Reserviläisliitto ry logo
10.5.2017

YHDISTYSTIEDOTE 1/2017

Jokaisessa Yhdistystiedotteessa käydään läpi seuraavan 2-3 kuukauden tapahtumat sekä asiat. Jakelun piirissä ovat kaikki yhdistysten ja piirien luottamushenkilöiksi merkityt henkilöt. Tässä tiedotteessa käydään läpi loppukevään ja kesän asioita sekä tapahtumia. Seuraava Yhdistystiedote ilmestyy juhannuksen alla.

Uusi graafinen ilme

Reserviläisliiton internet-sivujen ja sosiaalisen median alustojen ilme uusittiin itsenäisyyspäivän. Tämän vuoden puolella uudistus on edennyt niin, että uudet lomakkeet, julisteet sekä yleisesite tulevat käyttöön kesään mennessä. Lisäksi piireille tarjotaan hankittavaksi uuden ilmeen mukaisia messutelttoja, josta on pian lähdössä hankintakysely piireihin.

Myös yhdistysten ja piirien tulisi siirtyä käyttämään uutta graafista ilmettä. Tässä voi apuna käyttää graafista ohjetta. Asiasta voit lukea lisää täältä.

Nuku Rauhassa -arpajaiset

Parhaillaan käynnissä oleva Nuku Rauhassa -hanke on vapaaehtoista maanpuolustus- ja turvallisuustyötä sekä kokonaisturvallisuutta esittelevä Suomi 100 vuotta -juhlahanke, jossa ovat mukana kaikki keskeiset, suomalaiset maanpuolustusjärjestöt ja -tahot. Hankkeeseen kuuluu 10 kokonaisturvallisuustapahtumaa ja neljä asiantuntijaseminaaria, jotka järjestetään eri puolilla Suomea.  Lisätietoja saat Nuku Rauhassa -sivuilta.

Nuku Rauhassa -hanke sisältää myös 1.5.-31.10.2017 järjestettävät arpajaiset, joilla rahoitetaan hanketta ja, jonka avulla Reserviläisliiton jäsenyhdistyksillä ja piireillä on mahdollisuus hankkia lisätuloja. Kuuden euron hintaisesta arvasta yhdistys tai piiri saa itselleen kaksi euroa. Päävoittoina on kolme henkilöautoa ja kymmenen unelmalomaa. Lue Nuku Rauhassa -arpajaisista lisää täältä.

Itsenäisyytemme kunniaksi -kirja myynnissä

Reserviläisliitto ja Kirjatorni Oy ovat tehneet sopimuksen Jouni Kallioniemen uutuuskirjan Itsenäisyytemme kunniaksi myynnistä. Kirjan ostohinta yhdistyksille ja piireille on 12,50 euroa per kirja sisältäen arvonlisäveron. Kirjan suositusmyyntihinta on 25 euroa, joten jokaisesta myydystä kirjasta jää 12,50 euroa yhdistykselle tai piirille.

Itsenäisyytemme kunniaksi -kirja on 240-sivuinen, A4-kokoinen, kartonkikantinen teos, joka nimensä mukaisesti kertoo suomalaisista maamme itsenäisyyttä puolustamassa. Kirjassa on yli 600 mustavalkokuvaa, jotka esittävät suomalaisia erilaisissa tehtävissä sodan ja rauhan aikana. Kirja sopii erittäin hyvin myös yhdistyksien sekä piirien lahja- ja muistamisvälineeksi sekä myytäväksi edelleen jäsenille sekä sotahistoriasta kiinnostuneille henkilöille. Lue asiasta lisää täältä.

Jäsenetu Varustelekasta

Reserviläisliitto ja Varusteleka ovat sopineet yhteistyöstä, joka sisältää kuukausittain vaihtuvia jäsenetutuotteita sekä muuta markkinointiyhteistyötä. Lisäksi sopimusosapuolet tarjoavat toisilleen näkyvyyttä erilaisissa julkaisussa ja sosiaalisessa mediassa. Jäsenet saavat lisäksi mahdollisuuden ennakkotilauksiin uusien vaatteiden ja varusteiden osalta.

Toukokuun jäsenetutuotteina ovat M05 Särmä TST -tuotteet, joista 15 prosentin jäsenalennus myönnetään sadeviitasta ja kuoritakista. Varustelekasta saa myös muita M05 -mallisia maastopukuja ja -tuotteita, jotka Puolustusvoimat on hyväksynyt reserviläisten käyttöön. Lisäksi valikoimasta löytyy keväällä suljetun Inttistoren tuotteita. Lue asiasta lisää täältä.

