1.12.2015 8.45

Ampumaurheilukeskus askelen lähempänä toteutumista

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 17.11.2015 Kivikon asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaisi sisäampumaurheilukeskuksen rakentamisen.

Kivikko sisaampumaurheilukeskus_3D_luonnos
Ampumaurheilukeskuksen on suunnitellut Arkkitehdit MY. (Kuva: Arkkitehdit MY ja Helsingin kaupunki)
Helsingin kaupungin kaupunginsuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle muutosta Kivikon alueen asemakaavaan, joka mahdollistaisi sisäampumaurheilukeskuksen rakentamisen alueelle. Suunnitellussa sisäampumaurheilukeskuksessa voisi harrastaa jousi-, pistooli-, kivääri-, ja haulikkoammuntaa sisätiloissa. Toteutuessaan hanke toisi ison helpotuksen pääkaupunkiseudun ammunnanharrastajien tilapuutteeseen.

Tällä hetkellä Helsingin seudulla voi harrastaa ammuntaa muutamissa sisätiloissa pistooleilla ja revolvereilla muttei kiväärillä tai haulikolla. Ulkoradoilla ampumavuoroja ei taas riitä kaikille halukkaille ja niiden saavutettavuus on huono. Ydinmetropolialueella asuu noin 63 000 aseluvan haltijaa.

Kivikon sisäampumaurheilukeskukseen on suunnitteilla kolme erillistä haulikkorataa katutasoon ja maan alle luotiaseradat eli pistooli- ja kivääriradat. Lisäksi siellä on tilat practicalia, sovellettua reserviläisammuntaa ja viranomaisten taktisia harjoituksia varten.

- Tarkoituksena on, että samoissa tiloissa olisi myös ammunnan harrastusta tukevia palveluja kuten varustemyymälä, aseseppä, asehotelli, ravintola, kuntosali, sauna sekä kokous- ja koulutustilat, hankkeeseen harrastajien näkökulmaa tuonut Ville Maijanen kertoo.

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksessä sisäampumaurheilukeskukselle on varattu 30 000 kerrosneliömetriä. Suurhallin ulkomitat ovat katutasossa 60*163 metriä.

- Rakennukseen saadaan olosuhteet lähes kaikille ampumalajeille. Yhtä aikaa keskuksessa voi olla 131 harrastajaa ampumassa, Maijanen selventää.

Maijanen kertoo, että tilojen suunnittelussa on tarkoin huomioitu eri lajien sääntötekniset ja muut vaatimukset sekä erityisesti turvallisuus. Lisäksi samaan rakennukseen toteutetaan viranomaisille tarkoitetut harjoitustilat, joissa on otettu huomioon poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen erityistoiveet.

Toteutuessaan sisäampumaurheilukeskus on jättisuuri ja uniikki kokonaisuus. Maijasen mukaan harrastajien suunnasta tavoitteena on ollut, että kertakäynti maksaisi suuruusluokkaisesti leffalipun verran.

- Ampujienkin on opeteltava maksamaan harrastuksestaan, mutta suunnittelussa on pyritty siihen, ettei ampuminen tulisi harrastajalle liian kalliiksi. Jos käynnin hinta ylittää kipurajan, se vaikuttaa suoraan käyttöasteeseen, Maijanen toteaa.

Maijanen toivoo kovasti, että Kivikon sisäampumaurheilukeskus rakennettaisiin mahdollisimman pian.

- Uusia ulkoratoja ei pääkaupunkiseudulle saada ja vanhoja on yksi kerrallaan lakkautettu. Talviaikaan ulkoratojen käyttö on myös olematonta ymmärrettävistä syistä. Nyt tarjolla olisi sisäampumaurheilukeskus Helsingissä, jossa on merkittävä määrä harrastuskapasiteettia ja lämpimät sisätilat lähes 365 päivää vuodessa, aamusta iltaan.

Hanketta vetää Ampumaurheilukeskus Napakymppi Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Ripatti.

Arkkitehdit MY:n 3D-havaintokuvia Ampumaurheilukeskuksesta.