24.2.2024

Avuntarve Ukrainassa jatkuu

ProAid Network ry:n vapaaehtoistyöntekijä Raakel Tasanen ja Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen viemässä avustuskuljetusta Ukrainaan.

Tänään 24. helmikuuta 2024 Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tulee kuluneeksi kaksi vuotta. Sodan inhimilliset seuraukset ovat mittavat ja avun ja tuen tarve on jatkuva. Ukrainassa on tarve niin varusteille, ajoneuvoille, muonitukselle, ensiaputarvikkeille kuin muillekin hyödykkeille.

Suomalainen avustusjärjestö ProAid Network ry tukee Ukrainaa mm. humanitaarisella ja lääkinnällisellä avulla sekä järjestämällä hädässä olevien evakuointeja. Järjestön toiminnassa alusta asti mukana ollut Raakel Tasanen on käynyt Ukrainassa jo yli kolmellakymmenellä avustusmatkalla ja nähnyt sodan vaikutukset ja avuntarpeen. Hänen mukaan avustuksilla on ukrainalaisille sekä materiaalinen että henkinen vaikutus.

– Ukrainalaisille on tärkeää nähdä konkreettisesti, että apua ja tukea saadaan jatkuvasti myös ulkopuolisilta tahoilta, ja että he eivät ole yksin. Itselleni on ollut tärkeää nähdä, että apu todella menee perille sitä tarvitseville.

Vaikeimpina hetkinä juuri ukrainalaisten kohtaaminen ja avun vaikuttavuuden todistaminen saa Raakelin jatkamaan avustustyötä. Hänellä onkin vahva viesti kerrottavanaan.

– Ukrainaa ei tule unohtaa ja onkin tärkeää jatkaa tuen antamista laajasti. Juuri nyt on puhallettava yhteen hiileen, sillä kyse on koko Euroopan turvallisuudesta.

Jokaisen apu on tarpeen

Reserviläisliitto ja Helsingin Villasukkatehdas ovat tehneet loppuvuodesta 2023 asti yhteistyötä Ukrainan tukemiseksi. Parhaillaan on meneillään jo toinen hyväntekeväisyyskampanja, jonka lahjoitusvaroilla ostetaan lyhentämättömänä kotimaisia villasukkia, joita kaipaavat niin ukrainalaiset sotilaat kuin siviilitkin.

Pääset osallistumaan hyväntekeväisyystempaukseen maksamalla haluamasi lahjoitussumman tilille FI12 1023 3000 2144 73 (Nordea). Maksun saajaksi tulee Reserviläisliitto ry. Viitenumeroa et tarvitse.

Kampanja-aika on 15.–29.2.2024. Kampanja-ajan jälkeen tehdään villasukkahankinnat. Kampanjan aikana kerätyillä lahjoituksilla hankitut villasukat toimitetaan Ukrainaan huhtikuun aikana.

Reserviläisliitto toteutti vastaavan hyväntekeväisyyskampanjan jäsenistönsä keskuudessa vuodenvaihteessa. Lahjoitusvaroilla hankitut 1 200 villasukkaparia toimitettiin perille Ukrainaan tammikuun lopussa ProAid Networkin tuella. Lyhyt kampanja sai todella hyvän vastaanoton ja sille toivottiin jatkoa. Uuteen hyväntekeväisyyskampanjaan voivat osallistua sekä Reserviläisliiton jäsenet että myös muut kansalaiset.

Pienkeräyksen tiedot

Pienkeräyksen järjestäjä:
Reserviläisliitto ry
Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
Y-tunnus: 0224028-6

Keräysvaroilla ostetaan villasukkia ja toimitetaan Ukrainaan. Mikäli varoja ei voida käyttää ensisijaiseen keräysvarojen käyttötarkoitukseen, ne lahjoitetaan Kirkon Ulkomaanapuun tai Punaiselle Ristille. Helsingin poliisilaitoksen myöntämä pienkeräyslupa RA/2024/153 on voimassa 15.2.–29.2.2024 koko Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta.