17.11.2019

Reserviläisjärjestöjen Turpo-kisa haastaa lukiolaiset

Reserviläisjärjestöjen TURPO-tietäjä -kilpailu viedään ensi vuonna laajasti Suomen lukioihin. Tietokilpailu innostaa nuoria pohtimaan turvallisuuspolitiikkaa ja pyrkii vahvistamaan nuorison maanpuolustustahtoa.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola kertoi Turpo-kilpailusta maanpuolustusjärjestöjen yhteisessä maanpuolustusjuhlassa Turussa 17.11.

TURPO-tietäjä -tietokilpailun järjestävät Reserviupseeriliitto ja Reserviläisliitto. Hankkeen ohjausryhmässä ovat mukana myös Historian ja Yhteiskuntaopin Opettajien Liitto ja Kadettikunta. Mukaan tavoitellaan alkuvaiheessa vähintään sataa lukiota ja tuhansia lukiolaisia.

– Kilpailun idea syntyi ajatuksesta, että nuoret kaipaavat lisää turvallisuustietoutta heille kiinnostavassa muodossa. Haluamme tarjota lukiolaisille turvallisuuspainotteisen Oikeusguru ja Talousguru -tyyppisen kilpailun, Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola selvittää.

Tietokilpailun kokeilu suoritettiin Uudellamaalla loka–marraskuun vaihteessa ja siinä oli mukana kuusi lukiota. Vapaaehtoisesti osallistuneet opiskelijat ottivat kilpailun ja kysymykset innokkaasti vastaan. Kilpailussa hyödynnettiin lukioissa käytössä olevaa, sähköistä Abitti-koejärjestelmää.

Kilpailu laajenee ensi syksynä koko maahan. Sen toteuttamista varten reservipiireihin muodostetaan keväällä kilpailuorganisaatiot.

Urakka ei ole aivan pieni. Lukioita toimii Suomessa runsaat 380 kappaletta ja tavoitteenamme on, että parissa vuodessa saamme mukaan yli sata lukiota eri puolilta Suomea. Pitkässä juoksussa ehkä enemmänkin, puheenjohtaja Pohjola kertoo.

Kilpailun taustalla ovat mm. MTS:n vuosittaiset mielipidemittaukset, joiden mukaan nuorten maanpuolustustahto on muita ikäryhmiä alhaisemmalla tasolla. TURPO-tietäjä tietokilpailun kehittämiseen on saatu varoja Puolustusvoimien Tukisäätiöltä, Sotavahinkosäätiöltä ja Aliupseerien Huoltosäätiöltä.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola kertoi TURPO-tietäjä -kilpailusta Suomen Reserviupseeriliiton, Reserviläisliiton, Maanpuolustusnaisten liiton ja Maanpuolustuskiltojen liiton yhteisen Maanpuolustusjuhlan avaussanoissa tänään Turussa.