VÄÄPELIKILTA RY

tapahtunutta:

6.4.2017

Vääpelikillan väki ahkeroi Santahaminan perustamisryhmässä

Vääpelikillan jäsenten ja muiden huoltotehtävistä kiinnostuneiden oma “tukikohta” Helsingissä on Santahaminassa sijaitseva MPK:n koulutuskeskus.

27.12.2016

Vääpelikilta ry:n jäsenille vuonna 2016 myönnetyt ylennykset, kunnia- ja ansiomerkit sekä muut huomionosoitukset

23.12.2016

Sulo Kurosen

siunaustilaisuus

Sulo Kuronen siunattiin 22.12.2016. Siunaus tapahtui Helsingin Malmin seurakunnan isossa kappelissa.

6.12.2016

Itsenäisyyspäivä Malmin kirkossa

Helsingin Seudun Reserviläispiirin perinteinen jumalanpalvelus pidettiin tänä vuonna yhteistyössä Malmin seurakunnan kanssa.

Yhteystiedot muuttuneet?

Ei hätää, voit ilmoittaa  ne meille Vääpelikillan sivustolla olevan yhteydenottolomakkeen kautta.

Lomakkeelle

Vääpelikilta toimii

– tule mukaan !

Vääpelikiltaa toimii useissa tapahtumissa ja kertausharjoituksissa huollossa muonittaen, lääkiten ja kuljettaen vuosittain.

Toiminnassa mukana oleminen on myös paras tapa oppia vääpelin laajaa toimenkuvaa.
Ilmoittaudu siis mukaan, apuasi tarvitaan.

- Tiedottaja

etusivu373

VÄÄPELIKILTA RY

– kasvava huollon yhdistys

KUTSU: Vääpelikilta ry:n sääntömääräinen syyskokous

Aika: Tiistai 27.11.2018 kello 18.30
Paikka: Ilmatorjuntamuseo, Klaavolantie 2, Tuusula

Käsitellään sääntömääräiset asiat. Kahvitarjoilu alkaa kello 18.00.

Vääpelikillan jäsenet voivat lähettää kirjallisia aloitteita etukäteen vähintään 7 vuorokautta ennen syyskokousta. Tervetuloa!

Vääpelikillan jäsenten pistoolivuoro

Vääpelikilta ry:n jäsenille on myönnetty pistoolivuoro sunnuntaisin kello 12.00–14.30.

Ampumarata sijaitsee osoitteessa Töölöntorinkatu 2, Helsinki.

Kellarissa oleva 12,5 metriä pitkällä kuusipaikkaisella pistooliradalla voi ampua kaikilla max .45 ACP pistoolikaliiperisilla aseilla. Radalla on hyvä valaistus, taulunkääntölaitteet ja kunnollinen ilmastointi. Tilan yksittäisen käyttövuoron pituus on 120 min. Kuvaaminen radalla on kielletty.

Vääpelikilta mukana
piirin toimintapäivässä

Helsingin reserviläispiiri järjesti Santahaminassa 29. syyskuuta 2018 toimintapäivän, johon myös Vääpelikillan väki otti osaa. Toimintapäivän kuluessa kerrattiin yleisimmät taisteluvälineet ja haavoittuneen ensiapu ja pidettiin myös prosenttiammunta.

Päivä alkoi kokoontumisella Radioniemeen, josta siirryttiin apumaradalle. Radalla järjestettiin pistooliammunta ja kerrattiin taistelukentän ensiaputoimet. Ruokailun jälkeen määritettiin maali ja tutustuttiin erilaisiin miinoihin ja panssarintorjuntatoimiin. Toimintapäivän lopuksi palautettiin mieliin myös Virve-puhelinten toimintaperiaatteita.

Osallistujia toimintapäivässä oli kaikkiaan 125. Ohessa päivän kuvasatoa.

toiminta 1 Parkkinen

toiminta 2 laitteet
toiminta 3 ensiapu

historiikki

Tilaa Vääpelikillan uusin historiikki

Vääpelikilta ry:n historiikin neljäs osa on ilmestynyt. Värikäs historiikki kertoo killan toiminnasta ja perinteistä vuosina 2012–2016. Teoksessa on kaikkiaan 71 sivua.

Monipuolinen historiikki käsittelee muun muassa Vääpelikillan 20-vuotisjuhlia, vääpelikurssien historiaa, Jääkäripataljoona 27:n huoltoa sekä killan suhdetta sosiaaliseen mediaan. Mukana on myös tietopaketti killan toimihenkilöistä, kiltalaisten saamista ylennyksistä ja kunniamerkeistä sekä huomionosoituksista.

Historiikin on toimittanut Vääpelikillan perinnejaoksen historiikkityöryhmä. Ryhmään kuuluvat Juhani Keto-oja (pj.), Niko Huttunen, Lassi Paavonkallio, Jari Pietiläinen, Timo Tuomi ja Nikolai Ylirotu.

Vääpelikillan historiikkia voi tilata Timo Tuomelta sähköpostitse: timo.tuomi@gmail.com

Teoksen hinta on jäseniltä 15 euroa (+ postikulut)
ja ei-jäseniltä 18 euroa (+ postikulut).

Synkka1
Anna Käki ja Arttu Kierros osallistuivat lokakuussa Hangon Syndalenissa pidettyyn lukiolaisten turvakurssiin. Vääpelikiltalaisten valmistama muona maistui nuorille pakista erinomaisesti.

Vääpelikilta valmisti taas muonaherkut Syndalenissa

Porvoolainen Anna Käki ja hyvinkääläinen Arttu Kierros nauttivat lokakuun alussa Hangon Syndalenissa elämänsä ensimmäisen pakkiaterian.

Käki ja Kierros ottivat 84 muun lukiolaisen tavoin osaa ruotsinkielisten lukiolaisten turvakurssiin, jonka muonittajana toimivat Vääpelikillan vapaaehtoiset.
– Turvakurssilla on ollut eri tavalla kivaa kuin mitä alun perin odotin. Tämä on aika tavalla oman mukavuusalueeni ulkopuolella, mutta hyvällä tavalla, lukion ensimmäisellä luokalla opiskeleva Käki tunnusti.
– Ruokahuolto täällä on pelannut hyvin ja se on todella tärkeää, sillä maastossa liikkuessa tulee aika mojova nälkä.

Arttu Kierros tuli puolestaan hakemaan esimakua varusmiespalvelukseen, joka koittaa lukion loputtua.

