Joensuun Reserviläiset ry

Reserviläisliiton uutisia

15.1.2019 Ampumaratojen käyttö turvattava nyt ja tulevaisuudessa

Reserviläisliiton johto vieraili tänään ympäristöministeriössä. Tapaamisen teemana olivat ampumaradat.

10.1.2019 Reserviläisliiton jäsenmäärä uudelle tuhatluvulle

Yli kaksi vuosikymmentä kestäneen, yhtäjaksoisen jäsenkasvun seurauksen Reserviläisliitto on nyt Suomen selkeästi suurin maanpuolustusjärjestö.

7.1.2019 Wanha Veteraani tarjoaa ensi kesänä kiinnostavan kattauksen sotahistoriaa

Vuonna 2018 perustettu Wanha Veteraani on monipuolinen perinnekeskus, jonka pysyvä näyttely keskittyy Suomen rauhanturva- ja kriisinhallintatyöhön vuodesta 1956 aina nykypäivään asti. Vanha veteraani on lajissaan ensimmäinen valtakunnallinen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan museo. Keskuksella tullaan pitämään esillä myös vaihtuvaa näyttelyä ajankohtaisista sotahistoriallisista teemoista.

19.12.2018 Yhdistystiedote 9/2018 ilmestyi

Vuoden viimeisessä Yhdistystiedotteessa kerrotaan mm. liiton vaaliohjelmasivusta ja muistutetaan tulevasta kyselystä koskien yhdistysten ampumaratojen ympäristölupiin liittyviä ongelmia.

18.12.2018 Reserviläinen 8/2018 ilmestyi

Eilen ilmestyneessä, vuoden viimeisessä Reserviläisessä kerrotaan mm. reserviläisjärjestöjen liittokokouksista.

Joeresteksti

Joensuun Reserviläiset ry logo

Joensuun Reserviläiset ry, alkuperäiseltä nimeltään Joensuun Seudun Reservialiupseerit, on perustettu Joensuussa 28.5.1954. Yhdistys on maakunnan vanhin aliupseeriyhdistys.

Jo sitä ennen kaupungissa toimi vuonna 1935 perustettu Joensuun Aliupseerikerho, mutta sitä ei ollut rekisteröity ja sen toiminta lakkasi sotavuosien jälkeen.

Tänä päivänä olemme maakunnan suurin reserviläisjärjestö ja toimintamme perimmäinen tarkoitus on ylläpitää maanpuolustustahtoa, -kykyä ja -taitoa.

Yhdistyksemme on kaikille avoin, aatteellinen maanpuolustusyhdistys. Tämä tarkoittaa kaikkia hyvämaineisia, 18-vuotta täyttäneitä Suomen kansalaisia. Armeijan käymättömyys, sotilasarvo, sukupuoli, yli-ikäisyys tai mikään muukaan syy ei ole este yhdistykseen kuulumiselle. Ainoa yhdistävä tekijä tulisi olla maanpuolustustahto.

Maanpuolustustahdon hyväksi tehdään töitä mm. osallistumalla maanpuolustusjuhliin, aatteellisiin tilaisuuksiin, kunniavartioihin, seppeleenlaskuihin, paraateihin ja marsseihin. Osallistumme usein myös näiden tilaisuuksien järjestelyihin tai toteutamme niitä itse. Lisäksi teemme veteraanityötä sen monissa muodoissaan.

Kyvyn ja taidon ylläpitämiseen tähtäävät ammunta, urheilu, sotilaskoulutus ja maastotoiminta.

Ammunta on Joensuun Reserviläisten ja Reserviläisliitonkin laajin toimintamuoto. Lajikirjo on laaja ja käytetyt aseet ulottuvat ilma-aseista puoliautomaattikivääreihin. Erilaisia ammuntatapahtumia ja kilpailuja onkin maakunnassa runsaasti. Joensuun Reserviläiset myös harjoittelevat Noljakan sisäampumaradalla ja Hammaslahden ulkoradalla aktiivisesti.

Reserviläisliittoon kuuluu valtakunnallisesti noin 36 000 jäsentä, ja tämä määrä on jakautunut 342 paikalliseen yhdistykseen. Joensuun Reserviläiset ry on 300:lla jäsenellään yksi näistä.

TAPAHTUMIA 2018

Hammaslahden ampumarata käytössä ampujamaksun maksaneille, kts. lisää "Ampumatoiminta ja radat"-välilehdeltä. Tiedustelut ampujamaksusta heidi.metsala@gmail.com.

Ammunnat:

Ohjatut ammunnat jatkuvat Hammaslahdessa keväällä 2019.

Noljakan sisäampumarata, osoitteessa Noljakankaarentie 1.

Kaliiperirajoitus .22

ti 8.1klo 18-19
ti15.1klo 18-19
ti22.1klo 18-19
ti29.1klo 18-19
ti5.2klo 18-19
ti12.2klo 18-19

Tarvitsetko adressia surunvalitteluun, onnittelemiseen tai muistamiseen?

Yhdistyksellämme on myynnissä omat adressit jäsenhintaan,
8 euroa / kappale.
Tilaus puheenjohtajalta.