11.3.2024

EU:n lyijykiellosta YLE:llä – liitto mukana laajassa artikkelissa

Euroopan unionissa valmistellaan lyijyn käyttökieltoa, jolla olisi toteutuessaan isot vaikutukset maanpuolustukseen, ammunnan harrastamiseen sekä Euroopan laajuiseen huoltovarmuuteen ammustuotannossa. Reserviläisliiton edunvalvonnassa lyijyn käyttökieltoesitys on ollut vahvasti esillä jo usean vuoden ajan, kun liitto on tavannut päättäjiä ja virkamiehiä.

Päätöksenteko kiellon osalta on nyt loppusuoralla. EU:n jäsenmaat äänestävät lyijyn käyttökiellosta huhtikuussa. EU-parlamentin käsittelyyn asia tulee näillä näkymin vasta kesän eurovaalien jälkeen.

Yle julkaisi 10.3.2024 lyijykieltoon liittyvän laajan artikkelin otsikolla Suomella on kiire turvata reserviläisten ampumataito, kun EU:n lyijynkäyttökielto etenee. Artikkeliin haastateltiin useampaa henkilöä ja asiantuntijaa, ja asiaa kommentoi myös Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen.

Juttu luettavissa kokonaisuudessaan tästä linkistä.