Kainuun Reserviläispiiri ry

Vuolijoen Reserviläiset ry

Kainuun Jotos
Kainuun Jotos löytyy nyt myös Facebookista

images copyVeteraanisivustolla kerrotaan veteraanien elämästä ja heille kuuluvista etuuksista, veteraanien nuoremmille sukupolville jättämästä perinnöstä sekä veteraanihistorian kannalta tärkeistä tapahtumista ja päivämääristä. Lisäksi sivustolla käydään läpi veteraanityön eri muotoja ja sitä harjoittavia järjestöjä. Linkki aukeaa kuvasta.

Resul

mpk

Reservilainen-lehti

resfacebook

Reservipiirien Viestikapula 2018 julkaistu, voit lukea sen täältä.

Muistomerkki

Kainuun Reserviläispiiri ry on Kainuun alueella vapaaehtoista maanpuolustustyötä tekevä järjestö.

22.5.1960 toimintansa aloittanut Reserviläispiiri koostuu 10 toimivasta jäsenyhdistyksestä, joihin kuuluu noin 850 suomalaista miestä ja naista.

Yleisimpiä toimintamuotoja ovat ammunta, maastotoiminta, urheilu- ja liikunta sekä maanpuolustustahdon ylläpitämiseen tähtäävä työ. Lisäksi keskeinen toimintamuoto on veteraanien perinnön vaaliminen ja veteraanien auttaminen eri muodoin.

Suurin osa Kainuun Reserviläispiirin paikallisyhdistyksistä hyväksyy jäsenikseen kaikki varusmiespalveluksensa suorittaneet  Suomen kansalaiset. Kajaanin, Paltamon ja Ristijärven yhdistykset ovat avoimia kaikille täysi-ikäisille kansalaisille ja Ruhtinansalmen yhdistys on aliupseeriyhdistys.

Kajaani 5.12

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristien saajat  6.12.2018

Kainuun Reservipiireille vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi

Kainuun Reservipiireillä (Kainuun Reserviupseeripiiri ja Kainuun Reserviläispiiri) on otettu käyttöön yksiluokkainen myönnettävä ansioristi, Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi. Ansioristin on suunnitellut Martti Huusko.

Ansioristi on perusmuodoltaan Yrjön risti, jossa neljän kolmion kärjet kohtaavat keskellä ristiä. Ristin keskellä on kaksi pyöreää kilpeä. Keskellä olevassa kilvessä on Kainuun maakuntavaakunan mukaisesti kuusikuvio. Tämä kuvio symbolisoi Kainuun maakuntaa ja siinä toimivia maanpuolustusjärjestöjä. Ulommalla kehällä on suurempi pyöreä kilpi, jossa on symmetrisesti ristin sakaroiden välissä pareittain yhteensä kahdeksan havumiekkaa. Nämä havumiekat osoittavat Kainuun kuntien lukumäärää, joissa maanpuolustusjärjestöt toimivat.

Ansiomerkin nauhassa ovat Kainuun maakuntavärit, vihreä ja keltainen. on risti, pyöreä kilpi, jossa on kahdeksan kuusenhavua maakunnan nykyisen kuntamäärän mukaan sekä keskellä Kainuun maakuntaan liittyen kuusikuvio.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi myönnetään näissä säännöissä jäljempänä määriteltyjen kriteerien perusteella pitkäaikaisesta ja merkittävästä toiminnasta Kainuun maakunnan maanpuolustustyön hyväksi.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristiä voidaan eri päätöksellä myöntää myös yhteistyökumppaneille ja tukijoille.

WP_20171011_016

Ansiorististä säädetään seuraavaa:

1.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristin myöntää Kainuun reservipiirien yhteistyötoimikunta (PYT), joko jommankumman piirin hallituksen oman esityksen tai hallituksille tulleitten esitysten perusteella.

