Kontiolahden Reserviläiset ry
Reserviläisliitto tiedottaa

18.1.2019 Kokonaisturvallisuus ja sijoittamaton reservi huomioitava paremmin MPK:n muutoksessa

Liiton mukaan uudistuva laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta voi heikentää sijoittamattoman reservin mahdollisuuksia kouluttautua. Oma lukunsa ovat perustettavien uusien virkojen vapaaehtoisille tuoma lisä-arvo. Lisäksi varautumis- ja turvallisuuskoulutus tulisi säätää Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) lakisääteiseksi tehtäväksi, jotta siihen voitaisiin kohdentaa määrärahoja valtion talousarviosta.

15.1.2019 Ampumaratojen käyttö turvattava nyt ja tulevaisuudessa

Reserviläisliiton johto vieraili tänään ympäristöministeriössä. Tapaamisen teemana olivat ampumaradat.

10.1.2019 Reserviläisliiton jäsenmäärä uudelle tuhatluvulle

Yli kaksi vuosikymmentä kestäneen, yhtäjaksoisen jäsenkasvun seurauksen Reserviläisliitto on nyt Suomen selkeästi suurin maanpuolustusjärjestö.

7.1.2019 Wanha Veteraani tarjoaa ensi kesänä kiinnostavan kattauksen sotahistoriaa

Vuonna 2018 perustettu Wanha Veteraani on monipuolinen perinnekeskus, jonka pysyvä näyttely keskittyy Suomen rauhanturva- ja kriisinhallintatyöhön vuodesta 1956 aina nykypäivään asti. Vanha veteraani on lajissaan ensimmäinen valtakunnallinen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan museo. Keskuksella tullaan pitämään esillä myös vaihtuvaa näyttelyä ajankohtaisista sotahistoriallisista teemoista.

19.12.2018 Yhdistystiedote 9/2018 ilmestyi

Vuoden viimeisessä Yhdistystiedotteessa kerrotaan mm. liiton vaaliohjelmasivusta ja muistutetaan tulevasta kyselystä koskien yhdistysten ampumaratojen ympäristölupiin liittyviä ongelmia.

Tervehdys hyvät Kontiolahden reserviläiset

Tätä kirjoittaessani eletään vuoden pimeintä aikaa; vuosi 2018 on lopuillaan. Ensimmäinen vuosi puheenjohtajana on ollut minulle antoisa. Olen tavannut toimessani uusia samanhenkisiä ihmisiä. Vuosi on ollut yhdistyksessämme uutta mutta myös perinteistä reserviläistoimintaa. Ilokseni totean, että toimintamme on ollut monipuolista. Useat eri henkilöt ovat osallistuneet vuoden aikana talkoisiin, ampumakilpailuihin, soututapahtumaan, vaellusretkeen, liikunnallisiin tapahtumiin järjestäjänä, kilpailijana tai avustajana sekä olemalla mukana organisoimassa reserviläisten tapahtumia.

Savo-Karjalan aluetoimiston käynnistämänä loppusyksystä selvitettiin P-K:n piirin kenttäkelpoisin yhdistys. Kilpailu oli tiukka, mutta voitimme niukasti Vuoden 2018 paras kenttäkelpoisin yhdistys-kilpailun. Te yhdistyksen jäsenet teitte omalla toiminnallanne tämän mahdolliseksi. Onneksi olkoon!

Kiitokset ja onnittelut myös kaikille kilpailijoille, jotka osallistuivat reserviläiskilpailuihin ja henkilöille, jotka jaksavat vuodesta toiseen antaa aikaansa ja panoksensa yhdistyksen toimintaan. Kilpailumenestys ja aktiivisuus ovat olleet erinomaista. Reserviläisammuntojen ja ResUL:n kilpailuissa meille tuli useita mitalisijoituksia sekä P-K:n piirin että SM-kilpailuista. Maininnan arvoista on myös, että yhdistyksemme sihteeri valittiin P-K:n Reserviläispiirin puheenjohtajistoon. Onnea Hannulle tuleviin tehtäviin!

Kontiolahden ampumakellari on korjattu ja laitettu loistavaan kuntoon. Vaikka tämä hankkeena oli Kontiolahden Urheilijoiden ja kunnan välinen projekti, niin tämä koskettaa paljon myös meitä reserviläisiä. Hankkeessa oli jo suunnitteluvaiheessa mukana reserviläisten edustus ja samalla taattiin reserviläisten aktiivinen ampumatoiminnan jatkaminen. Kiitos hankkeessa mukana olleille.

EU:n tietosuoja-asetuksen johdosta kaikkien Maanpuolustusrekisterien käyttäjätunnukset on uusittu 1.12.2018 alkaen. Tunnukset saavat olla kussakin piirissä tai yhdistyksessä 2-3 henkilöllä, joilla on asemansa puolesta oikeus sekä tarve rekisterin ylläpitoon ja siten henkilötietojen käsittelyyn. Meille on haettu ja myönnetty kahdelle henkilölle tunnukset: yhdistyksen puheenjohtajalle ja sihteerille. Tällä hetkellä yhdistyksemme jäsenmäärä on 116 jäsentä. Jäsenmäärä on ollut hieman kasvava.

Verkostoituminen ja yhteydenpitäminen lisääntyvät sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä ilmoitimme yhdistyksemme löydettävyyden parantamiseksi P-K:n Jelli verkkopalveluun, johtokuntamme käyttöön teimme oman WhatsApp- ryhmän ja olemme myös mukana Facebookissa. JELLI:FI- verkkopalvelu on maksuton Pohjois-Karjalan kansalais- ja yhdistystoiminnan sivusto, joten kuluja ei yhdistyksellemme tästä tule. Meillä on myös oma sähköpostiosoitteemme kontiolahden.reservilaiset@gmail.com.

Ensi vuonna toimintamme jatkuu yhtä aktiivisesti, perinteisesti, ja ehkä pystymme myös uudistumaan. Kutsun uusia jäseniämme osallistumaan rohkeasti yhdistyksemme toimintaan mukaan, tukea ja neuvoja saatte varmasti. Ensi vuonna 24.4.2019 yhdistyksemme täyttää 60 vuotta. Juhlat järjestetään lauantaina 27.4.2019, joka on myös valtakunnallinen veteraanipäivä. Syy juhlaan on siis kaksinkertainen. Juhlajärjestelyt on jo aloitettu ja ne ovat hyvällä mallilla. Juhlasta ilmoitamme lähempänä vielä tarkemmin, mutta laittakaa päivämäärä jo kalentereihinne.

Yhdessä tekemällä uudistaen, mutta perinteitä unohtamatta.

Kiitos kuluneesta vuodesta ja toivotan kaikille hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2019!

Juhani Simonen

Kontiolahden Reserviläiset ry.