– Nyt kannattaa ottaa tästä kurssista kaikki irti, Kierros myöntää.
Synkka2
Kurssilaisten muonitus oli osin omatoimista. Tässä taidonnäyte muonituskeskuksen ulkopuolelta.
Varsinaisia kurssilaisia oli Syndalenissa viikonloppuna kaikkiaan 86 ja lisäksi heistä huolehti 35 kouluttajaa ja ohjaajaa.

Muut tukijoukot mukaan lukien Vääpelikillan muonitettavien joukkoon kuului viikonloppuna reilut 130 henkeä. Killan muonittajia ahkeroi perjantaista sunnuntaihin saakka kahdeksan uutteran miehen verran.

Kurssin johtajana toiminut luutnantti res. Axi Holmström oli tyytyväinen harjoituksen kulkuun ruokahuollonkin osalta.

– Olen kuullut pelkkää positiivista palautetta muonituksesta. Ateriat ovat olleet erittäin hyviä ja monipuolisia ja ne ovat tulleet aivan ajallaan. Ei ole kyllä mitään moitittavaa, Holmström vahvisti kurssin viimeisenä päivänä.

– Pitää muistaa, että kyse on nuorista, joista useimmille tämä on aivan ensimmäinen kosketus Puolustusvoimiin. Näille nuorille jopa pelkät kipinävuorot voivat olla suuri ihmetyksen aihe, Holmström korostaa.

Kurssilaisten joukossa saattaa hyvinkin olla tulevia vääpelikiltalaisia tai muita huollon ammattilaisia, sillä yksi kurssirasti koski muonan hankkimista luonnosta. Sienet, marjat ja jopa puiden lehdet ovat vielä lokakuun alussa oiva lisä muutoinkin niukkaan ravintoon sissioloissa.
Synkka3
Lukiolaisten turvakurssin johtaja, luutnantti res. Axi Holmström oli erittäin tyytyväinen kurssin muonitukseen ja sen monipuolisuuteen.
Lukiolaisten turvakurssin sujumisesta huolehtivat kouluttajien ja ohjaajien lisäksi kolme sairaanhoitajaa. Lohjalaiset Liisa Turkki-Ahotupa ja Liv Wikström sekä vihtiläinen Lea Laukkanen olivat tarvittaessa loukkaantuneiden kurssilaisten apuna – mutta myös tarkkailemassa ruokahuollon sujuvuutta.

Vääpelikiltalaisten muonitus sai sairaanhoitajilta kiitosta.

– Tyytyväisiä täytyy olla. Ruokaa on tehty asianmukaisissa oloissa, elintarvikkeita on käsitelty oikein ja esimerkiksi ruoanjakajat ovat käyttäneet suojakäsineitä, naiset myöntävät.

Torstaista sunnuntaihin puurtaneita kiltalaisia johti muonituskeskuksessa Hannu Taskinen.

Muut muonittajat olivat Timo Kaukiainen, Hannu Laine ja Jouko Vilenius Keravalta, Bo Aminoff Espoosta sekä Aatos Ahlsten, Juha Enlund ja Jari Pietiläinen Helsingistä.

Teksti ja kuvat: Jari Pietiläinen
Synkka4
Seitsemän työteliästä veljestä! Tämä rautainen joukko uurasti muonituksen onnistumiseksi turvakurssilaisille.

Cooperin testi kaikille kiltalaisille

MPKK järjestää Cooperin testin Eläintarhan kentällä Helsingissä sunnuntaina 30.9. kello 10–14. Tilaisuus on avoin kaikille yhdistysten jäsenille.

Testi on maksuton. Ei ennakkoilmoittautumista.

Lisätietoa: https://www.facebook.com/events/233636057314088/

Terveisin:

Kari Talikka

Helsingin seudun reserviläispiiri ry

Timojahannu
Timo Kaukiainen ja Hannu Taskinen ovat uutteria vääpelikiltalaisia, joille huoltotapahtumien onnistuminen on sydämen asia.

Kaksi Vääpelikillan peruspuurtajaa

Kiltatoiminta vaatii paljon arkista työtä, jota ilman aktiivinen reserviläistoiminta ei olisi käytännössä lainkaan mahdollista. Vääpelikillan riveissä on runsaasti osaavia ja uutteria henkilöitä – tässä heistä kaksi: karkkilalainen vääpeli res. Hannu Taskinen, 57, ja keravalainen korpraali res. Timo Kaukiainen, 40.

Taskinen liittyi silloiseen Karkkilan reservin aliupseerit ry:een vuonna 1981, minkä jälkeen hän on toiminut johtokunnassa jo 25 vuotta, nykyisin yhdistyksen veteraanivastaavana.

Sekä Hannu Taskinen että Timo Kaukiainen ovat molemmat kiinnostuneet muun muassa veteraanitoiminnasta. Taskinen on Karkkilan rintamaveteraanit ry:n puheenjohtaja.

– Veteraanitoiminta toi meidät molemmat huoltotehtäviin. Koska veteraanityö vaatii varoja, Timo hankki itselleen kenttäkeittimiä sekä muuta ruokailuun liittyvää materiaalia. Ryhdyimme muutaman reserviläisen porukalla hankkimaan varoja keittelemällä hernesoppaa erilaisissa tapahtumissa. Tämä on ollut hyvin tuloksellista toimintaa, Taskinen kertoo.

Vastuutehtäviä kiltatoiminnassa

Vääpelikiltaan Taskinen liittyi vuonna 2014 ja nyt hän on jo kolmatta vuotta muonitusryhmän johtajana. Vääpelikillan johtokunnassa hän on toiminut vuodesta 2015.

– Vääpelikillassa olen saanut vastuullisia tehtäviä. Korostan kuitenkin, että vaikka useimmat johtamani hommat ovat menneet hyvin, ei ansio kuulu yksinomaan minulle. Olemme toimineet Timon kanssa kimpassa. Ja aina on jokunen luottomies löytynyt mukaan, Taskinen muistuttaa.

Vääpelikillan toimintaan haluaville tärkeintä on innostus ja kiinnostus huollon tehtäviin.

Varusmiespalveluksensa Timo Kaukiainen suoritti ohjusampujana, mutta killan jäseneksi hän liittyi Taskisen innostamana vuonna 2014. Nyt Kaukiainen on Vääpelikillan muonitusryhmän varapuheenjohtaja.

