VÄÄPELIKILTA RY

tapahtunutta:

6.4.2017

Vääpelikillan väki ahkeroi Santahaminan perustamisryhmässä

Vääpelikillan jäsenten ja muiden huoltotehtävistä kiinnostuneiden oma “tukikohta” Helsingissä on Santahaminassa sijaitseva MPK:n koulutuskeskus.

27.12.2016

Vääpelikilta ry:n jäsenille vuonna 2016 myönnetyt ylennykset, kunnia- ja ansiomerkit sekä muut huomionosoitukset

23.12.2016

Sulo Kurosen

siunaustilaisuus

Sulo Kuronen siunattiin 22.12.2016. Siunaus tapahtui Helsingin Malmin seurakunnan isossa kappelissa.

6.12.2016

Itsenäisyyspäivä Malmin kirkossa

Helsingin Seudun Reserviläispiirin perinteinen jumalanpalvelus pidettiin tänä vuonna yhteistyössä Malmin seurakunnan kanssa.

Yhteystiedot muuttuneet?

Ei hätää, voit ilmoittaa  ne meille Vääpelikillan sivustolla olevan yhteydenottolomakkeen kautta.

Lomakkeelle

Vääpelikilta toimii

– tule mukaan !

Vääpelikiltaa toimii useissa tapahtumissa ja kertausharjoituksissa huollossa muonittaen, lääkiten ja kuljettaen vuosittain.

Toiminnassa mukana oleminen on myös paras tapa oppia vääpelin laajaa toimenkuvaa.
Ilmoittaudu siis mukaan, apuasi tarvitaan.

- Tiedottaja

etusivu373

VÄÄPELIKILTA RY

– kasvava huollon yhdistys

Vantaa vääpeli1
Valmiina palvelukseen! Vääpelikillan uuttera joukko muonitti satoja vierailijoita Ilmailumuseon lastenpäivän kuluessa Vantaalla.

Vääpelikilta muonitti
satoja perheitä
Ilmailumuseolla

Vääpelikillan väki osallistui ansiokkaasti Vantaalla Ilmailumuseolla järjestettyyn koko perheen lastenpäivän tapahtumiin lauantaina 13.5.2017. Killalle tapahtuman muonittaminen on jo perinne, sillä vääpelikiltalaiset ovat tarjonneet kuumaa keittoa useampana teemapäivänä.

Tälläkin kertaa tarjolla oli hernekeittoa m/29:n kenttäkeittiöstä, jossa tehtyä keittoa kului 150 annoksen verran. Hernekeiton valmistus oli alkanut edellisenä päivänä ja Ilmailumuseon pihassa keitto valmistettiin painekattilassa loppuun saakka.

Pääkokkina toimi Timo Kaukiainen – tuttu mies killan monista aiemmistakin tapahtumista.

Keitto valmistettiin telttakatoksessa, joka oli luonnollisesti suojattu naamioverkoin. Hernekeiton lisäksi palanpainikkeeksi sai mehua ja leipää.

Vantaa vääpeli3
Timo Kaukiainen valmisti ammattitaidolla hernekeittoa, jota kuluikin päivän mittaan noin 150 annosta.

Sisällä Ilmailumuseon tiloissa oli esillä toisenlaista muonaa: Tom Wächter esitteli yleisölle Finnairin tarjoaman aterian kokoonpanoa sekä lentokonemiehistön toimintaa aterioiden logistiikan suhteen.

Ulkosalla vierailijoilla oli mahdollisuus testata Kaarlo Hyvärisen johdolla ampumatarkkuuttaan: moni vierailija laskeutuikin lauantain mittaan makuulle ja tarttui laserkivääriin. Tulosten laskeminen oli vaivatonta, eikä ammunnasta kuulunut melua lainkaan, siitä piti elektroninen järjestelmä huolen.

Vantaa vääpeli2
Tom Wächter esitteli Ilmailumuseon suojissa millaisia aterioita Finnairin kaukomatkoilla tarjotaan.

Vääpelikillalle lastenpäivän muonittaminen oli nappiin osunut tehtävä, sillä teemapäivään otti osaa kaikkiaan noin 1 300 vierailijaa, joten tieto killan aktiivisesta toiminnasta levisi laajalle.

Myös säät suosivat Ilmailumuseon tapahtumaa: lauantaista tuli aurinkoinen päivä harrastaa ilmailuun liittyviä asioita. Aivan killan muonitusteltan vieressä perheillä oli mahdollisuus istahtaa hetkeksi vaikkapa Migin ohjaamoon – tätä mahdollisuutta myös käytettiin, sillä jonot koneen ohjaamoon olivat melkoiset.

Vantaa vääpeli4
Kaarlo Hyvärinen näytti yleisölle mallia laserammunnan jalossa taidossa.

