Kontiolahden Reserviläiset ry
Reserviläisliitto tiedottaa

20.9.2018 Jehovan todistajat asepalveluksesta vapauttava laki kumottava

Kumoaminen on tarpeen yleiseen asevelvollisuuteen pohjautuvan puolustusjärjestelmämme turvaamiseksi.

19.9.2018 Reserviläisliiton liittokokoustapahtuma Hämeenlinnassa 17.–18.11.

Reserviläisliiton ja Maanpuolustusnaisten liiton yhteinen liittokokoustapahtuma järjestetään Hotelli Scandic Aulangossa Hämeenlinnassa. Maanpuolustusjuhlan juhlapuhujana toimii Ilkka Kanerva.

17.9.2018 Ammunta naisten koulutuspäivien kärkiteema

Liiton naisjäsenille kohdennettu tiivis viikonloppu Santahaminassa sisälsi myös mm. kyber- ja maanpuolustustietoutta.

14.9.2018 Vuoden viestintäteko -palkinto Pirkanmaalle

Pirkanmaan Reservipiirien yhteinen Pirkan Viesti -tiedotuskonsepti on saanut Vuoden viestintäteko -palkinnon. Reserviläisjärjestöjen yhteinen, kerran vuodessa myönnettävä palkinto julkistettiin reservipiirien toiminnanjohtajien neuvottelupäivien yhteydessä.

6.9.2018 Kokonaisturvallisuus kokosi koko ikäluokan nuoret Ähtärissä

Ähtärissä käynnistyivät eilen poikkeukselliset Puolustusvoimien kutsunnat. Samanaikaisesti vuonna 2000 syntyneiden kutsuntojen kanssa järjestettiin kokonaisturvallisuustapahtuma, joka toi kutsuntojen yhteyteen paikallisesti koko ikäluokan.

Tervehdys hyvät Kontiolahden reserviläiset

Aloitan puheenjohtajana vuoden 2018 alusta.

Haluan näin aluksi sanoa suuret kiitokset Pekalle hyvin hoidetuista vuosista puheenjohtajana. Pekan voimakas panostus reservin ammuntaharrastukseen on maininnan arvoinen asia. Kuten tiedämme, meiltä on lakkautettu melkein kaikki lähiseudun ulko- ja sisäampumaradat. Pekan ja muutaman muun aktiivisen toimijan ansiosta, reserviläisten ampumaharrastusta on kuitenkin voitu jatkaa.  Erityisen suosittuja ovat olleet keskiviikkoiset pistooliammuntaillat. Toivon, ettei ammunta keskiviikkoisin tähän lopu, vaan harrastamista jatketaan samaan mallin, kuten olemme tehneet aikaisempinakin vuosina. Toivottavasti Pekka, Matti ja Tapio, vain muutamia aktiivisia toimijoita mainitakseni, jaksavat toimia valvojina myös tulevina vuosina.

Yhdistyksellämme on muutamia omia aseita. Aseet ovat yhdistyksen jäsenille ohjatusti käytettävissä.  Näillä aseilla voi käydä ampumassa valvottuina ammunta-aikoina Kontiolahden sisäampumaradalla ja kesäisin Uimaharjussa Rahkeen ampumaradalla. Rahkeella meidän yhdistyksellämme on mahdollisuus käyttää pistooli- ja kivääriratoja.  Yhdistyksen aseilla pääsevät uudet harrastajat mukavasti alkuun, jos ovat harkitsemassa ammuntaharrastuksen aloittamista. Myöhemmin voit sitten harrastustoiminnan jatkuessa hankkia oman aseen, mikä onkin suotavaa. Näissä asioissa sinua auttavat meidän asevastaavamme Pekka Ratilainen ja Matti Heiskanen.

Yhdistyksellämme on muutakin vuosittaista toimintaa ammunnan lisäksi, kuten kontiolahtelaisille perinteisten joulutulien järjestäminen kirkkopuistossa, jouluaaton kunniavartiointi, kevään ilma-asekilpailut, pilkkikilpailut, syysretki jne. Monet näistä tapahtumista ovat sellaisia, että näihin voi osallistua koko perhe. Yhdistys on mukana myös monissa tapahtumissa auttamassa tai esittelemässä omaa toimintaansa. Tervetuloa kaikki mukaan!

Itsestäni kerron sen verran, että olen ollut yhdistyksen jäsen reilut kaksikymmentä vuotta. Tänä aikana olen toiminut johtokunnan 1. varapuheenjohtajana ja liikuntavastaavana joitakin vuosia. Reservin toiminnan lisäksi olen aktiivinen suunnistaja. Viimeisin iso ponnistus suunnistuksen parissa oli Joensuu-Eno Jukola. Suunnistamista suosittelen lämpimästi kaikille reserviläisille. Joensuun lähiympäristössä järjestetään kaksi kertaa viikossa suunnistusta iltarasteilla. Suunnistusradoista voit valita neljästä erilaisesta radasta oman taitotasosi ja kuntosi mukaisen radan. Jos suunnistamaan lähteminen hirvittää, niin voin antaa aluksi opastusta suunnistuksen perusasioista. Voidaan sopia tapaaminen joillakin iltarasteilla ja voin olla tukena ja opastajana suunnistusharrastuksesi aloittamisessa. Ole rohkeasti minuun yhteydessä ja aloitetaan suunnistaminen jo tulevana kesänä.

Elämästäni olen viettänyt runsaat 20 vuotta haulikkoammunnan parissa kilpailijana ja nykyisin kahden lahjakkaan nuoren valmentajana. Valmentajana olen toiminut runsaat 8 vuotta ja töitä tehdään ammunnan parissa edelleen. Muita harrastuksia näiden lisäksi on metsästys ja kaikenlainen luonnossa liikkuminen, kuten marjastus ja sienestys. Olen aika liikkuva reserviläinen.

Asun omakotitalossa Lehmossa Kylmäojalla. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi lasta. Olen ammatiltani rautatiemaailmassa liikenneohjaaja. Toimin tällä hetkellä Joensuun toimipisteessä esimiehenä. Ollaan yhteydessä ja tavataan reservin toiminnassa ja muussakin. Yksin en voi tehdä paljonkaan. Tehdään kaikkia yhdessä töitä hyvän asian puolesta.

Juhani Simonen simonenjuhani@gmail.com 0400978909

LIITON YHTEYSTIEDOT