– Huolto- ja etenkin muonitustehtävät ovat suurimmaksi osaksi itseopiskeltua oman kaluston avulla. Ostin soppatykin puolustusvoimien huutokaupasta ja siitä koko seikkailu muonitushommissa on alkanut. Varusmiespalveluksen aikana en tainnut edes nähdä koko soppatykkiä, Kaukiainen naurahtaa.

Viime vuonna monta muonitusta

Vuoden 2017 aikana molemmat miehet muonittivat Syndalenissa MPK:n harjoituksiin osallistuneita joukkoja. Kesäkuussa he puolestaan muonittivat väkeä Helsingin Kaivopuiston suuressa lentonäytöstapahtumassa ja elokuussa oli vuorossa Nuku rauhassa -tapahtuman muonitustyö.

Näiden tapahtumien mallikkaasta hoitamisesta he ovat myös saaneet ansaitsemaansa kiitosta runsaasti.

– On vaikea sanoa, mikä vie muonitustyössä eniten aikaa ja voimavaroja, sillä se riippuu paljon tapahtumasta. Esimerkiksi tarvikkeitten hankkiminen ja tapahtuman jälkeinen kaluston puhdistus vievät aikaa, etenkin kun toimitaan yleensä pienellä porukalla, Taskinen pohtii.

Vääpelikiltaan mahtuu aina mukaan

Yksi toivomus miehillä on nykyisille ja tuleville vääpelikiltalaisille.

– Muonitustoimintaan olisi hyvä saada enemmän väkeä. Iällä ei ole väliä, sillä mukaan mahtuu niin nuoria kuin varttuneempiakin. Tämä tietenkin koskee varmasti muutakin toimintaa kuin vain muonitusjaostoa, Taskinen ja Kaukiainen pohtivat.

Vääpelikillan lisäksi sekä Taskinen että Kaukiainen ovat osallistuneet sovelletun reserviläisammunnan rientoihin. Tällä vuosikymmenellä he ovat järjestäneet useita valtakunnallisia SRA-ampujan kursseja sekä yhden SRA-rastituomarikurssin.

Kaukiainen on lisäksi muun muassa Reserviläisurheiluliiton auktorisoima SRA-kouluttaja, joten hänellä on valtuudet toimia SRA-ampujakurssin pääkouluttajana sekä ottaa vastaan kurssin kokeet.

Taskinen puolestaan on toiminut erilaisissa ampumatilaisuuksissa kilpailunjohtajana, ammunnanjohtajana, kouluttajana ja rastimiehenä.

Teksti ja kuva: Jari Pietiläinen

Juha E. Tetri in memoriam

Vääpelikillan kunniajäsen kapt. res. Juha E. Tetri menehtyi lauantaina 16.6.2018 sairauden murtamana.

Vääpelikiltalaisille Tetri tuli tutuksi, kun hän johti useita vääpelikursseja vuosituhannen vaihteessa. Hänen luomansa rakenteet ja materiaalit olivat käytössä pitkään sen jälkeen, kun hän oli luovuttanut tehtävän muille.

Tetrin kursseille oli ominaista erityinen henki, jonka hän osasi luoda joukkoon.

Tetrillä oli laajoja yhteyksiä maanpuolustuksen kentällä niin koti- kuin ulkomailla. Vahvat kontaktit Viroon perustuivat koulutustyöhön, jota hän teki siellä 1990-luvun alussa.

Tetri tunnettiin myös sotahistoriallisista kirjoistaan. Hän toimi asiantuntijana useiden sotaelokuvien taustalla ja päätyi itsekin valkokankaalle. Elokuvassa Tali-Ihantala 1944 hän esiintyy virolaisena upseerina Kohtaus näkyy oheisessa linkissä kohdassa 1:28 alkaen: https://www.youtube.com/watch?v=R1RlDhyhgKU

Vääpelikilta kävi tervehtimässä Tetriä hänen viimeisinä päivinään. Esitämme lämpimän osanottomme kaikille hänen omaisilleen.

Teksti: Niko Huttunen

ammunta

Vääpelikilta esitteli muiden maanpuolustusjärjestöjen rinnalla toimintaansa Santahaminassa laserammunnan voimalla.

Puolustusvoimat esitteli toimintaansa – mukana myös Vääpelikilta

Puolustusvoimat esitteli satavuotisjuhlansa kunniaksi toimintaansa niin Santahaminassa kuin Suomenlinnassakin. Kaartin jääkärirykmentin, Maanpuolustuskorkeakoulun ja Merisotakoulun avoimet ovet järjestettiin lauantaina 2.6.2018.

Päivän aikana tehtiin selkoa varusmieskoulutuksesta, naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta, reservin kertausharjoituksista, viranomaisyhteistyöstä ja Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnasta.

Lisäksi tapahtumassa oli mukana pelastuslaitos, poliisi, rajavartiolaitos sekä reserviläis- ja maanpuolustusjärjestöjä. Myös sotilaskodit ovat tapahtumapäivän avoinna vierailijoille.

Vääpelikilta osallistui tilaisuuteen ammunnan johtajana. Yleisö pääsi kokeilemaan tarkkuusammuntaa Eko-Aimsin pistooleilla. Ammunta on yksi sotilaan perustaidoista, joten oli ilahduttavaa nähdä, miten ammuntapisteelle riitti väkeä.

Teksti: Jari Pietiläinen – Kuva: Kaarlo Hyvärinen

it2
Juha Enlund (kuvassa oik.) on valittu vuoden 2017 vääpeliksi. Häntä onnittelevat Vääpelikillan puheenjohtaja Lassi Paavonkallio ja 1. varapuheenjohtaja Juhani Keto-oja.

Vuoden 2017 vääpeli on Juha Enlund

Vääpelikilta ry piti eilen 29.5.2018 vuosikokouksensa Ilmatorjuntamuseon tiloissa Tuusulassa. Paikalla oli runsaat parikymmentä jäsentä.

Vuoden 2017 vääpeliksi valittiin alikersantti (res.) Juha Enlund, 42, Helsingistä. Hän sai tunnustuksena kunniakirjan ja kiertopalkinnoksi tarkoitetun Vääpelimaljan.

Teksti: Jari Pietiläinen – kuva: Erkki Joukainen

lastenpäivä1
Vääpelikiltalaiset Keijo Koikkalainen, Timo Kaukiainen, Hannu Taskinen ja Hannu Laine saivat päivän mittaan kaupaksi yli 600 makkaraa.

