Virtain Reserviläiset ry

Jäsenillä laajat toimintamahdollisuudet

Monille Reserviläisliiton jäsenille tärkein jäsenetu on mahdollisuus osallistua liiton ja sen yhdistysten sekä piirien järjestämään toimintaan.  Tehtyjen jäsentutkimusten mukaan jäsenet pitävät tärkeänä myös kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvää Reserviläinen-lehteä sekä oman maakunnan asioista kertovat piirilehteä. Molemmat lehdet sisältyvät vuotuiseen jäsenmaksuun.

Lisäksi jäsenyys antaa myös muita jäsenetuja ja -alennuksia. Jäsen on oikeutettu mm. alennuksiin Pohjola Yhtiön vakuutuksista, S-ryhmän hotelleista, Suomen Sotilas -lehden tilausmaksuista sekä ST1-yhtiön asemilta. Ampujille on tarjolla edullinen mutta silti kattavan vakuutusturvan antava ampuma- ja senioriturva.

Lisää jäseneduista löytyy vieressä olevasta valikosta. Reserviläisliiton erilaisia jäsentuotteita voit ostaa suoraan verkkokaupasta.

Jäsenvelvoitteet

Etujen lisäksi Reserviläisliiton jäsenyys tuo mukanaan myös velvoitteita, joista merkittävimmät liittyvät jäsenmaksulaskutukseen. Jokaisen Reserviläisliiton jäsenyhdistykseen kuuluvan henkilöjäse­nen jäsenmaksuun kuuluu yhdistyksen jäsenmaksun lisäksi myös liiton jäsenmaksuosuus, Reserviläinen-lehden tilausmaksu sekä asianomaisen reserviläispiirin jäsenyyteen liittyvät maksut.

Vuoden 2016 osalta jäsenmaksuosuudet ovat seuraavat:

• Reserviläisliiton liittomaksu 13,5 €
  • Reserviläinen-lehden tilausmaksu 8,5 € (vain yhdeltä jäseneltä per osoite)
  • Reserviläispiirin osuus maksusta xx €
  • Reserviläispiirin lehden osuus maksusta xx € (vain yhdeltä jäseneltä per osoite)
  • Yhdistyksen osuus maksusta  xx € (yhdistyksen päättämä osuus)

Reserviläisliitto laskuttaa jäsenrekisterin avulla jäsenmaksut yhdistysten puolesta, postittaa Reserviläinen-lehden sekä toimittaa piirilehdille niiden käyttämät osoitteistot. Tämän johdosta on ehdottoman tärkeää, että jäsentiedot ovat ajantasalla. Jäsen pystyy itse korjaamaan omat tietonsa nettijäsenrekisterin avulla.

Jäsenyys Reserviläisliiton paikallisyhdistyksessä päättyy jäsenen erotessa jäsenyydestä, yhdistyksen erottaessa jäsenen tai vuosittaisen jäsenmaksun maksamattomuuden johdosta. Jäsenyyden päättyessä päättyvät myös jäsenoikeudet ja -edut.

Tervetuloa Virtain Reserviläiset ry:n sivuille

RL_www_karuselli_940x370_reiskat_final

VIRTAIN RESERVILÄISET RY

Keskeisiä toimintamuotojamme ovat ammunnat sekä erilaiset liikuntatapahtumat. Toimintamme tarkoituksena on jäsenistön maanpuolustustahdon edistäminen sekä siihen liittyvien taitojen ylläpitäminen.

Picture 005 (640x480)

DSCN4902

Jäsenmerkit

Reserviläisliiton jäsenmerkkijärjestelmä on kolmiportainen. Jokainen jäsen voi hankkia itselleen Hopeisen jäsenmerkin. Vähintään viisi vuotta jäsenenä ollut on oikeutettu Kultaiseen merkkiin. Timanttisen jäsenmerkin voi hankkia 15 vuotta kestäneen jäsenyyden perusteella.

Jäsenmerkin on suunnitellut heraldikko Harri Rantanen. Merkissä on liiton perinteinen tunnus, musta yrjönristi, jonka päällä on miehistökokardi. Hopeisessa merkissä ristin sakaroiden välissä on hopeinen havu. Kultaisessa ja Timanttisessa merkissä havut ovat kultaiset. Timanttinen merkki on muita jäsenmerkkejä hieman isompi ja sisältää zirkonia-kiven sekä ristissä olevat miekat.

Hopeisen merkin hinta on 20, Kultaisen 25 ja Timanttisen 35 euroa sisältäen posti- ja käsittelykulut. Myyntihinta sisältää kaksi merkkiä eli hopeasta valmistetun arvomerkin ja arkimerkin, jonka materiaali on epäjaloa metallia. Merkit toimitetaan pahvialustalle kiinnitettynä.

Jäsenmerkin käyttö

Reserviläisliiton jäsenmerkkiä voi muiden järjestöpinssien tapaan käyttää melko vapaasti. Käytännössä merkkiä kannetaan useimmiten esim. pikkutakissa, jakussa, iltapuvussa, tummassa puvussa tai arkipuvussa. Jäsenmerkkiä ei koskaan saa käyttää yhtaikaa varsinaisten mitalien kanssa eikä sitä myöskään saa käyttää sotilasunivormussa.

Nykyiset jäsenmerkit korvasivat vuonna 2008 aiemmin käytössä olleet merkit, joita voi toki edelleen käyttää. Niissä kaikissa keskeisenä elementtinä on mukailtu Yrjönristi, joka on vuodesta 1956 saakka ollut Reserviläisliiton tunnuksena. Liiton logon suunnitteli aikanaan kuopiolainen mainospiirtäjä Veikko Koponen.

Hopeinen jäsenmerkki

• edellytyksenä jäsenyys