2.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi on metalliin lyöty hopeinen yrjönristi, jonka pyöreässä keskusmedaljongissa on hopeisen, Kainuun koskia kuvaavan aaltokoron päällä viisi kuusta kuvaamassa kainuulaista vaaramaisemaa. Ristin kunkin sakaran välissä on kaksi kuusenhavua.

Ansioristeihin kuuluva nauha on 33 mm levyinen kelta-vihreä nauha. Nauhan värit ovat Kainuun maakunnan värit.

3.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi voidaan myöntää henkilölle, joka on vähintään 15 vuotta toiminut ansiokkaasti yhdistys- tai piiritasolla kainuulaisen maanpuolustuksen hyväksi.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi voidaan myöntää myös muulle henkilölle, joka on vähintään 15 vuoden ajan tuloksellisesti edistänyt kainuulaisen maanpuolustuksen asiaa taikka huomattavalla ja pitkäaikaisella panoksella tukenut kainuulaista maanpuolustusta.

Kainuun vapaaehtoisen maanpuolustuksen ansioristi myönnetään aina numeroituna.

MUITA MÄÄRÄYKSIÄ

4.

Ansioristin mukana annetaan Kainuun reservipiirien luottamusjohdon allekirjoittama kunniakirja.

5.

Kainuun reservipiirit ovat velvollisia pitämään luetteloa myönnetyistä ansioristeistä.

6.

Aloitteen ansioristin myöntämiseksi voi tehdä Kainuun Reserviupseeripiirin hallitus, Kainuun Reserviläispiirin hallitus tai jommankumman piirin alainen yhdistys.

Piirien yhteistyötoimikunta (PYT) päättää vuosittain jaettavien mitalien ajankohdasta ja paikasta.

Piiritiedote 1/2017

Kainuun reservipiirit

Kansallinen juhlavuotemme on edennyt siihen vaiheeseen, että edellisvuoden tapahtumat on laitettu pakettiin.  Kiitän kaikkia kerhojen ja yhdistysten toimijoita kuluneesta vuodesta.  Kaikki ovat täyttäneet viime vuodelta toimintalomakkeen.  Molemmat piirit saavat liitoiltaan ylimääräisen 600 euron avustuksen.  Tulemme nämä käyttämään yhteiseksi hyväksi.

Vuosikokousten aika

Piirien kevätkokoukset ovat Sotkamossa tiistaina 28.3.  Huomatkaa aika muuttunut siitä mitä toimintasuunnitelmiin vahvistettiin.  Pitäkää omat kokouksenne aikaisemmin ja sitten isolla joukolla mukaan piirien vuosikokouksiin.

Toimintasuunnitelmasta poimittua

Jäsenhankinta ja –huolto on meidän piirissä todella haasteellista.  Kummassakin piirissä jäsenmäärä aleni, RU- piirissä kahdella ja RES – piirissä 14 jäsenellä.  Kainuun Reserviupseeripiiri oli kuitenkin paras kaikista piireistä pl. Orup.  Reserviläispiirissä on asiaan havahduttu ja tänä vuonna on jäsenhankintakilpailu, jossa kolme parasta palkitaan huomattavilla rahapalkinnoilla.

Jäsenhuollon kannalta parasta on monipuolinen toiminta.  Tänä, Suomi 100 – vuotta, juhlavuonna olemme asettaneet tavoitteeksi toiminnallista tapahtumaa ja seminaaria tms. Ajatuksena on heitetty ns. 10 tunnin hiihtotapahtuma ja Toiminta -/Ampumataitopäivän järjestäminen.  Piirihallitukset ovat nimenneet työryhmän valmistelemaan näitä tapahtumia ennen kevätkokousta.  Ideoita voi heitellä.  Kehotetaan jäseniämme osallistumaan runsaslukuisasti Suomi 100 – vuotta tapahtumiin.