Vääpelikillan joukot

muonittivat Lastenpäivässä

Vääpelikillan väki antoi jälleen kerran vahvan panoksensa Vantaan Ilmailumuseolla järjestetyn Lastenpäivän tapahtumiin. Jo perinteeksi muodostunutta päivää vietettiin lauantaina 19. toukokuuta 2018 upeassa kesäsäässä.

Vääpelikiltalaiset olivat paikalla kello 10–17, jolloin kaikilla oli mahdollisuus osallistua laserammuntaan ja ensiapurastikoulutukseen. Olennaisena osana päivään kuului killan kenttäkeittiö hernekeittoineen, makkaroineen ja mehuineen – tästä vastasivat Hannu Laine, Keijo Koikkalainen, Hannu Taskinen ja Timo Kaukiainen.

Kenttäkeittiö kiinnosti yleisöä, sillä makkaroita myytiin reilut 600 kappaletta ja hernekeittoakin kului toistasataa litraa.

Timo Tuomi ja Robert Hellman puolestaan esittelivät Puolustusvoimien kuorma-autoa, Juha Enlund ja Kaarlo Hyvärinen ammuttivat rk-simulaattorilla ja Niko Huttunen toimi lääkintäteltalla.

lastenpäivä2
Juha Enlund innosti tulevia reserviläisiä laserammunnan salaisuuksiin.

Ja ilmailuun keskittyvällä museolla kun kerran oltiin, pääsivät lentokoneista kiinnostuneet kipuamaan peräti seitsemän eri koneen ohjaamoon. Kalustoesittelyyn osallistuneet koneet olivat MiG 21Bis, Saab 35 Draken, Convair 440 Metropolitan, Douglas DC-3, Fieseler Fi 156 Storch, Saab 91 Safir ja Douglas DC-6. Myös ohjattu virtuaalilentäminen oli lauantaina simulaattorin avulla mahdollista.

Vääpelikillan lisäksi päivän menossa olivat mukana muun muassa Keski-Uudenmaan pelastuslaitos, Finavian pelastuspalvelut sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisin yksikkö.

Lastenpäivän anti oli taas kerran hyvin monipuolinen ja sen ansiosta Vääpelikilta sai mukavasti rahallistakin tukea toiminnalleen. Tapahtuma oli osa ICOMin Kansainvälisen Museopäivän ja Vantaan kaupunkijuhlan ohjelmaa.

Teksti: Jari Pietiläinen – kuvat: Hannu Taskinen

lastenpäivä3
Timo Tuomi ja Robert Hellman esittelivät Ilmailumuseon pihamaalla Puolustusvoimien autokalustoa.

vapaussota1
Vääpelikiltalaisia vapaussodan päättymisen 100-vuotisjuhlassa Finlandia-talolla. Vasemmalta Hannu Taskinen, Erkki Joukainen ja Timo Kaukiainen.

Vääpelikilta ry mukana
vapaussodan 100-vuotisjuhlassa

Toukokuun 16. päivänä 2018 vietettiin Finlandia-talossa vapaussodan päättymisen satavuotismuistojuhlaa. Päivälleen vuosisata aiemmin valkoisten joukot marssivat voitonparaatissa kenraali Mannerheimin johdolla halki Helsingin. Sodan viimeiset taistelut käytiin edellisenä päivänä, jolloin Inon linnoitus Karjalan kannaksella kukistui.

Finlandia-talon juhlaan otti osaa kymmenkunta Vääpelikilta ry:n aktiivijäsentä.

Juhlapuheen pitänyt puolustusministeri Jussi Niinistö käsitteli muun muassa vapaussodan historiallista merkitystä nykypäivän Suomelle. Niinistön mukaan kansakunta pohjautuu paljolti kokemuksen ja tunteen varaan – vaikeatkin muistot rakentavat kansakokonaisuutta.

– Satavuotiaan valtiomme kivikkoinen tie jatkui talvi- ja jatkosodissa, mutta yhtenäisenä kansakuntana. Vapaussodan voittajien viisautta oli kehittää yhteiskuntaa niin, että kaikilla suomalaisilla oli puolustettavaa diktatuurin uhatessa vapauttamme vuonna 1939, totesi Niinistö puheessaan.

vapaussota2
Juhlan musiikillisesta annista vastasi muun muassa Kaartin soittokunta.

Ministeri Niinistön mielestä kullakin sukupolvella näyttäisi olevan tarve kirjoittaa vapaussodan historia uudelleen. Ajan hengestä riippuen tulkintoja vuoden 1918 sodasta on useita. Tällä hetkellä tulkintojen keskiössä on Niinistön mukaan terrori.

– Sodan tapahtumia lähestytään paljolti väkivaltaisuuksien kohteeksi joutuneen yksilön kokemuksien kannalta. Tapahtumat näyttäytyvät nykyihmiselle käsittämättöminä raakuuksina ja sodan valtiollinen merkitys jää toissijaiseksi. Niin ikään historian lainalaisuus syy ja seuraus – jää taka-alalle, Niinistö huomautti.

– Vuoden 1918 tärkein perintö on itsenäisyyden, kansanvallan ja oikeusvaltion säilyminen. Meidän on tänäkin päivänä kannettava huolta demokratian toimivuudesta ja kansanvaltaisten menettelytapojen arvostuksen ja kunnioituksen säilymisestä, Niinistö totesi.

Juhlaa voi seurata 30 päivän ajan Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4389837

Teksti: Jari Pietiläinen

Kuvat: Hannu Taskinen

Vääpelikillan kevätkokous 29.5.2018

Vääpelikilta ry:n kevätkokous pidetään seuraavasti:

Aika: tiistai 29.5.2018 alkaen klo 18.30 (Kahvitus klo 18.00)

Paikka: Ilmatorjuntamuseo, Klaavolantie 2, Tuusula.

Kaikki jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita!

- Vääpelikilta ry:n hallitus -

Vääpelikillan väki vieraili Lottamuseossa

lotta1
Vääpelikiltalaiset tutustuivat Tuusulan Lottamuseoon, jossa on muun muassa tämä ilmavalvontalottien työtä esittelevä nurkkaus.

Joukko innokkaita vääpelikiltalaisia vieraili 17. maaliskuuta 2018 Tuusulan Syvärannassa sijaitsevassa Lottamuseossa, joka on tallettanut ainutlaatuisen kokoelman Lotta Svärd -järjestön esineistöä aina 1920-luvulta vuoteen 1944 saakka.

