28.4.2023

Lajiesittelyssä pistooli

@Patrick Jokinen

Pistooliammunta on yksi yleisimmistä ja suosituimmista ammunnan lajeista reserviläisten keskuudessa. Suomen Ampumaurheiluliiton mukaan pistoolilajeja ovat pienoispistooli, vakiopistooli, urheilupistooli, isopistooli, vapaapistooli, ilmapistooli sekä olympiapistooli. Monilla paikallisyhdistyksillämme on säännöllisiä ampumavuoroja ja yhteiskäytössä aseita, mikäli omaa asetta ei vielä ole.

Yhdistyksillämme on ampuma-asekouluttajia, jotka ovat suorittaneet virallisen poliisin järjestämän ampuma-asekouluttajan koulutuksen ja saaneet virallisen kouluttajan statuksen. Reserviläisammuntojen keskiössä onkin turvallinen aseenkäsittely.

Monien reserviläisyhdistysten kautta pääsee osallistumaan erilaisiin ammunnan koulutustilaisuuksiin, joissa muun muassa harjoitellaan valmius- ja ampumaotetta, ampumista eri etäisyyksillä ilman ulkoista stressiä ja aikapainetta, miten toimitaan lippaan loppuessa tai aseen tehdessä häiriön sekä miten yleisesti toimitaan ampumaradalla. Lisäksi järjestetään eri taitotason koulutuksia. Uusille ampujille on omaa koulutusta ja hieman jo ammuntaa harrastaneille omantasoista.

Ammunta on hyvä tapa myös harjoittaa taistelijan mieltä ja keskittymiskykyä. Näin toteaa aktiivisesti ammuntaa harrastava vuoden reserviläinen 2022 Antti Kettunen.

Joku lähtee joogaamaan, minä lähden ampumaradalle. Siellä unohdan arjen murheet ja keskityn vain olennaiseen. Ampumarata on hyvä paikka nollata aivot. On aina mukava mennä ampumaradalle, kun tietää, että siellä on hyvä porukka ja paikalla aktiivisia ammunnan harrastajia. Toimin itse myös ammunnan kouluttajana. Turvallinen aseenkäsittely on keskeinen seikka reserviläisyhdistyksen ampumavuoroilla.

Pistooliammunnan koulutus- ja harjoittelumahdollisuuksista saa tietoa mm. Reserviläisliiton tapahtumakalenterista, jonne pääsee klikkaamalla tätä linkkiä. Laittamalla hakukenttään pistooli, näet lajin harrastusmahdollisuudet koko Suomen alueella. Tarvittaessa voit valita oman piirisi, jolloin kalenteri poistaa muiden piirien tapahtumat näkyvistä. Tapahtumakalenterissa on osa pistooliammunnan harrastusmahdollisuuksista. Voit myös olla suoraan yhteydessä oman yhdistyksesi hallituksen jäseniin ja tiedustella paikallisista ammunnan koulutus- ja harjoitusmahdollisuuksista. Tietoa on myös sähköisissä jäsentiedotteissa, piirilehdissä ja Facebookissa.