Oman koskettavan leimansa päivälle antoi tieto presidentti Mauno Koiviston edellisiltana tapahtuneesta poismenosta. Kilta kunnioitti entisen ylipäällikön muistoa suruliputuksella; siniristilippu laskettiin puolisalkoon aamulla ja liputus päättyi illankoitteessa.

Ilmailumuseon tapahtuman lisäksi samana viikonloppuna Vääpelikillan väki ahkeroi myös muun muassa Hangon Syndalenissa, missä muonittamista riitti perjantaista sunnuntaihin saakka.

Vantaa vääpeli5
Kiltalaiset muistivat suruliputuksella edellisiltana poismennyttä presidentti Mauno Koivistoa.

Killan kevätretki Tuusulan

Ilmatorjuntamuseoon

IMG_2680
Toistakymmentä vääpelikiltalaista teki toukokuun lopulla kevätretken Tuusulan ilmatorjuntamuseoon. Kuvassa osa retkeläisistä.

Toistakymmentä vääpelikiltalaista teki perinteisen kevätretken 28.5.2017, jolloin vierailukohteena oli Tuusulan Hyrylässä sijaitseva Ilmatorjuntamuseo.

Tällä kertaa museossa ei ollut erikseen järjestettyä opastusta, vaan kiltalaiset tutustuivat kokoelmiin omatoimisesti. Nähtävää paikalla riittikin, sillä museossa on kaksi suurta näyttelytilaa: Helsinki- ja Tuusula-hallit.

Helsinki-hallissa oli tarjolla sota-aikaa käsittelevä näyttely nimeltään Tulikasteesta torjuntavoittoihin. Tässä osiossa hallissa oli esillä muun muassa ilmavalvontatorni, johon kiltalaiset kipusivat tähystämään lentokoneita ja katsomaan näyttelyä uudesta perspektiivistä. Sodan arkeen päästiin eläytymään näytöillä pyörivien arkistofilmien ja kosketusnäytöllä selattavien sanomalehtien kautta.
IMG_2702
Jatkosodan aikana Suomen ilmatorjuntajoukkojen ja ilmatorjuntatykistön johtajana toimi eversti Frans Helminen (1894–1957).
Tuusula-hallissa puolestaan oli esillä museon uusin näyttely on nimeltään Ilmatorjunta ensimmäisenä taistelussa. Kyseinen näyttely on ollut esillä reilun vuoden, sillä se avattiin 4.6.2016. Tämä näyttely esitteli kiltalaisille Suomen ilmatorjunnan kehitystä vuodesta 1925 nykypäivään asti – pääpaino oli koulutuksen muutoksissa ja asehankinnoissa.

Kylmän sodan aikaiset ohjushankinnat avasivat mielenkiintoisen ikkunan myös Suomen poliittiseen historiaan ja kansainvälisiin konflikteihin.
IMG_2724
Ilmatorjuntamuseossa valtaosa näyttelyesineistä on sijoitettu pois vitriineistä reilusti näyttelyvieraiden katsottaviksi ja jopa kokeiltaviksi. Tässä ilmatorjunnan sotilasmestari esittelemässä it-kalustoa.
Samoin Tuusula-hallissa oli mahdollista tutustua Maalilennokit Suomessa 50 vuotta -valokuvanäyttelyyn, joka on esillä vielä heinäkuun puoliväliin saakka.

Näyttelykierroksen päätteeksi vääpelikiltalaiset nauttivat museokahvilassa kupposen kuumaa leivonnaisten kera. Moni kiltalainen teki museokaupassa myös maanpuolustushenkisiä ostoksia.
IMG_2768
Helsingin kolme ankaraa pommitusyötä helmikuussa 1944 ovat saaneet Iltatorjuntamuseossa koskettavan näyttelynurkkauksen. Muun muassa näillä pommeilla puna-armeija yritti murskata Suomen pääkaupungin, muttei siinä onnistunut.
Ilmatorjuntamuseo sai alkunsa tasan 60 vuotta sitten, jolloin sen perustaminen alkoi Santahaminaan. Varsinaisesta myseosta ei kuitenkaan vielä tuolloin voinut puhua, sillä museo ei silloisessa muodossaan koskaan ollut avoinna yleisölle. Ilmatorjuntamuseon varsinaisena perustamispäivänä pidetään 29.7.1961.

Hyrylän varuskunta-alueella sijaitsevaan Kapteenin Puustelliin Ilmatorjuntamuseo avattiin 4.6.1969. Siitä lähtien museo on ollut avoinna kaikille.
IMG_2688
Ilmatorjuntamuseon kokoelmiin kuuluu muun muassa tämä Bell P-39Q-15-BE Airacobra, joita puna-armeijan käytössä oli kaikkiaan 5700 koneen verran.
Puolustusministeriö nimitti Ilmatorjuntamuseon sotahistorialliseksi erikoismuseoksi tasan 30 vuotta sitten. Ensimmäinen oikea näyttelyhalli puolestaan valmistui vuonna 1996 ja toinen halli vuonna 2007.

