Oripään Reservialiupseerit ry

Luntan Lenkki 2007

Oripään Reservialiupseerit ry järjesti yhdessä lähiseudun muiden reserviläisjärjestöjen kanssa Reserviläisurheiluliiton valtakunnallisen talvijotoksen Oripäässä 9.-11.3.2007.

Talvijotos on maastovaellus, jossa 3-5 –jäseniset partiot kulkevat maastossa kantaen mukanaan oman majoitteen sekä jotoksella tarvitsemansa ruuan. Jotosreitillä on nelisenkymmentä rastitehtävää, jotka mittaavat partioiden ensiapu-, erä- ja sotilastaitoja. Tarkoituksena onkin ylläpitää ja kehittää maanpuolustustaitoja sekä kohottaa osallistujien fyysistä kuntoa.

Jotoskeskus sijaitsi Oripään Kirkonkylän ala-asteella, josta jotos alkoi perjantai-iltana. Jotoksen johtajana toimi Oripään Reservialiupseerit ry:n puheenjohtaja Minna Nenonen ja tapahtuman suojelijana oli Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari.

Oripään kangasmaasto on ihanteellinen jotoksen järjestämiseen. Maastossa on talvikelillä hyvä kulkea. Partiot olivat liikkeellä jokamiehen oikeuksin, mutta oletetun kulkureitin varrelta olevilta maanomistajilta pyydettiin kirjallinen lupa läpikulkuun. Reserviläishenkeen kuuluu luonnossa liikkuminen luontoa kunnioittaen ja maanomistajien suhtautuminen liikuntatapahtumaan olikin poikkeuksetta myönteinen.

Partioilla oli mahdollisuus varata järjestäjien kautta Puolustusvoimien hiihtovarusteet ja lähes jokainen partio olikin tilaisuutta hyödyntänyt. Tosin jotosviikonlopun koittaessa lumimäärä oli niin vähäinen, että vain muumata partio lähti suksien kanssa liikkeelle. Myös nuotiopuut tuli valmiina Porin Prikaatista. Majoituspaikoilla toimi kanttiini, josta tarvittaessa saattoi hankkia täydennystä muonavarastoihin. Lauantai-iltana sai myös herkutella sotkun munkeilla, kun Sotilaskotiauto vieraili jotosreitin varrella.

Pääosa jotoksen rastitehtävistä oli sotilaallisia ja niistä pyrittiin laatimaan sekä monipuolisia että toiminnallisia. Toimitsijoita oli mukana toista sataa. Jokaisella rastilla on oltava riittävä henkilöstö, jottei tehtävien suorittamisessa synny odottelua. Rastitehtäviä  testatttiin ennakkoon ja ne olivat myös jotoksen valvojan, loimaalaisen Seppo Sollan hyväksymiä. Sollalla on aiempaa kokemusta sekä valtakunnallisille jotoksille osallistumisista että jotosjärjestelyistäkin.

Luntan Lenkki -jotos sai nimensä Luntan Kaaposta, joka syntyi lähiseudulla vuonna 1800. Kaapolla oli vahvat sotilasjuuret, sillä hänen isänsä ja kummatkin isoisänsä olivat sotilaita. Luntan Kaapo tuomittiin mestattavaksi murhasta 24-vuotiaana ollen viimeinen Loimaan seudulla, sillä Venäjän keisari Nikolai ensimmäinen kielsi kuolemantuomioiden täytäntöönpanon ja muutti ne karkotuksiksi Siperiaan.

Jotoslogon suunnitteli oripääläinen taiteilija Maarit Ailio. Jotoksen hihamerkkejä saa yhdistyksen sihteeriltä.

jotoslogo