Sääntömuutoksen ja nimenkirjoittajien rekisteröintituki

Reserviläisliitto hoitaa yhdistysten puolesta sääntömuutoksen tai nimenkirjoittajien rekisteröintiprosessin sekä siihen liittyvät maksut yhdistysrekiste­ritoimiston kanssa, mikäli yhdistyksen säännöt vastaavat mallisääntöjä.

Mallisääntöjen käyttöönotto ja nimenkirjoittajamuutokset voidaan tehdä internetissä PRH:n liittokaistan avulla. Näissä tapauksissa ota yhteyttä järjestöpäällikkö Suvi Saloon, jarjesto@reservilaisliitto.fi tai puhelimitse 0400 930 625.

Mallisäännöistä poikkeavat sääntömuutosesitykset käsitellään liiton hallituksessa. Yhdistyksen tulee lähettää liittoon vanhat ja uudet säännöt ja täyttää alla oleva selvityslomake. Hallituksen käsittelyn jälkeen yhdistys vastaa sääntöjen rekisteröinnistä ja siihen liittyvästä maksusta.

Alla olevilla lomakkeilla voidaan ilmoittaa sääntömuutosesitys ja uudet nimenkirjoittajat.

Nimenkirjoittajien muutosilmoitus yhdistysrekisteriin (pdf) (115 KB)

Sääntömuutosilmoitus yhdistysrekisteriin (pdf) (95.5 KB)

Sääntömuutosilmoitus (xlsx) (13.6 KB)

Yhdistysrekisteri

Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteritoimisto pitää kirjaa rekisteröidyistä yhdistyksistä, niiden säännöistä ja nimenkirjoittajista. Tarvittaessa sieltä voi tiedustella yhdistyksen rekisterinumeroa, voimassa olevia nimenkirjoitusoikeuksia ja sääntöjä. Nämä tiedot ovat myös osittain saatavissa PRH:n liittokaistasta.

On tärkeää, että yhdistys pitää nämä rekisteritiedot ajan tasalla. Kaikki em. asioita koskevat muutokset tuleekin ilmoittaa yhdistysrekisteriin. Sen voi tehdä liiton kautta, joka myös vastaa aiheutuneesta kustannuksesta.