31.1.2020

Lähes 2/3 uusista jäsenistä alle 40-vuotiaita – jäsenhankintakilpailun voitti Pasi Parkkila

Reserviläisliiton jäsenmäärä jatkoi viime vuonna kasvua. Jäseneksi liittyneitä kertyi vuoden 2019 aikana 2.455 henkilöä. Viime vuoden lopulla Reserviläisliiton kokonaisjäsenmäärä nousi 38.162 jäseneen.

Vuonna 2019 jäseneksi hyväksyttyjen ikäjakauma oli seuraava:

alle 20-vuotiaita 1 %
21–30-vuotiaita 35 %
31–40-vuotiaita 27 %
41–50-vuotiaita 18 %
51–60-vuotiaita 13 %
61–70-vuotiaita 6 %.

Jäseneksi hyväksytyistä peräti 63 prosenttia oli alle 40-vuotiaita, kun koko jäsenistön alle nelikymppisten osuus on noin neljännes.

Jäseneksi hyväksyttyjen keski-ikä alitti 40-vuoden rajapyykin jo muutama vuosi sitten, minkä taustalla on maksullinen some-markkinointi. Olemme tavoittaneet Facebook-markkinoinnilla 25-35 -vuotiaista miehistä ja naisista vuosittain jopa 2/3, toteaa Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg.

Naisten osuus uusista jäsenistä oli reilut 300. Naisten kokonaisjäsenmäärä oli vuodenvaihteessa 2.360, joka muodosti liiton jäsenistöstä kuusi prosenttia. Naisten jäsenmäärä oli kautta aikojen korkein.

Viime vuonna liittyneistä 39 % oli aliupseereita, 38 % miehistöön kuuluvia ja 7 % upseereita. Lisäksi 16 prosentin osuus muodostui henkilöistä, jotka eivät ole suorittaneet asepalvelusta. Heissä oli yhtä paljon miehiä kuin naisiakin.

Vuodenvaihteessa liiton koko jäsenistöstä aliupseereita oli 56 %, miehistöön kuuluvia 30 % ja upseereita 5% armeijaa käymättömien muodostaessa yhdeksän prosentin osuuden jäsenistöstä. Naisten osuus jälkimmäisistä oli viisi ja miesten neljä prosenttia.

Jäsenhankintakilpailun voitto Vihannin Parkkilalle

Reserviläisliitto järjesti viime vuonna jäsenhankintakilpailun, jonka kausi oli 1.10.2018–30.9.2019. Mukaan tuloksiin laskettiin tänä aikana liittyneet ja vuoden 2019 loppuun mennessä jäsenmaksunsa maksaneet jäsenet. Kilpailun voitti jo seitsemättä kertaa peräkkäin Vihannin Reserviläiset ry:n Pasi Parkkila. Parkkilan voittotulokseksi muodostui 52 uutta jäsentä.

Menestyminen Reserviläisliiton jäsenhankintakilpailussa tuntuu kerta toisensa jälkeen hyvältä. Silloin tietää saaneensa vähintäänkin kohtuullisen määrän ihmisiä hyvän ja merkityksellisen harrastuksen pariin. Voitosta saatava taloudellinen tuki omalle yhdistykselle tulee myös tarpeeseen, sillä monipuolista toimintaa järjestävä ja kehittyvä reserviläisyhdistys tarvitsee toimintaansa myös rahaa, toteaa kilpailun voittaja Pasi Parkkila.

Henkilökohtaisessa jäsenhankintakilpailussa oli tällä kertaa mukana 317 jäsenhankkijaa, jotka hankkivat yhdistyksiin reilut 750 uutta jäsentä. Jokainen jäsenhankkija palkitaan lahjakortilla tai rahapalkinnolla, jotka toimitetaan osallistuneille helmikuun loppuun mennessä. Vuoden 2019 kilpailun kymmenen kärki oli seuraava:

• Pasi Parkkila, Vihannin Reserviläiset, 52 jäsentä
  • Pasi Ruokanen, Rovaniemen Reserviläiset, 25 jäsentä
  • Mika Salovaara, Vammalan Reserviläiset, 25 jäsentä
  • Tuomas Perkkiö, 21 jäsentä
  • Matti Salonen, 18 jäsentä
  • Toni Liimatainen, 17 jäsentä
  • Maili Ahola, 15 jäsentä
  • Jarno Lahtinen, 14 jäsentä
  • Ollipekka Seppälä, 13 jäsentä
  • Jaska Petsola, 11 jäsentä

Yhdistysten välinen kilpailu

Reserviläisliitossa järjestettiin toista kertaa myös yhdistysten välinen jäsenhankintakilpailu, jossa oli kolme, jäsenmääriin pohjautuvaa sarjaa. Sijoituksen kilpailussa ratkaisi se, montako prosenttia vuoden 2019 aikana jäseneksi liittyneet henkilöt muodostivat vuodenvaihteessa asianomaisen yhdistyksen kokonaisjäsenmäärästä.

Alle sadan jäsenen yhdistyksille tarkoitetun A-sarjan voitti Tervon Reserviläiset 27,3 prosentin tuloksellaan, 100-399 jäsenen yhdistysten B-sarjan voitti Vesannon Reserviläiset 17,4 prosentin tuloksellaan ja isoille yhdistyksille tarkoitetun C-sarjan Turun Reserviläiset 15,7 prosentin tuloksellaan. Voittaneet yhdistykset palkitaan 500 euron (A-sarja), 750 euron (B-sarja) ja 1.000 euron rahapalkkioilla.