18.7.2019

Reserviläiset herätys – ampuma-aselaki muuttui 15.7.2019

Liittohallituksemme jäsen kysyy, mitä vaikutuksia uudella lakimuutoksella on vaikutusta reserviläisten aselupiin.

Maarit Timonen

Lappi

Liittohallituksemme jäsen kehottaa aseenomistajia ottamaan pikaisesti yhteyttä oman poliisilaitoksensa lupaviranomaiseen, jos aseenomistaja on epävarma tuoreimman ampuma-aselain vaikutuksista omiin aselupiinsa.

Soitinpa juuri poliisilaitokselle tarkistaakseni oman tilanteeni aselain muutoksen osalta 15.7.2019 ns. erityisen vaarallisten aseiden ja siellä nimenomaan pitkien lippaiden osalta. Olin ensimmäinen ”potilas”. Viranomainenkaan ei ollut ihan vielä varma, miten tässä käytännössä toimitaan: kuka, mitä ja mistä hankkii dokumenttia ja millä lailla sitten prosessi etenee.

Puhelulla kuitenkin varmistin omalta osaltani, että en ole puolen vuoden siirtymäajan jälkeen rikollinen, eikä olemassa olevia aseiden hallussapitolupiani voida evätä enkä joudu maksamaan mitään prosessin käyntiin laittamisesta 6kk siirtymäajan puitteissa. Lupani tulivat tarkistettua – lailliset ovat!

Mikäli osaan kohdaltani tulkita uutta pykälää oikein, ei sen pitäisi muutenkaan vaikuttaa lupiini sillä olen tehnyt asehankintani ennen pykälässä mainittua ns. nollapäivämäärää 13.6.2017, josta lukien sovelletaan uutta toimintamallia.

Uuden aselain poliisin tämänhetkisen ohjeistuksen mukaisesti löydät täältä.

Ota yhteys välittömästi oman poliisilaitoksesi lupaviranomaiseen, mikäli epäilet lakimuutoksen 15.7.2019 vaikuttavan sinun aselupiisi.

Turvallista ampumaharrastusta kaikille!