19.7.2018 14.25

Varaamisrekisterillä vapaaehtoiset oikeille paikoille?

Järjestöjen puheenjohtajia kiinnosti Suomi Areenalla eilen mm. yleinen varaamisrekisteri ja nuorten näkemys kokonaisturvallisuudesta.

SuomiAreenaPaneeli2018
Paneeliin osallistui kattava joukko kokonaisturvallisuuden järjestöjen puheenjohtajia. Kuvassa vasemmalta lukien Tapio Peltomäki (MPK), Mervi Liimatainen (MNL), Ilpo Pohjola (RES), Anne Holmlund (NVL), Mikko Halkilahti (RUL) ja Elisabeth Rehn (Lottaperinneliitto). Paneelin juonsi RMB Rock My Business Oy:n toimitusjohtaja Janne Rauhala. (Kuva: Reserviläisliitto)
Otsikolla ”Yhteiskunnallinen turvallisuus – mihin vapaaehtoisia tarvitaan” järjestetyssä paneelissa kokonaisturvallisuuden järjestöjen puheenjohtajilla ei kestänyt kauaa löytää esimerkkitilanteita, joissa vapaaehtoisille on käyttöä viranomaisten tukena.

– Ajaessani tänne tie oli poikki metsäpalon takia ja viranomaiset ohjasivat meitä ajamaan metsätien kautta. Pohdinkin siinä, että eikö liikennettä ohjaamaan olisi löytynyt keltaliivisiä vapaaehtoisia, ettei ammattiviranomaisen olisi tarvinnut sitä tehdä, MPK:n Tapio Peltomäki pohtii.

Käytännön esimerkeistä keskustelu siirtyi viranomaisten resursseihin ja yleiseen varaamisrekisteriin. Reserviupseeriliiton Mikko Halkilahden mukaan ajantasainen varaamisrekisteri, jossa olisi henkilön tehtävät ja tiedot osaamisesta, selkiyttäisi tilannetta.

– Nyt yksi henkilö voi usein olla aktiivinen monessa järjestössä, joista kukin voi hahmottaa henkilön omaan organisaatioonsa, vaikka hänet on sijoitettu vain puolustusvoimien organisaatioon.

Peltomäen mukaan rekisterin tosiasiallisen käytettävyyden vuoksi tulisi jo sitä rakennettaessa määritellä, tuleeko esimerkiksi työnantajan päästää työntekijänsä lähtemään apuvoimaa kysyvän tilanteen sattuessa. Myös Naisten Valmiusliiton Anne Holmlund kannattaa varaamisrekisteriä.

– Naisilla on valtava halu kouluttautua ja myöhemmin pohditaan, että mitä hankitulla osaamisella voisi häiriötilanteissa tehdä. Rekisterin tulee sisältää tarkat tiedot henkilön osaamisesta ja aktiivisuudesta. Muuten viranomainen ei luota rekisteriin.

Avoimeksi jääkin, mikä ministeriö ottaisi varaamisrekisterin kokonaisuuden koordinoitavakseen.

Jokainen oppiaine on kokonaisturvallisuuden oppiaine

Kokonaisturvallisuuden koulutusta haluttiin viedä myös nuorille. Reserviläisliiton Ilpo Pohjolan mukaan nuorten koulutuksen pitää olla sellaista, että se tekee toiminnan heille yhteisölliseksi.

– MPK:n kansalaisen turvakurssi on tässä hyvä työkalu ja se pitäisi olla opetussuunnitelmassa lukiossa ja miksi ei yläasteellakin, Pohjola pohtii.

Anne Holmlundin mukaan koulutuksessa on tärkeää huomioida nuoren ikä ja kiinnostuksen kohteet.

– Esimerkiksi kyberpuolella nuoret ovat jopa aikuisia aktiivisempia ottamaan koulutusta vastaan.

Kaikki panelistit päätyivät näkemään kokonaisturvallisuuden perinteiset oppiainerajat ylittävänä asiana.

– Jokainen oppiaine voi omasta kulmastaan olla kokonaisturvallisuuden oppiaine, Tapio Peltomäki summaa.

Koko paneelin voit katsoa täältä.