Seuraavan kerran Ilmatorjuntamuseossa
esitellään uusi näyttely Tuusula-päivänä 16.7.2017, jolloin vietetään Suomen sotilasperinteet -näyttelyn avajaisia. Ilmatorjuntamuseo on nykyisin myös Museokortti-kohde, joten kortin omistaja pääsee museoon maksutta.
IMG_2784
Jatkosodan aikaiset rajut torjuntataistelut olivat sananmukaisesti ilmatorjunnan tulikoe. Ilmatorjunnan uroteoista on maalattu myös muutamia tauluja – tässä yksi niistä.

Vuoden vääpeli

Kaj Stjernberg on
Vuoden vääpeli

Vääpelikillan aktiivinen jäsen, reservin ylivääpeli Kaj Stjernberg on valittu Vantaan ilmailumuseolla 28.5.2017 pidetyssä killan kevätkokouksessa Vuoden vääpeliksi. Stjernberg toimii muun muassa MPK:n varastopäällikkönä Santahaminan Radioniemessä.

Vuoden vääpeli saa valinnan johdosta kunniakirjan ja kiertopalkinnoksi tarkoitetun vääpelimaljan.

Vääpelikilta on valinnut Vuoden vääpelin jo kymmenen vuoden ajan: ensimmäinen Vuoden vääpeli -nimityksen saanut oli Teijo Junnola, joka valittiin vuonna toukokuussa 2007.

Nimityksen ideoi aikoinaan killan perinnejaoston johtaja Juhani Keto-oja, joka myös lahjoitti yhdistykselle Vuoden vääpeli -kiertopalkintopokaalin.

nukurauhassa_og
Vääpelikillan kautta on nyt oiva mahdollisuus osallistua Nuku rauhassa -suurtapahtuman onnistumiseen. Tule mukaan!

Tule mukaan

Nuku rauhassa -tapahtuman

kenttähuoltokurssille!

Tavoite

Kurssi toteuttaa itsenäisen Suomen satavuotisjuhlan päätapahtuman "Nuku rauhassa" muonitus- ja muut huoltotehtävät Helsingin Kansalaistorilla 17.–19.8.2017.

Kohderyhmä

Yleishuoltotehtävät sopivat kaikille tapahtuman järjestelyihin haluaville henkilöille. Vääpelikilta vastaa muonituksen järjestelyistä ja henkilöstön nimeämisestä tapahtumaan.

Sisältö

Tapahtuman perustaminen aloitetaan 17.8. kello 16.00 jälkeen ja purkaminen tapahtuu 19.8. kello 18.00 jälkeen.

Kurssi muonittaa mm. tapahtumaan osallistuvat henkilöt, järjestää yleisölle maksullisen hernekeittotarjoilun, jonka tuotto lahjoitetaan sotaveteraaneille sekä toteuttaa muut tapahtumaan liittyvät yleishuollolliset tehtävät.

Kurssilaisille muonitus ja kahvitus sisältyvät tapahtumaan.
Ilmoittautuminen MPK-sivujen kautta.

Koulutuspäällikkö Kaj Stjernberg
puh 040 480 8486
kaj.stjernberg@mpk.fi

Nyt tarvitaan huollon tekijöitä!

Ensi vuonna alkavaan MPK:n huollon koulutusohjelmaan tarvitaan talous-, täydennys- ja lääkintähuollon osaajia ja sellaisiksi haluavia.

Koulutus alkaa huollon kouluttajakurssilla ja jatkuu maaliskuussa järjestettävällä huoltopalvelukurssilla. Seuraa MPK:n Helsingin ja Uudenmaan koulutustarjontaa ja tätä palstaa.

Vanha kunnon komppanian vääpelikurssi järjestetään elokuun ison harjoituksen yhteydessä.

Uusi taistelutapa tarvitsee uutta voimaa kehittyäkseen!

Vääpelikillan ammunnat

Tervetuloa sunnuntaisin ampumaan kello 12.00–14.30. Paikka on Jääkäritalo, Töölöntorinkatu 2 (luola). Radan pituus on 12,5 metriä ja ampuminen onnistuu pistoolikalibereilla.

Tarkemmat tiedot Juhalta tai Timolta:
Juha Enlund, 050 514 3029
Timo Kyyhkynen, 050 552 0812

Säännöllinen ampumaharrastus antaa myös mahdollisuuden aseenkantoluvan hankkimiseen.

Vääpelikilta veteraanikeräyksessä

DSCN0231
Vääpelikilta ry oli mukana veteraanikeräyksessä lauantaina 26.11.2016 Itäkeskuksen Kauppakeskuksessa.