Kenttäkelpoisuus

Reserviläisen perusasioita on ylläpitää kenttäkelpoisuutta.  Kenttäkelpoisuus on fyysisen ja henkisen kunnon sekä ampumataidon ylläpitämistä ja kykyä liikkua kaikkina vuoden – ja vuorokaudenaikoina.  Toiminta suunnitelmista löytyvät järjestettävät kuntotestit, suunnistukset, marssit ja ammunnat.  MPK:n kalenterista löytyvät järjestettävät kurssit. Muistakaa kirjata suoritukset sähköiseen kuntokorttiin ja huolehtikaa prosenttiammuntatilaisuuksien järjestämisesta ja suoritusten kirjaamisesta.

Raatteen Marssi järjestetään tänä vuonna 20. kerran.  Tulkaa mukaan juhlavuoden marssille la 27.5..  Mikäli kiinnostusta olisi kevätretkeen, niin olisi mahdollista järjestää esim. su 28.5. opastettu retki Jääkärisaareen.  Kummallakin asialla on vahva sidos siihen, että nyt saamme viettää Suomi 100 juhlavuotta.

Viestikapula 2017

Lehti tehdään nettiversiona ja se ilmestyy huhtikuun lopussa.  Lehden kokoaa Ossi Laine ja hänelle aineisto 15.4. mennessä.  Lähettäkää omista toiminnoista juttuja ja kuvia.

Nautinnollisia hetkiä esim. loistavilla hiihtoladuillamme toivottaa piiritoimiston väki!!!!!

Terho Pelli/Toiminnanjohtaja

Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati

Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati keräsi  pakkasesta huolimatta runsaasti väkeä Kajaanin keskustaan. Puolustusvoimien mukaan paraatipäivän tapahtumiin osallistui noin 7 000 ihmistä. Kajaanin poliisin arvion mukaan ohimarssia seurasi Pohjolankadun varsilla noin 4 000–5 000 katsojaa.

Ohimarssiin osallistui 1300 henkilöä, 90 ajoneuvoa sekä Hornet-hävittäjiä, Hawk-suihkuharjoituskoneita sekä NH90 helikoptereita sekä MD500 kevythelikoptereita. Alla kuvia maanpuolustusjärjestöjen lippulinnaosastosta. Osastoa johti Pertti Schroderus.

20161206_132822

IMG-20161206-WA0000

Kalevi Valtanen 60 vuotta

Kainuun Reserviläispiirin puheenjohtaja Kalevi Valtanen täytti 60 vuotta 29.11 2016. Kainuun reserviläiset onnittelevat Kalevia ja kiittävät pitkäjänteisestä vapaaehtoisen maanpuolustuksen hyväksi tehdystä työstä! Lue lisää.

Lappeenrannan liittokokoustapahtuma 18. – 20.11.2016

Lappeenrannassa järjestettiin 18. – 20.11.2016 vapaaehtoisten maanpuolustusjärjestöjen yhteinen liittokokoustapahtuma. Viikonloppuna pidettiin Reserviläisliiton syyskokouksen lisäksi Suomen Reserviupseeriliiton liittokokous, Maanpuolustusnaisten Liiton, Reserviläisurheiluliiton syykokoukset sekä Maanpuolustuskiltojen liiton liittovaltuuston kokous. Alla kuvia tapahtumista.

Urheilutalo on täynnä maanpuolustusväkeä juhlaillallisella

Kalevi Valtanen vierellään Lapin mies Jari Vaarala ja heidän takana Korpivuoman pariskunta Eija ja Seppo image/jpeg
Terho Pelli, Martti Minkkinen, Kari Kinnunen ja Kaija Karhu odottavien ilmein juhlaillallisella (1)

Liput kantajineen järjestäytymässä lippukulkueeseen.  Kuhmon Reserviupseerien lippu Seppo Korpivuoman käsissä
Liput kantajineen järjestäytymässä lippukulkueeseen.

