30.6.2019

Saksa tyhjensi palkintopöydän CISOR-moniottelussa

Menestyksen salaisuutena nähdään sitoutuminen säännölliseen harjoitteluun.

Voittajien on helppo hymyillä. Kuvassa takarivissä myös Porin prikaatin apulaiskomentaja eversti Asko Valta sekä CISOR:in puheenjohtaja Michel d’Alessandro Belgiasta.

Reservinaliupseerien kansainvälisen kattojärjestö CISOR:n sotilasmoniottelu kilpailtiin Porin prikaatissa Säkylässä 28.–29. kesäkuuta. Viikonloppu oli saksalaisten juhlaa, sillä saksalaisjoukkue voitti kilpailun CISOR-sarjan, avoimen sarjan ja veteraanisarjan. Myös kilpailun paras uimari ja paras ampuja tulivat molemmat saksalaisjoukkueista. CISOR sotilasmoniotteluissa vuodesta 1998 käynyt ja nykyisin saksalaiskilpailijoiden valmentajana toimivan Werner Dreesen menestysresepti on selkeä.
– Meillä on erinomaiset mahdollisuudet harjoitella ja olemme sitoutuneet harjoittelemaan aktiivisesti ja tavoitteellisesti, Dreese kertoi kilpailun päätöspäivänä.
Saksalaiset kiinnittivät kilpailuun valmentautumisessa huomiota erityisesti suunnistukseen. Metsämaasto Suomessa erosi keskieurooppalaisesta ja moniottelun 5,8 kilometriä pitkä ja kymmenen rastia sisältänyt suunnistusosuus teki huomattavia eroja eri maiden joukkueiden välille.

Sveitsiin vuonna 2021

Kilpailu ja sen järjestelyt kestivät paikan päällä Huovinrinteellä kokonaisuudessaan seitsemän päivää (24.–30. kesäkuuta) ja ne toteutettiin reserviläisvoimin Porin prikaatin tuella. Myös järjestön edellinen sotilasmoniottelu järjestettiin Suomessa kaksi vuotta sitten, jolloin kilpailu käytiin Karjalan prikaatissa Vekaranjärvellä. Molemmilla kerroilla kilpailun johtajana toimi ylivääpeli (res.) Minna Nenonen Salosta.
CISOR-sotilasmoniottelu järjestetään seuraavan kerran Sveitsissä