Uutiskirje 2015

Muutama vapaa paikka huippiksessa

Huipputapahtuma järjestetään 18. – 20.9 Säkylän – Niinisalon varuskunnassa. Vielä on tilaa osallistua mielenkiintoiseen viikonloppuun.

Föglön kirkko Huippis2013
Vuonna 2013 Huipputapahtuma eli Huippis järjestettiin Ahvenanmaalla. Kuvassa osallistujat menossa tutustumaan Föglön-kirkkoon. (Kuva: Reserviläisliitto)
Viikonlopun vietto varuskunta-alueella tutustuen Porin prikaatin toimintaan on houkutellut hyvin osallistujia. Syyskuun Huipputapahtumaan voi vielä ilmoittautua viikon ajan. Varaa paikkasi mahdollisimman pian ja varmista näin mukaan pääsy.

Huippisviikonlopun perjantai alkaa ilmoittautumisella Niinisalon varuskunnan tykistökoululla, jossa myös majoitutaan ja nautitaan valtaosa ruokailuista. Lauantaina tutustutaan Räjähdelaitokseen sekä Pohjankankaan ampuma-alueeseen.

Pohjankankaan ampuma-alue on ainoa Suomessa pysyvästi siviileitä suljettu ampuma-alue. Se on myös Suomen toiseksi laajin ampumakenttäalue Rovajärven ampuma-alueen jälkeen.

Huppikseen osallistujat pääsevät tämän jälkeen reippailemaan Jämin luonto- ja liikuntakeskukseen. Luvassa on mm. vaellus Jämin harjulla ja iltapäiväkahvit laavulla. Päivän päätteeksi siirrytään varuskuntakerholle iltajuhlaan. Tiedossa on maittava illallinen satakuntalaisesta noutopöydästä, palkitsemisia ja viihdyttävää ohjelmaa.

Sunnuntain ohjelma alkaa Porin prikaatin esittelyllä ja kiertoajelulla varuskunnan alueella. Tämän jälkeen päästään tutustumaan sotakoirakoulutukseen.

Tervetuloa mukaan nauttimaan rennosta ja maanpuolustushenkisestä viikonlopusta Niinisalossa!

Jo 17. Huippis

Puolustusvoimauudistus ja puolustusbudjetin leikkaukset ovat vaikeuttaneet vierailuja varuskunnissa. Reserviläisliitto sai kuitenkin luvan järjestää kautta aikojen 17. Huipputapahtumansa Porin Prikaatissa, jossa mm. koulutetaan varusmiehiä ja rauhanturvaajia kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. Prikaatiin kuuluvassa Niinisalon Tykistökoulussa koulutetaan kenttätykistön henkilökuntaa ja reserviläisiä sekä paneudutaan aselajin kehittämiseen.

Reserviläisliiton Huipputapahtuma ”Huippis” juontaa juurensa vuoteen 1997, jolloin järjestettiin liiton historian ensimmäinen, erityisesti naisille tarkoitettu tilaisuus. Seminaarityyppiset tilaisuudet muuttuivat pian toiminnallisiksi huipputapahtumiksi.

Huippis muutettiin koko jäsenistölle suuntautuvaksi tapahtumaksi 2000-luvun alussa. Ohjelmassa on ollut yleensä vierailtavan alueen sotahistoriaan tutustumista ja alueelliseen puolustukseen sekä Puolustusvoimien toimintaan perehtymistä.

Reserviläisliitto ry
Reserviläisliitto ry  |  Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
Puh. (09) 4056 2040, Faksi: (09) 4056 2044  |  S-posti: toimisto@reservilaisliitto.fi

Ilmoittautuminen

Sitovat ilmoittautumiset 7.9. mennessä toimintakalenterin kautta tai sähköpostilla jarjesto@reservilaisliitto.fi.

Osallistumismaksu on 60 euroa ja se tulee maksaa ennakkoon liiton verkkokaupan kautta.

Mukaan Huippikseen mahtuu 50 ensin ilmoittautunutta. Tapahtumaan voivat osallistua RES:n ja RUL:n jäsenet.

Niinisaloon pääsee myös junalla, jolloin pysäkkinä on Parkano. Ilmoittautumisen yhteydessä pyydetään kertomaan, mikäli tarvitsee kuljetuksen rautatieasemalta Niinisaloon. Matkaa Parkanosta Niinisalon varuskuntaan on nelisenkymmentä kilometriä.

Alustava ohjelma

Perjantai 18.9.