Reserviläispuukkojen postitukset käynnissä

Reserviläisliiton kuluvan vuoden jäsentuotteena on oma puukko, jonka on suunnitellut ja, jotka valmistaa Kauhavan puukkopaja. Puukon voi hankkia itselleen maksamalla jäsenmaksulaskun yhteydessä 79 euroa ylimääräistä tai lähettämällä tilauksen sähköpostilla osoitteeseen toimisto@reservilaisliitto.fi. Kesän jälkeen puukkoja tarjotaan hankittavaksi yhdistyksille ja piireille.

Tämän mennessä on ostettu yli 1.400 puukkoa. Ensimmäinen, kolmen sadan puukon erä lähetettiin viikolla 12. Seuraava puukkoerä on menossa postitukseen toukokuun puolenvälin jälkeen. Kaikki, toistaiseksi ostetut puukot kyetään todennäköisesti toimittamaan kesän aikana. Reserviläispuukosta voit lukea lisää täältä.

Huominosoitushakemukset jätettävä pian

Reserviläisliitolla on käytössään oma huomionosoitusjärjestelmä, johon kuuluu kaksi ansioristiä ja kolme, vuosittain myönnettävää ansiomitalia. Jälkimmäisten osalta käytössä ovat jäsenmääriin pohjautuvat piirikiintiöt. Piirien tulee toimittaa mitalihakemuksensa liittoon toukokuun loppuun mennessä.

Yhdistykset toimittavat omat hakemuksensa omaan piiriinsä sen ilmoittaman määräajan puitteissa. Edellisestä liiton myöntämästä tai esittämästä huomionosoituksesta (pl. ErAm) tulee olla kulunut vähintään viisi vuotta. Käytäntönä on, että esittäjä maksaa myönnetyt huomionosoitukset. Lisätietoja ja hakulomakkeet löytyvät liiton ekstranetista.

Projektitukimäärärahaa yhä jäljellä

Reserviläisliiton vuotuinen talousarvio sisältää reserviläispiireille tarkoitetun kiinteän ja suoritusperusteisen taloudellisen tuen lisäksi myös yhdistyksille tarkoitettuja tukimäärärahoja. Ne ovat harkinnanvaraisia ja niitä myönnetään jäsenyhdistyksille ja piireille kirjallisten hakemusten pohjalta toimintaan tai hankintoihin, jotka edesauttavat tai kehittävät toimintaa. Kaikki tukihakemukset käsitellään liiton valiokunnassa.

Tukia on viime vuosina myönnetty esim. erilaisiin kertaluontoisiin toimintatapahtumiin tai -projekteihin, ase-, koulutusmateriaali-, majoitus- ja huoltoväline-, esite- tai muihin hankintoihin sekä erilaisten toimitilojen ja ampumaratojen korjaamiseen tai rakentamiseen. Mikäli tukea myönnetään, voi samaan kohteeseen saada seuraavan kerran tukea vasta viiden vuoden päästä.

Projektitukea myönnetään liiton hallituksen hyväksymän säännöstön pohjalta. Lisätietoa löytyy liiton nettisivuilta.

TULEVIA TAPAHTUMIA

Salpavaellus jo 24. kerran

Kuluvan vuoden Salpavaellus järjestetään 30.6.-2.7.2017 Miehikkälässä. Perinteiseen tapaan reittejä on useita mutta kaikkien aiheena on Salpalinjaan tutustuminen. Tapahtumaan on viime vuosina osallistunut pari sataa reserviläistä perheineen. Ilmoittautuminen tapahtuu maksamalla reittikohtainen osallistumismaksu 17.6. mennessä. Lue lisää täältä.

Useita Reserviläisurheiluliiton kisoja kesän aikana

Reserviläisjärjestöjen yhteinen liikuta- ja kilpailuorganisaatio Reserviläisurheiluliitto järjestää kesän aikana useita tapahtumia, jotka on tarkoitettu järjestöjen jäsenille. Toukokuussa kilpailukalenterissa ovat perinneaseiden ja neliottelun mestaruuskisat. Elokuussa puolestaan mitellään ampuma, Falling Plates ja Golf-mestaruuksista. Ohjelmassa on myös MBT-jotos.

Lisätietoja kisoista sekä kilpailukutsut löydät Reserviläisurheiluliiton www-sivuilta.