Vuonna 1996 Tuusulassa yleisölle ovensa avanneen Lottamuseon kokoelmiin on saatu museon olemassaoloaikana lahjoituksina noin 10 000 esinettä.

Ydin- ja peruskokoelmaan kuuluvat esineet siirretään piakkoin sähköisesti luetteloituina ja valokuvattuina Museovirastolta vuokrattuihin tiloihin. Uusissa säilytystiloissa kullekin esineryhmälle voidaan taata asianmukaiset ja turvalliset säilytysolosuhteet. Esineiden muutto alkaa keväällä 2018. Esineet säilyvät edelleen Lottamuseon omistuksessa ja hallinnassa.

Opetuskokoelma, johon kuuluvat museo-opetuksessa, esityksissä ja rekvisiittana usein käytetyt esineet, säilytetään jatkossakin Lottamuseossa Tuusulassa. Samoin nykyiseen perusnäyttelyyn kuuluva keskeinen lottaesineistö tulee säilymään paikallaan näyttelyssä.

Inventoinnin yhteydessä kokoelmiin kuuluneita esineitä, jotka eivät liity lotta-aiheeseen, on siirretty lahjoittajilta lupaa kysyen muihin ammatillisesti hoidettuihin kulttuurihistoriallisiin museoihin.

lotta2
Fanni Luukkonen (1882–1947) oli keskeisimpiä hahmoja, jotka vaikuttivat Lotta Svärd -järjestön kehittymiseen.
lotta3
Lotat tekivät korvaamatonta työtä viestiliikenteen parissa niin talvi- kuin jatkosodassakin.

Kari Karjalainen 60 vuotta

Vääpelikillan perustajajäsen Kari Karjalainen täytti 28.2.2018 pyöreät 60v. Vääpelikillan puolesta onnittelemassa kävivät Juhani Keto-Oja ja Kaarlo Hyvärinen. Lahjaksi annettiin sisällissodasta kertova kirja Helsinki 1918.

karjalainen_60v
Kari Karjalaiselle lahjaa ojentamassa Juhani Keto-Oja.

hygieniapassi-kuva
Vääpelikiltalaiset ovat tervetulleita suorittamaan hygieniapassin.

Hygieniapassi-kurssi 10.3.2018

Evira vaatii nykyään ruokahuollossa mukana olevilta hygienia-passin. Näitä ruokahuollon tehtäviä ovat kuljettaminen, valmistus, jakaminen tai jopa rahastaminen samoissa tiloissa kuin valmistus.

Jotta voisit olla mukana muonituksen tehtävissä jatkossakin, tarjoamme passin suorittamisen nyt killan jäsenille hintaan 10 €. Normaalisti hinta on 25-45 €.

Kurssille valituilla tulee olla mukana kurssilla henkilöllisyystodistus, passi tai ajokortti todistuksen kirjoittamista ja kortin myöntämistä varten.

Kurssiin kuuluu ennakkomateriaali, jonka saa viikkoa ennen koulutusta sähköpostitse. Kurssin päätteeksi on loppukoe. Kurssin kouluttajana on Seppo Samppala.

Kurssipaikka ja aika

Kurssi pidetään la 10.3.2018 klo 9-15, paikkana on Suojeluskuntatalo Döbelninkadun ja Töölöntorinkadun kulmassa. Kokoontuminen on aamulla talon edustalla 0845, josta siirrytäään opetustilaan. Kurssiin sisältyy aamupala, lounas on omakustanteinen.

Ilmoittautuminen

Kurssille mahtuu 30 henkilöä, kurssi täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on pe 2.3.2018. Ilmoittautuminen sähköpostitse osoitteeseen: koulutus.vaapelikilta@gmail.com. Laita otsikkoon "Hygieniapassi". Ilmoittautuminen on sitova paikkojen vähyyden vuoksi.

Ari Laakkonen: 0400 - 57 4141 tai arilaakkonen@hotmail.com

-NY

Lottamuseo_15-1-of-1
Vääpelikillan väki tekee vierailun Lottamuseoon.

Vääpelikilta Lottamuseossa 17.3.2018

Vääpelikilta vierailee Lottamuseossa lauantaina 17.3.2018 klo 10. Museon osoite on: Rantatie 39, Tuusula.

Vääpelikilta maksaa jäsentensä sisäänpääsyt ja kahvitarjoilut. Ilmoittautumiset 11.3.2018 mennessä: erkki.joukainen@gmail.com

Syvärannan tilalla sijaitsevan Lottamuseon tehtävänä on Lotta Svärd -järjestön ja sen jäsenten historian tallentaminen ja tutkiminen. Lottamuseo tutkii ja välittää tietoa yhteiskunnallisesti aktiivisista naisista, jotka ovat työllään rakentaneet maatamme.

Museon päänäyttely "Lotan tarina – vaadi aina enin itseltäsi" on elämyksellinen ja koskettava näyttely, jonka lähtökohtana ovat lottien henkilökohtaiset kokemukset. Museossa järjestetään myös vaihtuvia näyttelyitä ja paljon erilaisia tapahtumia.

Maanantaimarssit, sählyvuorot,
nitrojumpat ja Joensuun Rajajotos

Maanantaimarssit marssitaan maanantaisin Pirkkolassa. Lenkin pituus 7–8 km. Ei erillistä ilmoittautumista, ilmestyt vain paikalle. Paikka: Pirkkolan urheilupuiston alaparkkipaikka Pirkkolantien varressa. Lähtökynnys ylitetään klo 17.30. Haasta yksi tai useampi kaverisi liikkumaan! Lisätiedot Juha Matikainen, juha_matikainen@suomi24.fi.

Pohjois-Haagan Yhteiskoululla pelataan sählyä
joka sunnuntai kello 19.30–20.30. Uudet ja vanhat pelaajat ovat tervetulleita! Pelaajien ikähaarukka on ollut n. 25–50v välillä. Ilmoittautuminen tapahtuu www.nimenhuuto.com -sivuston kautta. Uudet pelaajat: Kirjoita joukkueen nimeksi ”Stadin ressujen salibandy” ja salasanaksi ”Ressusalibandy”. Näin pääset kirjautumaan sivustolle ja ilmoittautumaan tapahtumaan. Peleihin mukaan tarvitset oman mailan ja urheilutossut. Lisätietoja tarvittaessa:jyri.vilamo@gmail.com.

