7.6.2023

Verenluovutuskampanjan tulokset

Kuva: Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu

Reserviläisliiton ja Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun valtakunnallinen Reserviläinen ei luovuta – paitsi verta -verenluovutuskampanja järjestettiin 1.3.–31.5.2023. Kampanjalla haluttiin muistuttaa Reserviläisliiton jäseniä verenluovutuksen tärkeydestä. Verenluovuttajien rooli on merkittävä suomalaisen huoltovarmuuden turvaamisessa.

Verenluovutuskampanjaan kirjattiin yhteensä 94 luovutuskertaa. Reserviläisliitto palkitse verenluovutuskampanjaan aktiivisesti osallistuneita piirejä ja yhdistyksiä rahapalkinnoin. Kampanjassa oli yksi piirisarja ja kaksi yhdistyssarjaa, joissa kaikissa tarkasteltiin luovuttaneiden prosenttiosuutta piirin/yhdistyksen kokonaisjäsenmäärästä.

Aktiivisimmat kampanjaan osallistuneet piirit olivat 1. Helsingin Seudun Reserviläispiiri, 2. Päijät-Hämeen Reserviläispiiri ja 3. Keski-Pohjanmaan Reserviläispiiri.

Aktiivisimmat yhdistykset, joissa on jäseniä 149 tai alle, olivat 1. Pohjois-Helsingin Reservinaliupseerit, 2. Vahdon Reserviläiset ja 3. Louhisaaren Reserviläiset.

Aktiivisimmat yhdistykset, joissa on jäseniä 150 tai yli, olivat 1. Kokkolan Reserviläiset, 2. Vantaan Reserviläiset ja 3. Lahden Reserviläiset.

Kiitos kaikille luovuttaneille ja Verenluovutuskampanjaan osallistuneille! Myös kampanjan jälkeen on hyvä muistaa, että verenluovuttajia tarvitaan Suomessa joka arkipäivä. Luovutuspaikat ja lisätietoa verenluovutuksesta löydät osoitteesta veripalvelu.fi