Jäsenhankinta

Jäsenhankinta on olennainen osa järjestötoimintaa. Sen on minimitasollaankin peitettävä ainakin vuosittainen jäsenpoistuma, joka on viitisen prosenttia jäsenistä. Karkeana sääntönä on, että yhdistyksen jäsenmäärän pitäminen ennallaan vaatii sadan jäsenen yhdistyksessä 5 – 6 uuden jäsenen hankkimista vuosittain.

Vuonna 2015 hyväksytyssä Reserviläisliiton strategiassa tavoitteeksi on asetettu, että liiton jäsenmäärä on merkittävästi suurempi kuin vuonna 2015. Suuri jäsenmäärä on nähty tärkeäksi erityisesti suomalaisten korkean maanpuolustustahdon kannalta. Mitä enemmän jäseniä maanpuolustusjärjestöissä on, sitä suurempi osa suomalaisista on maanpuolustustahtoa ylläpitävän toiminnan ja informaation piirissä. Jäsenten lisäksi vaikutuspiirissä ovat myös perheenjäsenet, työtoverit, ystävät jne.

Avoimen toimintapohjan johdosta jäsenmäärän kasvattaminen on helppoa. Koska liiton järjestöpohja kattaa kaikki kansalaiset sotilasarvoon ja sukupuoleen katsomatta, voidaan jäsenhankinta kohdistaa kaikkiin kansalaisryhmiin. Erityisen helppoa jäsenhankinta on niissä yhdistyksissä, jotka toimivat avoimella jäsenyyslinjalla mutta myös niissä, joissa reserviläislinjaisten yhdistysten jäsenpohja on aiempaa olennaisesti laajempi.

Lisätietoja jäsenhankinnasta löydät Ekstranetistä.

Vuoden 2017 jäsenhankintakilpailussa palkinnot ovat seuraavat:

Kilpailun voittaja, 500 euron matkalahjakortti tai vastaava tuki yhdistyksen toimintaan
Vähintään 20 jäsentä, M05 -maastopuku
Vähintään 15 jäsentä, hotellilahjakortti
Vähintään 10 jäsentä, RES -puukko
Vähintään 5 jäsentä, RES -vyö
Vähintään 1 jäsen, RES -lippalakki

Vuoden 2017 jäsenhankintakilpailun markkinointiin kiinnitetään erityistä huomiota ja kilpailun väliaikatietoja julkaistaan vuoden mittaan. Kilpailun lopulliset tulokset julkaistaan vuoden 2018 alussa.