28.2.2022

Historiallinen jäsenkasvu – maanpuolustustahto nyt todella vahvaa

Ukrainan sota ja vallitseva epävakaa maailmanpolitiikan tilanne on saanut monet suomalaiset miettimään maanpuolustukseen ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tämä näkyy erityisesti siinä, että Reserviläisliittoon on tullut historiallisen paljon uusia jäsenhakemuksia lyhyen ajan sisällä. Noin kahden kuukauden aikana eli 1.1.-25.2.2022 uusia jäsenhakemuksia on tullut Reserviläisliittoon jo 1 230 kappaletta. Viime vuonna vastaavana ajanjaksona uusia jäsenhakemuksia tuli 490 kappaletta.

Venäjä järkyttää suomalaisten turvallisuudentunnetta ja se heijastuu nyt siinä, että suomalaiset haluavat sankoin joukoin osallistua vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön. Ukrainan kriisin alettua vuonna 2014 tuli ensimmäinen iso jäsenpiikki. Jäsenkasvu on ollut hyvä jo usean vuoden ajan, kuten oli myös viime vuonna. Nyt Euroopassa alkaneen sodan takia jäsenmäärä on kuitenkin lähtenyt todella kovaan kasvuun, toteaa Reserviläisliiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola.

Reserviläisliiton kautta pääsee ylläpitämään ja kehittämään reserviläistaitojaan, harjoittamaan kokonaisturvallisuuteen liittyvää osaamistaan sekä tukee tärkeää vapaaehtoista maanpuolustustyötä. Liiton jäsenistä noin 90 prosenttia on suorittanut varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen.

Reserviläisliitto toteuttaa vuosittain jäsenkyselyn, jonka avulla kartoitetaan muun muassa jäsenistön turvallisuus- ja puolustuspoliittisia näkemyksiä. Uusin jäsenkysely toteutettiin 1.-13.2.2022 ja siihen vastasi 2 768 liiton jäsentä. Kyselystä kävi ilmi, että reserviläisten keskuudessa maanpuolustustahto on nyt poikkeuksellisen vahvaa. Jäsenkyselyssä jäseniltä kysyttiin seuraavaa:

Jos Suomeen hyökätään, olisitteko itse valmis osallistumaan maanpuolustuksen eri tehtäviin kykyjenne ja taitojenne mukaan?

Jäsenistä peräti 95,5 prosenttia (2 640 vastaajaa) vastasi tähän kysymykseen kyllä. Ainoastaan 0,9 prosenttia (26 vastaajaa) vastasi tähän kielteisesti. Ei osaa sanoa vastasi 3,6 prosenttia (99 vastaajaa).

Reserviläiskentässä on todella vahvaa tahtoa osallistua vapaan isänmaan puolustamiseen, sillä Reserviläisliiton kyselyn tulos erosi yli 11 prosenttiyksiköllä verrattuna Maanpuolustustiedotuksen uusimpaan mielipidetutkimukseen, toteaa puheenjohtaja Ilpo Pohjola.

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) joulukuussa julkaistussa mielipidetutkimuksessa samaan kysymykseen vastasi myönteisesti 84 prosenttia ja kielteisesti yhdeksän prosenttia vastanneista. MTS:n tutkimuksessa kantaansa ei osannut sanoa kahdeksan prosenttia vastanneista. MTS:n tutkimuksen otos oli 1001 henkilöä.

Viimekädessä itsenäistä Suomea puolustaa me suomalaiset itse. Suomen puolustuksen erityisenä vahvuutena on iso reservi, jolla on vieläpä erittäin vahva tahto osallistua vapaan ja itsenäisen isänmaamme puolustamiseen. Suomessa on aina perinteisesti ollut erittäin vahva maanpuolustustahto, mutta todella vahvaa se on nyt reserviläisten keskuudessa, päättää puheenjohtaja Pohjola.