CISOR-järjestön sotilasmoniottelu Vekaranjärvellä

Reserviläisliitto toimii eurooppalaisia reservinaliupseerijärjestöjä yhdistävän CISOR-järjestön puheenjohtajana vuodet 2016-2018. Tänä aikana Suomessa järjestetään seitsemän erilaista tapahtumaa. joihin osallistuu reserviläisiä eri puolilta Eurooppaa. Seuraava tapahtuma on Karjalan Prikaatin tuella 31.6.-1.7. Vekaranjärvellä järjestettävä sotilasmoniottelu, johon osallistuu parikymmentä, kolmihenkistä joukkuetta eri puolita Eurooppaa. Myös reserviläispiirit voivat lähettää kisaan joukkueitaan.

Lisätietoja antaa kilpailunjohtaja Minna Nenonen, minna.nenonen@alastarongolf.fi.

Reservin ampumamestaruuskisat Rovaniemellä

Järjestyksessä kolmannet RES:n ja RUL:n yhteiset Reservin ampumamestaruuskisat järjestetään 19.-20.8.2017 Toramon ampumaradoilla Rovaniemellä. Jokaisella reserviläis- ja reserviupseeripiireillä on käytössään jokaiseen lajiin yhteinen, kuuden osallistujan kiintiö. Vähintään kahden kilpailijan tulee kussakin lajissa edustaa jompaakumpaa piiriä, mikäli tämä on käytännössä mahdollista.

Kilpailukutsu ja ilmoittautumisohjeet löytyvät löytyvät kisasivuilta.

Perheliikuntapäivä Turussa

Reserviläisliitto järjestää jäsenilleen sekä heidän seuralaisilleen ja lapsille tarkoitetun Perheliikuntapäivän 9.-10.9.2017 kylpylä Club Holiday Caribiassa Turussa. Ohjelmassa on luentoja, liikuntaa sisällä ja ulkona, yhteinen illallinen sekä mahdollisuus tutustua golfiin Naantalin Aurinko Golfissa. Tarkempi ohjelma julkaistaan lähiaikoina liiton www-sivuilla ja siitä lähetetään uutiskirje suoraan jäsenille.

Majoitushinnat ovat perjantaista 8.9. lähtien 98 €/vrk yhden hengen huoneessa ja 118 €/vrk kahden hengen huoneessa. Lisävuoteen hinta on 20 € euroa. Holiday Club Caribiaan voit tutustua täältä.

Liittokokous Kouvolassa

Reserviläisliiton syyskokous muutti liiton sääntöjä niin, että kuluvasta vuodesta alkaen järjestetään vain yksi liittokokous vuosittain. Kuluvan vuoden osalta kokoonnutaan 18.11.2017 Kouvolassa, jossa käsitellään viime vuoden tilinpäätös ja toimintakertomus sekä vuoden 2018 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Lisäksi täydennetään liittohallitusta erovuoroisten osalta.

Liittohallitus hyväksyi vuoden 2016 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 29.4.2017 järjestetyssä kokouksessaan. Nämä ovat luettavissa syyskokoussivuilta, jotka avataan juhannukseen mennessä liiton nettisivujen yhteyteen.

EDUNVALVONTA JA LAUSUNNOT

Puolustusselonteko eduskuntakäsittelyssä

Puolustusvoimien kehittämisen lähivuosina linjaava hallituksen puolustuselonteko on parhaillaan eduskuntakäsittelyssä. Reserviläisliitto on antanut selonteosta kirjallisen lausunnon sekä ollut asiasta kuultavana eduskunnan puolustusvaliokunnan kokouksessa. Liiton antama lausunto on luettavissa edunvalvontaa käsittelevältä nettisivulta.

Valtioneuvosto esittää mm. puolustusmäärärahojen maltillista tasokorotusta sekä Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen määrän nostamista 280.000 henkeen. Reserviläisliitto on todennut esitysten olevan oikeansuuntaisia mutta riittämättömiä. Lue lisää täältä.

EU löi lukkoon asedirektiivin

EU:n komissio esitti runsas vuosi sitten asedirektiiviin muutosta, joka olisi kieltänyt puoliautomaattikiväärit yksityishenkilöitä. Reserviläisliiton ja muiden maanpuolustusjärjestöjen käynnistämän edunvalvonnan ansiosta Suomi vaati asedirektiiviin ns. maanpuolustuspoikkeamaa, jonka pohjalta reserviläiskivääreihin voitaisiin myös jatkossa myöntää lupia.

Asedirektiivistä päätettiin EU:ssa pari viikkoa sitten ja päätös sisälsi myös maanpuolustuspoikkeaman. Suomella on nyt 15 kuukautta aikaa muuttaa kansallista lainsäädäntöä direktiivin edellyttämällä tavalla. Reserviläisliitto on käynnistänyt asiasta keskustelut sisäasianministeriön kanssa. Lue lisää täältä.