1.8.2016 14.00

Vakuutusturvaa ammunnan kokeiluun

RES:n ja RUL:n hankkima vakuutus kattaa ammuntaa kokeilevat henkilöt.

P1070823
Mikkelin reserviläisiä harjoittelemassa ammuntaa. (Kuva: Mikkelin Reserviläiset)

Reserviläisliiton, Suomen Reserviupseeriliiton ja Reserviläisurheiluliiton puitteissa on nyt mahdollista järjestää ampumatilaisuuksia, joissa myös ammuntaa kokeilevat henkilöt ovat tapaturma- ja vastuuvakuutuksen piirissä. Vakuutukset ovat voimassa liitto-, piiri- sekä yhdistys- ja kerhotason tapantumissa.

Toiminnanjohtaja Olli Nybergin mukaan aloite on tullut kentältä.

- Meille tulee säännöllisesti kyselyjä ja pyyntöjä järjestää vakuutusturvaa tapahtumiin ja tilaisuuksiin, jossa ammuntaa on mahdollista kokeilla. Nyt päätimme hoitaa tämän asian kuntoon.

Tämänkaltaisia tapahtumia ovat mm. Reserviläisliiton ampumataitopäivät, joita järjestetään vuosittain satakunta eri puolilla maata. Näihin on osallistunut paljon myös ei-jäseniä, jotka saavat nyt vakuutusturvan OP-vakuutukselta.

- Uskon, että vakuutusturvan laajennus tulee lisäämään tämänkaltaisten tilaisuuksien määrää. Jotkut yhdistykset kun ovat arastelleet niiden järjestämistä vakuutus- ja vastuukysymysten johdosta, kertoo toiminnanjohtaja Nyberg.

Ammunta on suosituin reserviläistoiminnan muoto. Siihen kuuluu laaja kirjo erilaisia aseita ja ampumalajeja alkaen ilma-aseammunnasta ja päätyen sovellettuun reserviläisammuntaan. Monet Reserviläisliiton paikallisyhdistykset tarjoavat vasta-alkajille myös koulutusta ja laina-aseita. Yhdistykset järjestävät ammuntoja joko omilla radoillaan tai varaavat ampumavuoroja jäsenilleen paikallisilta radoilta. Myös Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen radoilla ammuntaan paljon.

Säännöllisesti ammuntaa harrastavilta edellytetään useimmissa yhdistyksissä Reserviläisten ampumaturvan tai SAL:n ampumalisenssin hankkimista. Nämä tarjoavat kattavan vakuutusturvan, joka kattaa paitsi kilpailutilanteet myös omaehtoisen harjoittelun. Lisäksi liitoilla on toiminnan vastuuvakuutus, joka antaa vakuutusturvaa järjestäjille.

Valokuvakilpailu edelleen käynnissä

Reserviläisliitto käynnisti kesän alussa Reserviläisten ampumatoiminta -valokuvauskilpailun. Kilpailuun tulleista kuvista näkyy hyvin reserviläisyhdistyksissä harrastetun ammunnan laaja kirjo. Kilpailu päättyy elokuun lopussa, jonka jälkeen kilpailun tuomarit valitsevat kolme parasta kuvaa. Nämä palkitaan Inttistoren lahjakorteilla.

Valokuvauskilpailun suojelijana toimii yksi Suomen menestyneimmistä ampumaurheilijoista, olympiavoittaja Juha Hirvi. Hirvi on kuulunut jo pari vuosikymmentä Karhulan - Kymin Reservinaliupseeriehin ja aikoinaan hän kiersi aktiivisesti kisoja Kymenlaakson reserviläisten kanssa. Vuoden Reserviläinen 2001 antaakin kiitosta omasta menestyksestään myös tärkeänä pitämälleen reserviläisammunnalle.

Reservin ampumatoiminta -kilpailu on Reserviläisliiton sarjassaan neljäs valokuvakilpailu, jossa haetaan eri reserviläistoiminnan muotoja esitteleviä valokuvia.

Lisätietoja vastuu- ja tapaturmavakuutuksesta saa Reserviläisliiton toimistosta.

Reserviläisten ampumatoiminta -valokuvauskilpailu