11.5.2023

Lajiesittelyssä tarkka-ammunta

Kuva: Heli Soini

Tarkka-ammunta on ammunnan laji, jossa ammutaan kivääriasein erilaisia maaleja maastossa ja ampumaradalla erilaisten etäisyyksien päähän. Tarkka-ammunnassa on useita muille ampumalajeille ominaisia piirteitä, mutta se on parhaimmillaan hyvin toiminnallinen ja monipuolinen ampumalaji. Tarkka-ammunta vaatiikin esimerkiksi hyvää maaston- ja kartanlukutaitoa.

Esimerkiksi asepalveluksen aikana saatu tarkka-ampujakoulutus voi antaa hyvän pohjan harrastuksen aloittamiselle myös reservissä. Tarkka-ampujakilta ry on valtakunnallinen, yli 500 suomalaisen tarkka-ampujan yhteisö, jonka tarkoitus on mm. levittää tarkka-ammuntatietoutta ja edistää jäsentensä tarkka-ammuntaharrastusta. Tarkka-ampujakilta on yksi Reserviläisliiton suurimmista jäsenyhdistyksistä.

Tarkka-ampujakillan puheenjohtaja painottaa etenkin lajin moninaisuutta.

Tarkka-ammunta on erikoistaitoa sitä varten kehitetyllä ampumakalustolla, optisilla välineillä sekä ampujan henkilökohtaisella osaamisella. Pelkästään ammunnan harjoittelulla ei kuitenkaan yllä sotilastarkka-ampujaksi. Lajissa yhdistyy niin fyysisen kuin psyykkisenkin toimintakyvyn kehittäminen.

Laji vaatikin paljon enemmän, kuin pelkkää ampumataitoa.

– Lajille ominainen ”kokonaisvaltaisuus” näkyy siinä, että tarkka-ammunta vaatii lajin harjoittajalta lähtökohtaisesti hyvää yleissotilaan taitoa, keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä ja hyvää kuntoa sekä erilaiseen maastoon ja oloihin sopeutumista. Perinteisesti tarkka-ampuja on mielletty metsämaastossa liikkuvaksi taistelijaksi, mutta tämän päivän kaupunkiympäristö tuo alalle oman toisenlaisen ympäristönsä.

Tarkka-ammunta on Reserviläisurheiluliiton (RESUL) virallinen kilpailulaji. Tarkka-ammuntakilpailuja on kahta tyyppiä: partiokilpailuja ja yksilökilpailuja. RESUL:n kilpailusääntöjen mukaan tarkka-ammuntakilpailuissa voidaan tarkka-ammuntasuoritteen lisäksi arvostella kilpailijan muuta toimintaa kuten naamioitumista ja tilanteenmukaista suojankäyttöä sekä etenemistä tuliasemaan ja toimintaa tuliasemassa.

Vuosittain järjestettävä tarkka-ammunnan Suomenmestaruuskilpailu HÄYHÄ voidaankin nähdä sekä kilpailutapahtumana että koulutustasotarkastuksena, koska kilpailussa tarkastellaan osaamisasioita laajemmin, Tarkka-ampujakillan puheenjohtaja toteaa.

Lisätietoa tarkka-ammunnasta lajina löydät esimerkiksi Tarkka-ampujakillan ja RESUL:n verkkosivuilta.