21.4.2023

Lajiesittelyssä sovellettu reserviläisammunta SRA

@Reserviläisurheiluliitto

Sovellettu reserviläisammunta eli SRA on toiminnallinen ampumalaji, jonka suosio on kasvanut viime vuosina erityisesti nuorten keskuudessa. SRA:ssa käytetään pääasiassa itselataavaa reserviläiskivääriä tai karbiinia, pistoolia, haulikkoa ja tarkkuuskivääriä, eli nykyaikaisen sotilasaseistuksen kaltaisia aseita.

Jokaista ampumasuoritusta eli rastia varten laaditaan kuvitteellisen taistelutilanteen mukainen ampumatehtävä, jonka ampuja suorittaa ennalta annetun tilannekuvauksen edellyttämällä tavalla. Rasteihin kuuluu usein nopeatempoista liikkumista, lippaanvaihtoja, haavoittuneen evakuointia yms. oheistoimintaa.

Lajiin osallistuminen edellyttää jäsenyyden reserviläisyhdistyksessä, SRA-ampujan koulutuksen (RESUL:n SRA toimikunnan hyväksymän SRA-ampujan kurssi ja siihen liittyvä aseenkäsittelykoe suoritettuna hyväksytysti) sekä ampumavakuutuksen. SRA-kursseja järjestetään valtakunnallisesti noin 100 vuodessa.

Jari-Pekka Waldén on toiminut lajin parissa yli 20 vuotta ja hän toimii RESUL:n SRA-toimikunnan puheenjohtajana.

Sovellettu reserviläisammunta on laji, joka opettaa reserviläisen tärkeintä taitoa eli erinomaista aseenkäsittely- ja ampumataitoa. Laji kehittää tilanteenmukaista, nopeaa ja tarkkaa ampumataitoa sekä ennen kaikkea turvallista aseenkäsittelyä. Näiden taitojen kehittäminen on vallitsevassa tilanteessa ensiarvoisen tärkeää.

SRA:n koulutus- ja harjoittelumahdollisuuksista saa tietoa mm. Reserviläisliiton tapahtumakalenterista, jonne pääsee klikkaamalla tätä linkkiä. Laittamalla hakukenttään SRA, näet lajin harrastusmahdollisuudet koko Suomen alueella. Tarvittaessa voit valita oman piirisi, jolloin kalenteri poistaa muiden piirien tapahtumat näkyvistä. Tapahtumakalenterissa on osa SRA-tapahtumista eli näiden lisäksi järjestetään paljon muutakin SRA-toimintaa. Reserviläisurheiluliiton verkkosivuilla on omat SRA:n alasivut, jonne pääset tästä linkistä.