2.4.2020

Sotiemme Veteraanit -keräys jatkuu myös poikkeusoloissa

Kaikki varusmiesten toteuttamat veteraanikeräykset ovat kevään osalta peruttu vallitsevan Korona-tilanteen takia. Verkossa ja puhelimitse keräys kuitenkin jatkuu koko kevään ajan. Lisätietoa Sotiemme Veteraanit -keräyksestä löytyy täältä. Lahjoituksen voi tehdä tilisiirrolla, soittamalla keräysnumeroon, lähettämällä tekstiviestin tai tekemällä maksunsiirron Mobile Paylla tai Siirto -sovelluksella.

Sotiemme Veteraanit I Sotiemme Naiset -keräyksen toteutuksessa eri järjestöistä tulevilla vapaaehtoisilla on suuri rooli. Reserviläisjärjestöjen tuki paikallisten varusmieskeräysten toteuttamisessa on merkittävässä roolissa eri paikkakunnilla ympäri Suomen.

25 000 veteraania, puolisoa ja leskeä yhä elossa

Talvisodan päättymisestä tuli maaliskuussa kuluneeksi 80 vuotta. Suomessa elää edelleen noin 8 000 sotiemme veteraania. Tämä vuosi 2020 on tuonut tunnuksen omaavien veteraanien väestöön historiallisen muutoksen. Ensimmäistä kertaa naispuolisia veteraaneja on miehiä enemmän.

Yhä suurempi osa sodan kokeneista on jatkossa naisia; itse rintamatunnuksen omaavia tai veteraanien ja sotainvalidien puolisoita ja leskiä sekä sotaleskiä. Sotiemme naiset ovat tehneet suuren työn sodassa olleiden rinnalla eläen ja yhteiskuntaa rakentaen. Arvion mukaan veteraanien puolisoita ja leskiä on elossa vielä yli 17 000.

Keräystä tarvitaan, sillä veteraanijärjestöillä ei ole mittavaa varallisuutta. Tukitarpeen taustalla on se, että puolet veteraaneista saa vain hieman yli tuhannen euron kuukausieläkettä. Erityisen pienituloisia ovat puolisot ja lesket, joista suuri osa elää noin 800 euron suuruisella takuueläkkeellä. Keräysvaroilla rahoitetaan veteraaneille lääkkeitä, silmälaseja ja hampaidenhoitoa, veteraanien leskille erilaisia ruokailu-, siivous- ja kuljetuspalveluita sekä yhteistä virkistystoimintaa.