21.11.2020

Uusi kunniajäsen Pälkäneeltä, Vuoden Reserviläinen Seinäjoelta ja malliyhdistys Vammalasta

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin 21.11.2020 Seinäjoella kongressikeskus Framissa. Kokous pidettiin poikkeusjärjestelyin koronatilanteen takia. Liittokokous nimesi liiton uudeksi kunniajäseneksi pälkäneläisen Tiina Kokkolan. Hän on toiminut liiton varapuheenjohtajana vuosina 1997─2005 sekä aikanaan käynnistänyt liiton naistentoiminnan, josta on vuosien varrella kehittynyt tärkeä, oma toimintamuoto. Tänä vuonna Reserviläisliittoon on liittynyt ennätysmäärä uusia naisjäseniä, sillä esimerkiksi syksyn aikana uusista jäsenistä jopa 14 prosenttia on ollut naisia. Reserviläisliiton uusi kunniajäsen Kokkola on edelleen aktiivisesti mukana reserviläistoiminnassa ja toimii muun muassa Aliupseerien Huoltosäätion hallituksessa.

Vuoden Reserviläinen Seinäjoelta

Liittokokous nimesi Vuoden Reserviläiseksi Seinäjoen Reserviläiset ry:n pitkäaikaisen aktiivijäsenen, sotilasmestari Jarmo Koskelan. Hän on esimerkillään tuonut Reserviläisliittoon runsaasti uusia jäseniä yli aluerajojen. Hän on myös esitellyt liiton ja paikallisyhdistyksen toimintaa lukuisissa eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Hän toimii tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan reserviläispiirin 1. varapuheenjohtajana.

Koskelan ansioina on toimiminen Puolustusvoimien kouluttajana sekä ammuntojen johtajana yli 20 vuotta. Lisäksi hän on toiminut yhtä kauan Maanpuolustuskoulutuksen (MPK) harjoituksissa kouluttajana, pääkouluttajana sekä kurssin johtajana.

Vuoden malliyhdistys Vammalan Reserviläiset ry

Reserviläisliiton liittokokous nimeää vuosittain malliyhdistyksen, joka esimerkillisen toimintansa ansiosta sopii esikuvaksi muille liiton yhdistyksille. Tänä vuonna valinta kohdistui Vammalan Reserviläiset ry:hyn, joka on profiloitunut reserviläisammunnan monipuoliseen harjoitus- ja kilpailutoimintaan. Yhdistys on viimeisten vuosien aikana kouluttanut yli 500 SRA-ampujaa ja useita kymmeniä SRA-tuomareita.

Yhdistyksen järjestämillä SRA-kursseilla on ollut mukana reserviläisiä useista eri reservipiireistä sekä myös Puolustusvoimien kantahenkilökuntaa niin Maa-, Meri- kuin Ilmavoimista. Yhdistys on pitänyt myös muille yhdistyksille koulutustilaisuuksia. Tällä tavalla yhdistys on edistänyt myös muiden yhdistysten SRA-toimintaa ja näin ollen monipuolistanut heidän reserviläistaitojaan.