Keräyksen järjestäjänä oli Itä-Helsingin Reserviupseerit ry. Vääpelikiltalaisia ja Itä-Helsingin Reserviläisiä oli mukana keräyksessä.

Keräys tuotti runsaat 2 000 euroa, mistä Vääpelikillan osuus oli noin neljännes.

Keräysterveisin

Erkki Joukainen

Sulo Kuronen on poissa

sulo_kuronen

Sulo Kuronen lähdössä jouluaaton sankarihaudan kunniavartioon

Autoteknikko Sulo Kuronen, syntynyt  7.6.1935, on poissa. Hän kuoli kotonaan äkillisesti 19.11.2016.

Sulo Kuronen oli Vääpelikillan perustajajäseniä. Hän toimi monella tavalla Vääpelikillassa ja Vääpelikillan hyväksi.  Maanpuolustusasia oli erityisen lähellä Sulon sydäntä. Tämän asian hän oli saanut sydämeensä jo kotonaan Sortavalan Helylässä.

Ammattityönsä ohella Sulo oli äärettömän monessa toiminnassa mukana:

Sotalapsena hän oppi mäkihypyn Ruotsissa, Öststugan ja Charlottenbergin hyppyrimäissä. Palattuaan aikanaan Suomeen, kehittyi hänestä kansainvälisen tason mäkihyppääjä 1950- ja 1960-luvuilla.

Mäkihyppyuran lopetettuaan hän kouluttautui ja ryhtyi Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) tehtäviin mäkihyppytuomarina ja teknisenä asiantuntijana. Galgaryn olympialaisissa 1988 hän toimi kaikissa kolmessa mäkihyppykilpailussa tuomarina.

Kansainvälisen kilpaurheilun lopetettuaan Sulo Kuronen jatkoi urheiluaan kuntourheilun parissa, kuten ylipitkien juoksumatkojen juoksuissa ja reserviläisurheilussa.  Vuonna 1983 hänen aikansa Helsingin City Maratonilla oli 3:10,23. Sulo harrasti myös tarkkakätisenä ja -silmäisenä ammuntaa omalla pistoolilla ja pystykorvakiväärillään.

Sulo oli lupsakka, reipas ja rento karjalaispoika, joka tuli hyvin toimeen erilaisissa ”piireissä” ja myös tapaamiensa valtionpäämiesten kanssa: Tavattuaan Sulo Kurosen Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) illallisilla, Ruotsin kuningaskin oli kiinnostunut Sulon ruotsin murteesta ja sitä kautta he löysivät sinä iltana monta yhteistä tuttavaansa ja ystäväänsä.

Tai kun Sulo oli asioimassa Helsingissä, Raken rautakaupassa, niin Sulo pääsi sattumoisin opastamaan tasavallan presidentti Mauno Koivistoa poranteräostoissa ja ilokseen presidentti löysi Sulon avustuksella tarpeeseensa sopivat erikoisporanterät.

Sapporon kisoissa 1985, kun Japanin keisari toimi kisojen suojelijana, tapahtui seuraavaa: lyhyellä, kymmenen minuutin varoitusajalla Sulo Kuronen joutui pitämään puheen ja toimittamaan Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) ja Suomen Hiihtoliiton (SHL) tervehdyksen Japanin keisarille ja keisarilliselle hoville, kun varsinainen itävaltalainen viestintuoja sai niin voimakkaan ramppikuumeen, ettei pystynyt suorittamaan kyseistä tehtäväänsä.

Sulo Kuronen oli sotilasarvoltaan reservin kersantti ja palkittu monilla ansio- ja kunniamerkeillä, joista hänen sydäntään lähinnä olivat Suomen Liikunnan ja Kulttuurin ansioristi ja Vääpelikiltaristi.

Kirjoittaja Juhani Keto-oja oli Sulo Kurosen ystävä.

vaapeli

Vääpelikilta ry

Vääpelikilta ry tekee konkreettista työtä huollon erikoiskoulutetun reservin osaamisen kehittämiseksi.

Vääpelikilta ry on Helsingin Seudun Reserviläispiiriin kuuluva huoltoaselajin erikoiskoulutuksen saaneiden reserviläisten yhdistys. Vuonna 1996 perustettuun yhdistykseen kuuluu 200 jäsentä ja toiminta on laajentunut myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Koulutus etusijalla

Vääpelikilta ry:n tärkein toimintamuoto on koulutus, joka tapahtuu yhteistyössä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kanssa. Vuosittain järjestetään mm. puolustusvoimien tilaama vääpelikurssi sodan ajan perusyksikön vääpeleille ja yksikköupseereille.

vaapeli (ät) helresp.fi

Lassi Paavonkallio