13.4.2024

Puheenjohtaja Kari Salminen asettuu ehdolle

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen asettuu ehdolle ja hakee jatkokautta Reserviläisliiton johdossa. Hän ilmoitti päätöksestään Laukaan Peurungassa, jossa Reserviläisliiton liittohallitus kokoustaa kuluvan viikonlopun aikana. Salminen valittiin Reserviläisliiton puheenjohtajaksi ensimmäiselle kaksivuotiskaudelle Jyväskylän liittokokouksessa marraskuussa 2022. Nykyinen kausi käsittää vuodet 2023–2024. Reserviläisliiton seuraava liittokokous pidetään Raumalla 16.11.2024, jossa liitolle valitaan puheenjohtaja kaudelle 2025–2026.

Kari Salminen on pitkän linjan reserviläistoimija. Ennen liiton puheenjohtajuutta Salminen toimi kolme vuotta varapuheenjohtajana, kuusi vuotta liiton valiokunnassa ja kymmenen vuotta liittohallituksessa. Ammatiltaan hän on yrittäjä ja sotilasarvoltaan reservin ylivääpeli. Hänen kotipaikkakuntansa on Valkeakoski ja kotiyhdistys Sääksmäen Reserviläiset.

Reserviläisliitto elää historiallista jäsenkasvun aikaa. Ukrainan sodan alettua liittoon on liittynyt uusia jäseniä vuosien 2022–2023 aikana yhteensä 15 000. Vuodenvaihteessa liiton kokonaisjäsenmäärä oli 48 000. Alkuvuoden aikana uusia jäseniä on jo liittynyt reilut 2 000, joten kuluvasta vuodesta on myös tulossa poikkeuksellisen hyvä jäsenkasvun osalta. Ensi vuonna liitto viettää juhlavuottaan, kun huhtikuussa tulee kuluneeksi 70 vuotta, kun paikallisten reservinaliupseerien keskusjärjestö perustettiin.