Nitrojumpat pidetään perjantaisin klo 18-19:30 Töölöntorinkatu 2:ssa. Paikalla on pukuhuone ja suihku. Lisätiedot Seppo Kulonen, 0400 387 547.

Joensuun Rajajotos 24. – 25.2.2018:
Reserviläisurheiluliiton valtakunnallinen talvijotos 2018 pidetään 24.2.- 25.2. PohjoisKarjalassa kolmen kunnan alueella, jotka ovat Joensuu, Kontiolahti ja Liperi. Jotos on kaikille täysi-ikäisille avoin partioiden välinen kilpailu ja kunto- ja liikuntatapahtuma. Jotoksen järjestäjinä toimivat Joensuun Reserviupseerit ja Joensuun Reserviläiset yhteistyössä alueen reserviläisyhdistysten ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK:n) kanssa. Lisätiedot: http://hrup.fi/kalenteri/joensuun-rajajotos

Vääpelikilta ry:n jäsenille vuonna 2017 myönnetyt ylennykset, kunnia- ja ansiomerkit sekä muut huomionosoitukset

1. Reservin ylennykset

Maanpuolustusmitali, kultaisella soljella

· Jauhiainen Timo

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) rautainen ansiomitali

· Yli-Nissilä Seppo (Loimaa)

Jalkaväen ansioristi

· Hautala Ari

· Joukainen Erkki

· Paavonkallio Lassi

3. Muut huomionosoitukset

Reserviläisurheiluliitto ry:n standaari

· Ahonen Jukka-Pekka

Vääpelikilta ry:n standaari, numeroidulla hopealaatalla, ”erityisistä ansioista Kaivopuistossa 9.6.2017 Suomi 100 v. lentonäytöksessä”

· Wächter Tom, n:o 24

· Taskinen Hannu, n:o 25

· Kaukiainen Timo, n:o 26

Vääpelikilta ry:n Vuoden Vääpeli

· Stjernberg Kaj

Vääpelikilta ry:n puurtajankauha

· Keto-oja Juhani, n:o 2

Vääpelikilta ry:n muonittajankauha

· Koikkalainen Keijo, n:o 3

Lähteet:

Suoritettu jäsenkysely aiheesta Vääpelikilta ry:n verkkosivuilla.  Tehty poimintoja Reserviläisliitto ry:n ja Ritarikuntien verkkosivuilta koskien Vääpelikilta ry:n jäsenistölle  mahdollisesti myönnetyistä kunnia- ja ansiomerkeistä.   Käyty läpi Helsingin Reservin Sanomat n:ot 2/2017 ja 4/2017.  Käyty läpi Vääpelikilta ry:n johtokunnan pöytäkirjat.  Suoritettu aiheesta yhdistyksen jäsenistön haastatteluja.

Laati:

Juhani Keto-oja

Vääpelikilta ry:n perinnejaoksen johtaja

Vääpelikillan sääntömääräinen kokous 28.11.2017

Vääpelikilta ry:n sääntömääräinen kokous tiistaina 28.11.2017 kello 18.30. Kahvitarjoilu kello 18.00. Paikka Töölöntorinkatu 2, Helsinki.

Niko Huttusen luento: "Miksi aselait ovat USA:ssa ja meillä niin erilaiset".

Kokouksessa valitaan uusia henkilöitä johtokuntaan. Tervetuloa!

Vantaa vääpeli1
Valmiina palvelukseen! Vääpelikillan uuttera joukko muonitti satoja vierailijoita Ilmailumuseon lastenpäivän kuluessa Vantaalla.

Vääpelikilta muonitti
satoja perheitä
Ilmailumuseolla

Vääpelikillan väki osallistui ansiokkaasti Vantaalla Ilmailumuseolla järjestettyyn koko perheen lastenpäivän tapahtumiin lauantaina 13.5.2017. Killalle tapahtuman muonittaminen on jo perinne, sillä vääpelikiltalaiset ovat tarjonneet kuumaa keittoa useampana teemapäivänä.

Tälläkin kertaa tarjolla oli hernekeittoa m/29:n kenttäkeittiöstä, jossa tehtyä keittoa kului 150 annoksen verran. Hernekeiton valmistus oli alkanut edellisenä päivänä ja Ilmailumuseon pihassa keitto valmistettiin painekattilassa loppuun saakka.

Pääkokkina toimi Timo Kaukiainen – tuttu mies killan monista aiemmistakin tapahtumista.

Keitto valmistettiin telttakatoksessa, joka oli luonnollisesti suojattu naamioverkoin. Hernekeiton lisäksi palanpainikkeeksi sai mehua ja leipää.

Vantaa vääpeli3
Timo Kaukiainen valmisti ammattitaidolla hernekeittoa, jota kuluikin päivän mittaan noin 150 annosta.

Sisällä Ilmailumuseon tiloissa oli esillä toisenlaista muonaa: Tom Wächter esitteli yleisölle Finnairin tarjoaman aterian kokoonpanoa sekä lentokonemiehistön toimintaa aterioiden logistiikan suhteen.

Ulkosalla vierailijoilla oli mahdollisuus testata Kaarlo Hyvärisen johdolla ampumatarkkuuttaan: moni vierailija laskeutuikin lauantain mittaan makuulle ja tarttui laserkivääriin. Tulosten laskeminen oli vaivatonta, eikä ammunnasta kuulunut melua lainkaan, siitä piti elektroninen järjestelmä huolen.

Vantaa vääpeli2
Tom Wächter esitteli Ilmailumuseon suojissa millaisia aterioita Finnairin kaukomatkoilla tarjotaan.

Vääpelikillalle lastenpäivän muonittaminen oli nappiin osunut tehtävä, sillä teemapäivään otti osaa kaikkiaan noin 1 300 vierailijaa, joten tieto killan aktiivisesta toiminnasta levisi laajalle.

Myös säät suosivat Ilmailumuseon tapahtumaa: lauantaista tuli aurinkoinen päivä harrastaa ilmailuun liittyviä asioita. Aivan killan muonitusteltan vieressä perheillä oli mahdollisuus istahtaa hetkeksi vaikkapa Migin ohjaamoon – tätä mahdollisuutta myös käytettiin, sillä jonot koneen ohjaamoon olivat melkoiset.

