29.6.2015 12.28

Salpavaelluksella huippumäärä osallistujia

22. kerran järjestetty Salpavaellus keräsi huikean määrän osallistujia viikonloppuna. Yhteensä 226 henkilöä vaelsi ja tutustui Salpalinjaan 20 asiantuntijaoppaan johdatuksella.

Salpavaelluksen järjestäjät 2015
Miehet Salpavaelluksen takana: Pekka Rintelä, Kaakonkulman Reserviläiset (vas. edessä) vieressään Salpavaelluksen tiedotuksesta vastaava Terho Ahonen, Virolahden ja Miehikkälän Reserviupseerit. Heidän takanaan Vaellusjohtaja Antti Pakkanen, Virolahden ja Miehikkälän Reserviupseerit ja Jukka Sillanpää, Luumäen Reserviläiset. Jukka Lappi, Vironlahden ja Miehikkälän Reserviupseerit ja taaimmaisena Antero Sarvilahti, Luumäen Reserviläiset.
- 226 on suurin määrä korsujen koluajia, joita meillä on ollut yli 10 vuoteen, iloitsee Salpavaelluksen tiedotuksesta vastaava Terho Ahonen.

Vaelluksen tämän hetken suosio kertoo maanpuolustushistorian kiinnostavuudesta, Salpavaelluksen opastuksen tason noususta sekä tunnettavuuden kasvusta.

- Juurikaan suurempia ihmismääriä tapahtuma ei pysty kerrallaan ottamaan. Salpavaellus haluaa säilyttää luonnonrauhan ja pitää opastusryhmien koon 10 – 15 hengen suuruisena, Ahonen kertoo.

Viikonlopun vaellukset Salpalinjassa päättyivät sunnuntaina Salpalinja-museon pihalla pidettyyn maanpuolustusjuhlaan, joka alkoi noin 240 salpavaeltajan marssiessa paikalle Sillanpään marssilaulun soidessa. Heidät otti vastaan Reserviläisliiton puheenjohtaja ja kansanedustaja Mikko Savola. Tervetulopuheessaan Savola esitti vapaaehtoista maanpuolustusta koskevan lain avaamista ja ehdotusta uutisoitiin verkkomediassa laajalti.

- Kaikkiaan mäellä oli, ilman yhtään väritystä, paikalla ainakin 400 henkeä, Ahonen kuvailee maanpuolustusjuhlan osanottajamäärää.

Juhlassa puheen piti myös Reserviläisliiton kunniapuheenjohtaja ja eduskunnan entinen puhemies Mikko Pesälä. Pesälä on myös Salpalinjan Perinneyhdistyksen valtuuskunnan puheenjohtaja. Samaan aikaan Salpavaelluksen päättämispäivänä Perinneyhdistys vietti Salpalinja-museolla vuotuista Salpa-perinnepäivää ja jäsentapaamista.

- Ahonen muistelee Mikko Pesälän pitämää puhetta ja lainaa: “Jo tuo vaeltajien uljas sisäänmarssi suurella joukolla nostatti tänne museomäelle kerralla isänmaallisen ja maanpuolustustahtoa huokuvan hengen!”  Ja kyllä se kesti koko juhlan ajan, Ahonen päättää tyytyväisenä.

Salpavaellus-tapahtuman järjestivät puolustusvoimien tuella Luumäen Reserviläiset, Luumäen Reserviupseerikerho, Kaakonkulman Reserviläiset sekä Virolahden ja Miehikkälän Reserviupseerikerho.

Kunnioitettava Salpalinja

Salpavaellus on opastettu linnoitushistoriallinen luontoretki vuosina 1940 – 41 ja 1944 rakennettuun Suomen itärajan massiiviseen puolustuslinnoitukseen, Salpalinjaan. Viralliselta nimeltään Suomen Salpa oli aikanaan Suomen ja jopa pohjoismaiden suurin yksittäinen rakennustyömaa.

Vaikka Salpalinjassa ei taisteltu, sillä arvioidaan olleen osaltaan vahva vaikutus siihen, että heinäkuussa 1944 Neuvostoliitto luopui Suomen tavoitteluistaan ja siirsi joukkojaan Keski-Euroopan rintamalle. Sanotaan, että linnoitus on täyttänyt tehtävänsä parhaiten silloin, kun sitä ei ole tarvittu.