20.6.2023

Tulta toukokuussa! lähestyi jo miljoonaa laukausta

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton toista kertaa järjestämä Tulta toukokuussa! -haastetapahtuma saavutti jälleen suuren suosion reserviläisten keskuudessa. Haaste sai jo viime vuonna erittäin hyvän vastaanoton. Tämän vuoden haaste saavutti uudet ennätykset.

Tulta toukokuussa! -haasteen aikana ammuttiin molempien liittojen alaisissa ampumatapahtumissa yhteensä noin 850 000 laukausta. Reserviläisliiton osuus kaikista ammutuista laukauksista oli 81 prosenttia ja Suomen Reserviupseeriliiton 19 prosenttia. Viime vuoden haasteen aikana laukauksia ammuttiin yli puoli miljoonaa.

Tulta toukokuussa! -haasteeseen kirjattiin tänä vuonna yhteensä 12 460 vähintään kymmenen laukauksen ampumasuoritusta. Viime vuonna ampumasuorituksia kirjattiin kaikkiaan 8 251 kappaletta.

Aktiivisimmat piirit ja yhdistykset palkitaan

Reserviläisliiton 18 piiristä jäsenmäärään suhteutettuna eniten suorituksia kirjattiin Kainuun Reserviläispiirissä, jossa suoritusmerkintöjä tuli kaikkiaan 825. Toiseksi eniten suorituksia jäsenmäärään suhteutettuna kirjattiin Pohjois-Karjalan Reserviläispiirissä (644 suoritusmerkintää) ja kolmanneksi eniten Suur-Savon Reserviläispiirissä (522 suoritusmerkintää).

Yhdistyssarjoja oli kaksi eli pienten yhdistysten ja isojen yhdistysten sarjat. Yhdistyksen jäsenmäärään suhteutettuna Reserviläisliiton aktiivisimmat yhdistykset, joissa on jäseniä 149 tai alle, olivat 1. Ristijärven Reserviläiset (183 suoritusmerkintää), 2. Puolangan Reserviläiset (149 suoritusmerkintää) ja 3. Paltamon Reserviläiset (241 suoritusmerkintää).

Yhdistyksen jäsenmäärään suhteutettuna Reserviläisliiton aktiivisimmat yhdistykset, joissa on jäseniä 150 tai yli, olivat 1. Liperin Reserviläiset (180 suoritusmerkintää), 2. Juvan Reserviläiset (104 suoritusmerkintää) ja 3. Vantaan Reserviläiset (907 suoritusmerkintää).

Aktiivisimmat piirit ja yhdistykset saavat 500 euron kannustintuen, toiseksi aktiivisimmat 300 euron kannustintuen ja kolmanneksi aktiivisimmat 200 euron kannustintuen. Tuet maksetaan elokuun aikana.

Varustelekan lahjakorttien ja RES-tuotepalkintojen arvonta

Kaikkien osallistujien kesken suoritettiin kolmen 100 euron Varustelekan lahjakortin arvonta. Lahjakortin voittivat Seppo Hellgren (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri), Ossi Reini (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri) ja Vesa Aronen (Suur-Savon Reserviläispiiri). Tämän lisäksi arvottiin seitsemän Reserviläisliiton tuotepalkintoa, jotka menivät seuraaville:

Toni Myllynen (Etelä-Hämeen Reserviläispiiri)
Timo Airema (Helsingin Seudun Reserviläispiiri)
Teemu Pylkkönen (Keski-Suomen Reserviläispiiri)
Matti Minkkinen (Keski-Suomen Reserviläispiiri)
Jaakko Koskinen (Pirkanmaan Reserviläispiiri)
Väinö Kamppuri (Pohjois-Karjalan Reserviläispiiri)
Timo Lehtinen (Päijät-Hämeen Reserviläispiiri)

Haastekuukauden aikana järjestettiin myös kaksi teemawebinaaria, jotka keräsivät kuulolle monia ampujan fyysisten ominaisuuksien kehittämisestä sekä sovelletusta reserviläisammunnasta (SRA) ja sen harrastus- ja kilpailumahdollisuuksista kiinnostuneita reserviläisiä. Webinaaritallenteet ovat katsottavissa Reserviläisliiton verkkosivuilta sekä Suomen Reserviupseeriliiton sähköiseltä koulutusalustalta.

Reserviläisliitto onnittelee parhaiten suoriutuneita piirejään ja yhdistyksiään sekä arvonnassa voittaneita jäseniään. Lämmin kiitos kaikille Tulta toukokuussa! -haasteeseen osallistuneille!