7.1.2019 18.21

Wanha Veteraani tarjoaa ensi kesänä kiinnostavan kattauksen sotahistoriaa

Vuonna 2018 perustettu Wanha Veteraani on monipuolinen perinnekeskus, jonka pysyvä näyttely keskittyy Suomen rauhanturva- ja kriisinhallintatyöhön vuodesta 1956 aina nykypäivään asti. Vanha veteraani on lajissaan ensimmäinen valtakunnallinen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan museo. Keskuksella tullaan pitämään esillä myös vaihtuvaa näyttelyä ajankohtaisista sotahistoriallisista teemoista.

WanhaVeteraani_LauriTörni
Näyttelyssä pääsee tutustumaan myös Törnin viimeisen maallisen matkan turmapaikalta löydettyyn helikopterin lavan osaan ja tämän käyttämään ruotsalaiseen Carl Gustav m/45 -konepistooliin. (Kuva: SA-kuva).
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Lauri Törnin syntymästä ja ensi kesänä avataan keskuksen vaihtuva näyttely, joka avaa mahdollisuuden tutustua valokuviin Lauri Törnin elämän ja uran eri vaiheista sekä tämän asepukuihin ja muihin esineisiin. Lisäksi suomalaisen SS-pataljoonan vaiheisiin pääsee tutustumaan niin ikään valokuvien, dokumenttien ja esineiden sekä sotilaspukukokonaisuuksien kautta. Näyttelyn avajaispäivänä 1. kesäkuuta tullaan järjestämään myös asiantuntijaseminaari RUK:n maneesissa Lauri Törnin sotilasurasta sekä suomalaisen ”SS-panttipataljoonan” roolista.

Wanha Veteraani ei vaihtuvien näyttelyjen aihevalinnoillaan ota mitään kantaa itse kuhunkin asiaan.

- Esittelemme tapahtunutta Suomen maanpuolustushistoriaa sellaisena, kuin se tiedossamme on, keskuksen toiminnanjohtaja Vesa Kangasmäki kertoo.

Lisävauhtia keskustelulle tulee mahdollisesti antamaan Kansallisarkiston helmikuussa valmistuva arkistoselvitys siitä, oliko suomalaisilla SS-vapaaehtoisilla osuutta juutalaisten surmaamiseen vuosina 1941–1943.

Syksyn 2019 teemana sotien aikainen varainkeruu

Keskuksen näyttelytarjontaa on jo suunniteltu hyvän matkaa eteenpäin ja vaihtuvassa näyttelyssä tullaan syksyllä 2019 keskittymään Suomen 1939–1945 sotien aikaiseen vapaaehtoiseen talkoo- ja varainkeräystoimintaan.

Wanhan Veteraanin kotisivut