vuosina ollut erityisen aktiivista. Yhdistyksen jäsenmäärä on lähes tuplaantunut viimeisen viiden vuoden aikana. Yhdistys järjestää muun muassa aktiivista ampumatoimintaa. Yhdistys omistaa puolet Vihtakankaan ampumaradasta, joka on ainoa siviiliampumarata Jyväskylän kaupungin alueella. Rata kunnostettiin ympäristönsuojelun osalta vuonna 2017, minkä jälkeen kunnostustyö on jatkunut useana vuonna. Radalla järjestetään viikoittain ampumatoimintaa ja lisäksi läpi vuoden ampumakilpailuita. Tällä hetkellä varsinkin nuoret ovat kiinnostuneet ammunnasta, erityisesti sovelletusta reserviläisammunnasta SRA:sta.

Korpilahden Reserviläisten puheenjohtaja Perttu Hietanen otti vastaan Vuoden malliyhdistys -nimityksen Lappeenrannassa.

Tämä vuosi on ollut yhdistyksemme 60. toimintavuosi, joka nyt huipentuu hienolla tavalla. Olemme saaneet viime vuosina paljon uusia jäseniä toimintaan mukaan, myös nuoria, jotka ovat hiljattain kotiutuneet varusmiespalveluksesta. Ammunta on erityisesti kasvattanut suosiotaan ja yhdistys tarjoaakin harrastamiseen erinomaiset puitteet, sillä ampumaradan lisäksi meillä on yhteiskäytössä myös kalustoa.

Ampumatoiminnan lisäksi Korpilahden Reserviläiset osallistuu aktiivisesti veteraani- ja perinnetyöhön. Yhdistys tekee yhteistyötä Korpilahden seurakunnan ja yhtenäiskoulun kanssa.

Olemme Jyväskylän alueseurakunnan kanssa järjestäneet yhdessä seppeleenlaskutilaisuuksia sekä Korpilahden yhtenäiskoulun kanssa kunniavartiotilaisuuksia sankarihaudoilla. Meidän reserviläisten yksi tärkeimpiä tehtäviä on veteraaniperinteen vaaliminen ja tiedon siirtäminen uusille sukupolville. 80 vuotta sitten tehdyt urotyöt vapaan isänmaan eteen eivät milloinkaan unohdu, päättää Hietanen.

Korpilahden sankarihaudat itsenäisyyspäivänä 6.12.2020.