Vantaa vääpeli4
Kaarlo Hyvärinen näytti yleisölle mallia laserammunnan jalossa taidossa.

Oman koskettavan leimansa päivälle antoi tieto presidentti Mauno Koiviston edellisiltana tapahtuneesta poismenosta. Kilta kunnioitti entisen ylipäällikön muistoa suruliputuksella; siniristilippu laskettiin puolisalkoon aamulla ja liputus päättyi illankoitteessa.

Ilmailumuseon tapahtuman lisäksi samana viikonloppuna Vääpelikillan väki ahkeroi myös muun muassa Hangon Syndalenissa, missä muonittamista riitti perjantaista sunnuntaihin saakka.

Vantaa vääpeli5
Kiltalaiset muistivat suruliputuksella edellisiltana poismennyttä presidentti Mauno Koivistoa.

Killan kevätretki Tuusulan

Ilmatorjuntamuseoon

IMG_2680
Toistakymmentä vääpelikiltalaista teki toukokuun lopulla kevätretken Tuusulan ilmatorjuntamuseoon. Kuvassa osa retkeläisistä.

Toistakymmentä vääpelikiltalaista teki perinteisen kevätretken 28.5.2017, jolloin vierailukohteena oli Tuusulan Hyrylässä sijaitseva Ilmatorjuntamuseo.

Tällä kertaa museossa ei ollut erikseen järjestettyä opastusta, vaan kiltalaiset tutustuivat kokoelmiin omatoimisesti. Nähtävää paikalla riittikin, sillä museossa on kaksi suurta näyttelytilaa: Helsinki- ja Tuusula-hallit.

Helsinki-hallissa oli tarjolla sota-aikaa käsittelevä näyttely nimeltään Tulikasteesta torjuntavoittoihin. Tässä osiossa hallissa oli esillä muun muassa ilmavalvontatorni, johon kiltalaiset kipusivat tähystämään lentokoneita ja katsomaan näyttelyä uudesta perspektiivistä. Sodan arkeen päästiin eläytymään näytöillä pyörivien arkistofilmien ja kosketusnäytöllä selattavien sanomalehtien kautta.
IMG_2702
Jatkosodan aikana Suomen ilmatorjuntajoukkojen ja ilmatorjuntatykistön johtajana toimi eversti Frans Helminen (1894–1957).
Tuusula-hallissa puolestaan oli esillä museon uusin näyttely on nimeltään Ilmatorjunta ensimmäisenä taistelussa. Kyseinen näyttely on ollut esillä reilun vuoden, sillä se avattiin 4.6.2016. Tämä näyttely esitteli kiltalaisille Suomen ilmatorjunnan kehitystä vuodesta 1925 nykypäivään asti – pääpaino oli koulutuksen muutoksissa ja asehankinnoissa.

Kylmän sodan aikaiset ohjushankinnat avasivat mielenkiintoisen ikkunan myös Suomen poliittiseen historiaan ja kansainvälisiin konflikteihin.
IMG_2724
Ilmatorjuntamuseossa valtaosa näyttelyesineistä on sijoitettu pois vitriineistä reilusti näyttelyvieraiden katsottaviksi ja jopa kokeiltaviksi. Tässä ilmatorjunnan sotilasmestari esittelemässä it-kalustoa.
Samoin Tuusula-hallissa oli mahdollista tutustua Maalilennokit Suomessa 50 vuotta -valokuvanäyttelyyn, joka on esillä vielä heinäkuun puoliväliin saakka.

Näyttelykierroksen päätteeksi vääpelikiltalaiset nauttivat museokahvilassa kupposen kuumaa leivonnaisten kera. Moni kiltalainen teki museokaupassa myös maanpuolustushenkisiä ostoksia.
IMG_2768
Helsingin kolme ankaraa pommitusyötä helmikuussa 1944 ovat saaneet Iltatorjuntamuseossa koskettavan näyttelynurkkauksen. Muun muassa näillä pommeilla puna-armeija yritti murskata Suomen pääkaupungin, muttei siinä onnistunut.
Ilmatorjuntamuseo sai alkunsa tasan 60 vuotta sitten, jolloin sen perustaminen alkoi Santahaminaan. Varsinaisesta myseosta ei kuitenkaan vielä tuolloin voinut puhua, sillä museo ei silloisessa muodossaan koskaan ollut avoinna yleisölle. Ilmatorjuntamuseon varsinaisena perustamispäivänä pidetään 29.7.1961.

Hyrylän varuskunta-alueella sijaitsevaan Kapteenin Puustelliin Ilmatorjuntamuseo avattiin 4.6.1969. Siitä lähtien museo on ollut avoinna kaikille.
IMG_2688
Ilmatorjuntamuseon kokoelmiin kuuluu muun muassa tämä Bell P-39Q-15-BE Airacobra, joita puna-armeijan käytössä oli kaikkiaan 5700 koneen verran.
Puolustusministeriö nimitti Ilmatorjuntamuseon sotahistorialliseksi erikoismuseoksi tasan 30 vuotta sitten. Ensimmäinen oikea näyttelyhalli puolestaan valmistui vuonna 1996 ja toinen halli vuonna 2007.

Seuraavan kerran Ilmatorjuntamuseossa
esitellään uusi näyttely Tuusula-päivänä 16.7.2017, jolloin vietetään Suomen sotilasperinteet -näyttelyn avajaisia. Ilmatorjuntamuseo on nykyisin myös Museokortti-kohde, joten kortin omistaja pääsee museoon maksutta.
IMG_2784
Jatkosodan aikaiset rajut torjuntataistelut olivat sananmukaisesti ilmatorjunnan tulikoe. Ilmatorjunnan uroteoista on maalattu myös muutamia tauluja – tässä yksi niistä.

Vuoden vääpeli

Kaj Stjernberg on
Vuoden vääpeli

Vääpelikillan aktiivinen jäsen, reservin ylivääpeli Kaj Stjernberg on valittu Vantaan ilmailumuseolla 28.5.2017 pidetyssä killan kevätkokouksessa Vuoden vääpeliksi. Stjernberg toimii muun muassa MPK:n varastopäällikkönä Santahaminan Radioniemessä.

Vuoden vääpeli saa valinnan johdosta kunniakirjan ja kiertopalkinnoksi tarkoitetun vääpelimaljan.

Vääpelikilta on valinnut Vuoden vääpelin jo kymmenen vuoden ajan: ensimmäinen Vuoden vääpeli -nimityksen saanut oli Teijo Junnola, joka valittiin vuonna toukokuussa 2007.