Reserviläisurheiluliiton Syysjotos

Reserviläisurheiluliiton (RESUL) valtakunnallinen syysjotos 2016, ”Kainuun Jotos”, pidettiin Kajaanissa 5.-7.8.2016. Kuvia Jotoksen eri vaiheista löytyy täältä

Kainuun Reservipiireillä
toimintapäivä Vonkassa

Kainuun Reserviupseeripiirin ja Reserviläispiirin jäsenistöä kokoontui Hyrynsalmella Vonkan leirintäalueella toimintapäivän merkeissä 21. toukokuuta. Päivän aluksi parikymmentä reserviläistä pohtivat työryhmissä toiminnan kehittämistä ja lopuksi kisailtiin reserviläislajeissa.
Aamupäivän seminaarissa porukka jakautui työryhmiin pohtimaan hallinnon, urheilu- ja liikuntatoiminnan sekä nuorten reserviläisjohtajien toiminnan kehittämistä.
Toiminnallisessa osuudessa oli ammuntaa ekoaseilla ja käytössä olivat pistooli, kivääri ja hirvirata.
Tunnistustehtävissä tentattiin taktisia merkkejä. Käsikranaatin heitto suojaisan näköesteen takaa osoittautui haasteelliseksi, mutta muutama erinomainen tuloskin saavutettiin. Etäisyyksien arvioinneissa olivat toleranssit melkoiset, mutta tarkkojakin tuloksia saavutettiin.

Kari Kinnnunen
Kuvat Hannu Liljeblad
HPIM7098HPIM7108HPIM7110

RESUL:n ampumahiihtomestaruuskilpailut Imatra 9-10.2

RESUL:n pistooliampumahiihto- ja sprinttiviestimestaruuskilpailut Keuruu 23.2. Lue lisää.

Kainuun Reserviläispiirien toimintasuunnitelma 2019. Lue lisää.

Kainuun Reserviläispiirin kilpailukalenteri 2019. Lue lisää

Mikon levyke 2017. Lue lisää.

Kainuun Reservipiirien ruutiasekilpailut 27.5.2017. Lue lisää.

Pistooliampumajuoksukilpailut 26.7 Ristijärvi. Tulokset

Kainuun Reservipiirien suunnistuskilpailut 8.6 Hyrynsalmi.Tulokset

Reserviläisliiton myöntämät ansiomitalit 6.12 2015. Lue lisää

Uutisotsikot

Reserviläisliitto tiedottaa

18.1.2019 Kokonaisturvallisuus ja sijoittamaton reservi huomioitava paremmin MPK:n muutoksessa

Liiton mukaan uudistuva laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta voi heikentää sijoittamattoman reservin mahdollisuuksia kouluttautua. Oma lukunsa ovat perustettavien uusien virkojen vapaaehtoisille tuoma lisä-arvo. Lisäksi varautumis- ja turvallisuuskoulutus tulisi säätää Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) lakisääteiseksi tehtäväksi, jotta siihen voitaisiin kohdentaa määrärahoja valtion talousarviosta.

15.1.2019 Ampumaratojen käyttö turvattava nyt ja tulevaisuudessa

Reserviläisliiton johto vieraili tänään ympäristöministeriössä. Tapaamisen teemana olivat ampumaradat.

10.1.2019 Reserviläisliiton jäsenmäärä uudelle tuhatluvulle

Yli kaksi vuosikymmentä kestäneen, yhtäjaksoisen jäsenkasvun seurauksen Reserviläisliitto on nyt Suomen selkeästi suurin maanpuolustusjärjestö.

7.1.2019 Wanha Veteraani tarjoaa ensi kesänä kiinnostavan kattauksen sotahistoriaa

Vuonna 2018 perustettu Wanha Veteraani on monipuolinen perinnekeskus, jonka pysyvä näyttely keskittyy Suomen rauhanturva- ja kriisinhallintatyöhön vuodesta 1956 aina nykypäivään asti. Vanha veteraani on lajissaan ensimmäinen valtakunnallinen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan museo. Keskuksella tullaan pitämään esillä myös vaihtuvaa näyttelyä ajankohtaisista sotahistoriallisista teemoista.