Nimityksen ideoi aikoinaan killan perinnejaoston johtaja Juhani Keto-oja, joka myös lahjoitti yhdistykselle Vuoden vääpeli -kiertopalkintopokaalin.

Nyt tarvitaan huollon tekijöitä!

Ensi vuonna alkavaan MPK:n huollon koulutusohjelmaan tarvitaan talous-, täydennys- ja lääkintähuollon osaajia ja sellaisiksi haluavia.

Koulutus alkaa huollon kouluttajakurssilla ja jatkuu maaliskuussa järjestettävällä huoltopalvelukurssilla. Seuraa MPK:n Helsingin ja Uudenmaan koulutustarjontaa ja tätä palstaa.

Vanha kunnon komppanian vääpelikurssi järjestetään elokuun ison harjoituksen yhteydessä.

Uusi taistelutapa tarvitsee uutta voimaa kehittyäkseen!

Vääpelikillan ammunnat

Tervetuloa sunnuntaisin ampumaan kello 12.00–14.30. Paikka on Jääkäritalo, Töölöntorinkatu 2 (luola). Radan pituus on 12,5 metriä ja ampuminen onnistuu pistoolikalibereilla.

Tarkemmat tiedot Juhalta tai Timolta:
Juha Enlund, 050 514 3029
Timo Kyyhkynen, 050 552 0812

Säännöllinen ampumaharrastus antaa myös mahdollisuuden aseenkantoluvan hankkimiseen.

Vääpelikilta veteraanikeräyksessä

DSCN0231
Vääpelikilta ry oli mukana veteraanikeräyksessä lauantaina 26.11.2016 Itäkeskuksen Kauppakeskuksessa.

Keräyksen järjestäjänä oli Itä-Helsingin Reserviupseerit ry. Vääpelikiltalaisia ja Itä-Helsingin Reserviläisiä oli mukana keräyksessä.

Keräys tuotti runsaat 2 000 euroa, mistä Vääpelikillan osuus oli noin neljännes.

Keräysterveisin

Erkki Joukainen

Sulo Kuronen on poissa

sulo_kuronen

Sulo Kuronen lähdössä jouluaaton sankarihaudan kunniavartioon

Autoteknikko Sulo Kuronen, syntynyt  7.6.1935, on poissa. Hän kuoli kotonaan äkillisesti 19.11.2016.

Sulo Kuronen oli Vääpelikillan perustajajäseniä. Hän toimi monella tavalla Vääpelikillassa ja Vääpelikillan hyväksi.  Maanpuolustusasia oli erityisen lähellä Sulon sydäntä. Tämän asian hän oli saanut sydämeensä jo kotonaan Sortavalan Helylässä.

Ammattityönsä ohella Sulo oli äärettömän monessa toiminnassa mukana:

Sotalapsena hän oppi mäkihypyn Ruotsissa, Öststugan ja Charlottenbergin hyppyrimäissä. Palattuaan aikanaan Suomeen, kehittyi hänestä kansainvälisen tason mäkihyppääjä 1950- ja 1960-luvuilla.

Mäkihyppyuran lopetettuaan hän kouluttautui ja ryhtyi Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) tehtäviin mäkihyppytuomarina ja teknisenä asiantuntijana. Galgaryn olympialaisissa 1988 hän toimi kaikissa kolmessa mäkihyppykilpailussa tuomarina.

Kansainvälisen kilpaurheilun lopetettuaan Sulo Kuronen jatkoi urheiluaan kuntourheilun parissa, kuten ylipitkien juoksumatkojen juoksuissa ja reserviläisurheilussa.  Vuonna 1983 hänen aikansa Helsingin City Maratonilla oli 3:10,23. Sulo harrasti myös tarkkakätisenä ja -silmäisenä ammuntaa omalla pistoolilla ja pystykorvakiväärillään.

Sulo oli lupsakka, reipas ja rento karjalaispoika, joka tuli hyvin toimeen erilaisissa ”piireissä” ja myös tapaamiensa valtionpäämiesten kanssa: Tavattuaan Sulo Kurosen Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) illallisilla, Ruotsin kuningaskin oli kiinnostunut Sulon ruotsin murteesta ja sitä kautta he löysivät sinä iltana monta yhteistä tuttavaansa ja ystäväänsä.

Tai kun Sulo oli asioimassa Helsingissä, Raken rautakaupassa, niin Sulo pääsi sattumoisin opastamaan tasavallan presidentti Mauno Koivistoa poranteräostoissa ja ilokseen presidentti löysi Sulon avustuksella tarpeeseensa sopivat erikoisporanterät.

Sapporon kisoissa 1985, kun Japanin keisari toimi kisojen suojelijana, tapahtui seuraavaa: lyhyellä, kymmenen minuutin varoitusajalla Sulo Kuronen joutui pitämään puheen ja toimittamaan Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) ja Suomen Hiihtoliiton (SHL) tervehdyksen Japanin keisarille ja keisarilliselle hoville, kun varsinainen itävaltalainen viestintuoja sai niin voimakkaan ramppikuumeen, ettei pystynyt suorittamaan kyseistä tehtäväänsä.

Sulo Kuronen oli sotilasarvoltaan reservin kersantti ja palkittu monilla ansio- ja kunniamerkeillä, joista hänen sydäntään lähinnä olivat Suomen Liikunnan ja Kulttuurin ansioristi ja Vääpelikiltaristi.

Kirjoittaja Juhani Keto-oja oli Sulo Kurosen ystävä.

vaapeli

Vääpelikilta ry

Vääpelikilta ry tekee konkreettista työtä huollon erikoiskoulutetun reservin osaamisen kehittämiseksi.

Vääpelikilta ry on Helsingin Seudun Reserviläispiiriin kuuluva huoltoaselajin erikoiskoulutuksen saaneiden reserviläisten yhdistys. Vuonna 1996 perustettuun yhdistykseen kuuluu 200 jäsentä ja toiminta on laajentunut myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Koulutus etusijalla

Vääpelikilta ry:n tärkein toimintamuoto on koulutus, joka tapahtuu yhteistyössä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kanssa. Vuosittain järjestetään mm. puolustusvoimien tilaama vääpelikurssi sodan ajan perusyksikön vääpeleille ja yksikköupseereille.

vaapeli (ät) helresp.fi

Lassi Paavonkallio